خانه اقتصادیگزارش و تحلیل وزیر نفت: پارس جنوبی نماد تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است

وزیر نفت: پارس جنوبی نماد تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است

توسط مدیر سایت
0 نظرات
رنگنه

مرجع پلیمر در بازار ایران: بیژن زنگنه وزیر نفت  در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه که شب قبل از افتتاح رسمی فازهای پارس جنوبی و چهار پروژه پتروشیمی برگزار شد اظهارکرد: واحدهای پتروشیمی بیش از ۴۵ کیلومتر از سایت‌های منطقه عسلویه را به خود اختصاص داده اند که این حاصل فعالیت مهندسان، متخصصان و مدیران دولت های مختلف در ۱۹ سال گذشته در منطقه بوده است.
زنگنه افتتاح ۶ فاز پارس جنوبی و ۴ واحد پتروشیمی را یک افتخار ملی ‌دانست و گفت: پیام این افتتاح ها به منطقه و دنیا، مقاومت ایران در برابر تحریم های شدید بوده است و ما از لحاظ فنی و صنعتی توانستیم اقتدار خود را ثابت کنیم و اثبات کنیم که در شرایط تحریم نیز رشد می کنیم.

رنگنه
وی افزود: تاکنون شاهد افتتاح طرح های نفت گاز و پتروشیمی با این وسعت در تاریخ صنعت نبودیم و باید آن را فراتر از دولت‌ها دید. این رشد صنعتی دستاورد ملت ایران و ده‌ها هزار کارگر، متخصص و مدیرانی است که در دولت‌های مختلف فعالیت داشتند.
زنگنه در مورد جزییات طرح های در حال افتتاح گفت: ۶ فاز پارس جنوبی افتتاح خواهد شدکه دارای ظرفیت تولید ۱۶۰ میلیون متر مکعب گاز ترش و خروجی ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین است یک میلیون تن در هر دو فاز اتان و یک میلیون تن در هر دو فاز LPG یا گاز مایع تولید می‌شود و بین ۳۵ تا ۴۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی خواهیم داشت. همچنین طرح های پتروشیمی شامل فاز دوم کاویان، پتروشیمی مروارید، پتروشیمی انتخاب و پتروشیمی تخت جمشید خواهد بود البته دو پتروشیمی دیگر یعنی پردیس ۳ و متانول کاوه به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده متانول در دنیا چون به تولید نرسیده بودند و ظرف چند روز آینده بهره برداری خواهند شد را از برنامه افتتاح خارج کردیم، چون اصرار داریم که طرح باید در حال تولید باشد بعد افتتاح رسمی شود.
وزیر نفت گفت: اقدامات و ساخت این مجموعه ها در شرایط تحریم های واقعی در دولت یازدهم صورت گرفته است تحریم های صادرات نفت، عدم دسترسی به بانک های بین المللی و فقدان کالاها و تجهیزات مورد نیاز برای پروژه در دولت یازدهم تحمل شد و با توان داخلی به نتیجه رسید. از همه دولت‌ها که برای عزت و سربلندی ایران فعالیت کردند تقدیر می کنم و امیدوارم خداوند همت های بلند را همچنان پایدار بگذارد.
زنگنه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد کنترل آلودگی هوا توسط فلر گفت: برای رفع فلرها و آلودگی های ناشی از آن برنامه‌ریزی کردیم که تا دو سال آینده وضعیت فلرها درست خواهد شد. واحدهایی که در حال راه اندازی هستند باید تنظیماتی را انجام دهند که این تنظیمات نیازمند زمان است و واحد های قدیمی نیز وضعیت بهتری پیدا کردند و روز به روز وضعیت گازسوزی کمتر می‌شود. در خوزستان نیز گازهای اسیدی از چند روز پیش حذف شد و برای تولید به پتروشیمی رازی رفته است .

وزیر نفت:

برای ساخت واحدهای ngl اعلام آمادگی کردیم که آنها را با قیمت خیلی پایین به سرمایه گذاران غیر دولتی واگذار کنیم مجموعه مشوق ها و کارهایی باید صورت گیرد تا گازهای سوخته هم کم شود بر همین اساس واگذاری واحد ngl 3200  به شرکت هلدینگ خلیج فارس در راستای تغییر سیاست دولت برای واگذاری پروژه های بالادست نفت به پتروشیمی ها یا سرمایه گذاران غیر دولتی بوده است.
زنگنه در مورد اجرای قراردادهای نفتی بعد از انتخابات گفت: اجرای قراردادهای نفتی همواره اجتناب ناپذیر و الزام‌آور است و حرف های موجود برای زمین گیر کردن رقیب زده می‌شود مدل قراردادهای نفتی مدل خوبی در قالب قرارداد سرویس است.
وزیر نفت در مورد آورده دولت یازدهم برای پارس جنوبی گفت: تدبیر و حاکمیت برای پارس جنوبی، آورده دولت یازدهم بوده است پارس جنوبی را عشق، مدیریت، تدبیر و دلسوزی ساخت و تنها برای پول نبوده است. در سال ۷۶ منطقه عسلویه یک بیابان با یک مخزن نیمه تمام در حال ساخت بود و این مجموعه عظیم طی ۱۹ سال گذشته ساخته شده است که با همکاری و همدلی می‌توانیم موجب رشد و توسعه آن شویم. همه تلاش کردند و سال‌ها فعالیت موجب شده که به نتایج امروز دست یابیم.

وی در ادامه در مورد روند طرح های توسعه ای در صنعت پتروشیمی گفت: مجوزهای لازم برای فاینانس صنعت پتروشیمی دریافت شده است و آینده امیدوار کننده ای برای این صنعت وجود دارد. صندوق‌های بازنشستگی و بخش خصوصی در حال فعالیت هستند البته بخش خصوصی نسبتا ضعیف است که باید مورد حمایت قرار گیرد. بالا رفتن تولید صنعت پتروشیمی در چهار سال گذشته نشان دهنده فعالیت مثبت این صنعت در این عرصه بوده است.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است