خانه اقتصادیگزارش و تحلیل تاکید ریاست محترم جمهوری بر لزوم توسعه صنعت پتروشیمی

تاکید ریاست محترم جمهوری بر لزوم توسعه صنعت پتروشیمی

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر روز یکشنبه(27 فروردین ماه) درمراسم افتتاح طرح‌های پتروشیمی، فاز 2 کاویان، تخت جمشید پارس، MEG مروارید و انتخاب، این روز را روزی به یاد ماندنی برای همه ملت ایران و به ویژه مردم استان بوشهر،عسلویه و نخل تقی دانست و اظهار کرد: دولت ما، دولت عمل و نه شعار است و در تاریخ ایران قبل و بعد از پیروزی انقلاب، سال‌های 94 و 95، اولین سال‌هایی در تاریخ کشور است که صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفت.

رییس‌ جمهور افرود: هر یک از این افتتاح‌ها به معنای دستیابی به دُر گرانبهایی محسوب می‌شود و امروز فعالیت چندین مجتمع پتروشیمی به ثمر رسیده و فعالیت چند مجتمع و شرکت دیگر نیز در هفته‌های آینده به ثمر خواهد نشست و این به معنای استعداد ملت ایران و تأکیدی بر این موضوع است که مسیر پیشرفت برای ملت ایران آماده‌تر شده است.

روحانی با اشاره به افتتاح دو بندر مهم در شمال کشور طی هفته‌های گذشته، ادامه داد: کاری که امروز با کشورهای شمالی در حال انجام است، موضوع تجارت آزاد بین ایران و 5 کشور اوراسیا می‌باشد و امروز استعداد و ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه و صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی کشورمان به کشورهای شمالی آماده شده است.

رییس‌ جمهور با بیان این که پتروشیمی فعالیتی اقتصادی است که از ابتدا بر مبنای صادرات شکل گرفته است، گفت:متأسفانه بسیاری از محصولات کشورمان بر مبنای واردات شکل گرفته است و امروز که در برخی از این محصولات صادرکننده شده‌ایم، کم و بیش با مشکلات مواجه هستیم که باید برطرف نماییم.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم خودمان را برای شرایط جدید مهیا کنیم، باید وضعیت کشور را آماده سازیم، لذا در 3.5 سال گذشته در خیلی از موارد صرفاً جاده‌ها را صاف و زمینه را برای توسعه کشور و بویژه صادرات آماده کردیم.

رییس‌ جمهور با تأکید بر این که باید وضعیت کشور را برای صادرات هر چه بیشتر، آماده‌تر سازیم، اظهار کرد: امروز در حال آماده‌کردن قرارداد با 5 کشور منطقه اورآسیا  و در قدم اول برای ایجاد منطقه آزاد تجاری هستیم و امروز شمال کشور آمادگی بزرگی برای تجارت و توسعه پیدا کرده است.

روحانی افزود: در غرب کشور نیز برنامه‌ریزی بر مبنای ایجاد رابطه نزدیک‌تر با دو همسایه مهم ترکیه و عراق است و لذا روابط با این کشورها را توسعه دادیم و امروز غرب کشور برای روابط تجاری بسیار مهم با کشورهای همسایه غربی آماده‌تر شده است.

رییس‌ جمهور افزود: دولت به دنبال ایجاد خط ارتباطی ریلی و جاده‌ای برای رسیدن به دریای سیاه و مدیترانه است و در این راه اقداماتی انجام شده و برخی اقدامات در حال انجام است.

روحانی گفت: لازمه ایجاد کارآفرینی و اشتغال پایدار، تولید، سرمایه و تکنولوژی است و باید خودمان را برای این حرکت آماده کنیم.

رییس‌ جمهور تحول بانکی را زمینه ساز تحول اقتصادی دانست و اظهار کرد: بالا بودن سود بانکی برای سرمایه‌گذاری یکی از اشکالات نظام بانکی است و باید کاهش یابد، اما تا آن زمان،  راه‌حل ممکن استفاده از فاینانس خارجی و منابع صندوق توسعه ملی است و لازم است صندوق توسعه با سود اندک به میدان آمده و از سرمایه‌گذاران حمایت کند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: دولت یازدهم با اینکه در فشار اقتصادی قرار داشت، اما تا پایان دولت، 40 میلیارد دلار، از پول نفت و گاز و میعانات را به صندوق توسعه ملی ریخته‌ایم و این رقم بسیار بزرگی است و امروز باید، این منابع وارد عرصه حمایت از سرمایه‌گذاری شود و در این حوزه بخش خصوصی بایستی وارد میدان شده و برای فعالیت‌های خود  از صندوق توسعه ملی وام بگیرد و دولت نیز از این موضوع حمایت می‌کند.

رییس‌ جمهور با بیان این که مبنای ایجاد تحول اقتصادی در جنوب کشور، حوزه انرژی می‌باشد، گفت: وجود منابع انرژی و اتصال به آب‌های آزاد، امتیاز بسیار عظیمی برای جنوب کشور و سراسر ایران‌ زمین است که باید به خوبی از آن استفاده شود.

 روحانی با بیان اینکه در کشور مزیت‌های بسیار فراوانی وجود دارد، گفت: توسعه مناطق جنوب کشور از جمله چابهار، جاسک و منطقه مکران بسیار حائز اهمیت است.

رییس‌ جمهور با اشاره به طرح انتقال نفت از خوزستان به جاسک و صادرات نفت از طریق این منطقه، گفت: به اعتقاد رهبر معظم انقلاب،صادرات بخشی از نفت از دریای عمان، تصمیم استراتژیک‌ این دولت بوده است، چرا که امروز تمامی کشورهای صادرکننده نفت، بخشی از صادرات خود را به بیرون از تنگه هرمز منتقل کردند و تنها کشوری که صادراتش در داخل تنگه و در خلیج فارس صورت می‌گیرد، ایران است که این اقدام می‌تواند قدم‌های خوبی را در این راستا، به دنبال داشته باشد.

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته به واسطه تحریم‌ها از صادرات نفت ایران به عنوان یکی از مبانی قدرت کشور، جلوگیری می‌شد، خاطر نشان کرد: تحریم ، قدرت اقتصادی کشور را هدف گرفته بود و امروز ما توانسته‌ایم به قدرت نفتی خود بازگردیم، چرا که کشوری که در بازار نفت و گاز حضور دارد، مقتدر است.

روحانی اظهار داشت: مردم ایران از سال 92 تا امروز، حرکت بزرگی را برای توسعه کشور آغاز کرده اند و  توانسته‌اند موانع بسیاری را از مسیر توسعه ایران بردارند.

رییس‌ جمهور تعامل با جهان و ارتباطی که میان بخش‌های مختلف داخلی با خارج از کشور در زمینه‌های مختلف، برقرار می‌شود را مثبت ارزیابی کرد و گفت: باید خود را برای یک جهش بزرگ پس از برداشته شدن موانع، آماده کرده  و امروز تصمیم ملت ایران ، کارآفرینان بخش دولتی و خصوصی و تحصیلکردگان برای پیشرفت ایران است و باید برای ساختن دوباره و عزت روزافزون کشور، کنار یکدیگر باشیم.

رییس‌ جمهور اظهار داشت: امروز در کشور این عزم را شاهدیم و امیدواریم این مسیر ادامه یافته و روز به روز، شاهد سربلندی ایران عزیز باشیم.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است