خانه علمی پژوهشی پیشبرد اهداف کاربردی در رشته شیمی نیاز به تعامل بیشتر با صنعت دارد

پیشبرد اهداف کاربردی در رشته شیمی نیاز به تعامل بیشتر با صنعت دارد

توسط مدیر سایت
0 نظرات
آزمايشگاه پليمر

مرجع پلیمر در بازار ایران: رئیس دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: برای پیشبرد اهداف کاربردی نیازمند امکانات و ابزار لازم و ورود صنعت هستیم اما متأسفانه صنعت اقبال خوبی نشان نمی‌دهد چرا که صنعتگران رشته شیمی را با رشته کیمیاگری اشتباه گرفته‌اند.

دکتر حسین ایلوخانی گفت: درباره ظرفیت‌های دانشکده شیمی برای تحقیق در حوزه نفت تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید از حالت سکون خارج شده و به انجام پژوهش بپردازند بنابراین در این راستا پروژه‌های تحقیقاتی را به سمت و سوی کاربردی سوق می‎‌دهیم.

ایلوخانی با تأکید بر اینکه نمی‌توان تمام توان و تسهیلات را به سمت و سوی صنعت سوق داد، عنوان کرد: امکانات موجود تنها در حوزه مسائل بنیادی جوابگوست و امکاناتی همچون سوله و راکتور را که برای ورود کامل به صنعت مورد نیاز است، در محیط آزمایشگاهی و آموزشی کوچک دانشگاه نمی‌توان مستقر کرد.

آزمايشگاه پليمر

این استاد نمونه کشوری با اشاره به اینکه در حوزه‌های تئوری نفت، پالایش و پتروشیمی همکاران ورود داشته‌اند، ادامه داد: در شورای تحصیلات تکمیلی تأکید شده که پروژه‌ها حداقل50 درصد جنبه کاربردی داشته باشد.

ایلوخانی درباره کابردی کردن پژوهش‌های این دانشکده گفت: برای پیشبرد اهداف کاربردی نیازمند امکانات و ابزار لازم و ورود صنعت هستیم اما متأسفانه صنعت اقبال خوبی نشان نمی‌دهد چرا که صنعتگران رشته شیمی را با رشته کیمیاگری اشتباه گرفته‌اند.

وی ادامه داد: برای ورود به صنعت و کاربردی کردن پژوهش‌ها باید صنعتگران و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها با یکدیگر عقد قراردادی رسمی داشته باشند و حوزه تحقیق مشخص شود و دانشگاهیان نیز روش صنعتی و کاربردی کردن پژوهش را مشخص کنند.

وی تأکید کرد: متأسفانه صنعتگران به هنگام پیشنهاد همکاری فورا از ما می‌خواهند مواد تشکیل‌دهنده ماده مورد نظرشان را تشخیص دهیم، در حالیکه رشته شیمی رشته کیمیاگری نیست.

صنعت ما، بهینه و پژوهشگرانه نیست

رئیس دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی‌سینا یادآور شد: باید واحدی به نام تحقیق و توسعه در صنعت وجود داشته باشد اما این افراد به هنگام مراجعه ابراز می‌کنند که حتی بودجه لازم برای پرداخت حقوق کارکنان خود را نداریم بنابراین راه‌اندازی این واحد را از ابتدا پیش‌بینی نکرده‌اند به طوریکه  متأسفانه صنعت ما، بهینه و پژوهشگرانه نیست بنابراین ارتباط خوبی در میان صنعتگران و دانشگاهیان دیده نمی‌شود.

ایلوخانی خاطرنشان کرد: اگر مسائل آموزشی رها شود و به سمت وسوی پژوهش روی بیاوریم ضربه بزرگ به حوزه آموزش وارد خواهد شد که البته تا کنون نیز این ضربه به بدنه آموزش زده شده است.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها نباید از رسالت اصلی خود که همانا آموزش به دانشجویان است، غافل شوند، تصریح کرد: اگر دانشجویان به خوبی آموزش نبینند، به طور قطع پژوهشگر خوبی نیز نخواهند شد.

وی با اشاره به دانشجویان و اساتید این دانشگاه تا کنون در زمینه‌های پلیمری، پتروشیمی، آبکاری و الکتروشیمی همکاری موفقی با صنعتگران داشته‌اند، تأکید کرد: عقد قرارداد به مفهوم قرارداد در حوزه مالی نیست بلکه به مفهوم ارزیابی امکانات موجود و نیازهای مورد نیاز صنعت است.

رئیس دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی‌سینا تأکید کرد: سعی بر این است که دانشجویان در مدت 4 سال دانشجویی خود الفبای پژوهشی را فرابگیرند سپس با همکاری یکدیگر اقدام به فعالیت‌های پژوهشی کرده و وارد صنعت شوند.

تا کنون تأثیر بارز شیمی در اشتغال مشهود نبوده است

وی با اشاره به اینکه تا کنون تأثیر بارز شیمی در اشتغال جالب نبوده است، افزود: فرهنگ دانشگاه‌های ما بدین اینگونه است نه اینکه دانشگاهیان در این زمینه کم‌کاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما مواد خام با ارزشی همچون نفت، گاز و … در کشور داریم، باید واحدهای فرآوری این مواد خام باارزش را نیز داشته باشیم اما متأسفانه از ابتدا دانشگاه‌ها به آموزش تمرکز داشته‌اند و کمتر در حوزه پژوهش وارد شده‌اند اما طی سال‌های اخیر توجه دانشگاه و دانشگاهیان به کاربردی کردن پژوهش‌ها ارتقاء یافته است.

ایلوخانی درباره ارتباط این دانشکده با شرکت‌های دانش‌بنیان، با بیان اینکه بسیاری از اساتید این دانشگاه با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری مستمری دارند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با وجود اساتید فراوان و برجسته در زمینه شیمی، بستر لازم برای انجام فعالیت‌های پژوهشی و علمی وجود دارد.

وی تأکید کرد: پژوهش‌های انجام شده در زمینه شیمی نه تنها در این دانشگاه سرآمد است بلکه با پژوهش‌های انجام شده در بهترین دانشگاه‌های کشور نیز رقابت می‌کند اما در ارتباط با صنعت باید ورود بیشتری داشته باشیم.

ایلوخانی درباره استانداردهای لازم آزمایشگاه‌های دانشکده شیمی گفت: ماهیت رشته شیمی واکنش نشان دادن است و با توجه به اینکه همواره با سموم مختلف و مواد محترقه سروکار دارد بنابراین دانشجویان و اساتیدی که در این رشته به فعالیت می‌پردازند، باید اصول ایمنی را رعایت کنند.

وی به برگزاری کلاس‌های ایمنی برای دانشجویان اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه در ساختمان جدید دانشکده شیمی استانداردهای لازم دیده شده که امیدواریم در تابستان سال آینده به این دانشکده نقل مکان کنیم.

رئیس دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی‌سینا خاطرنشان کرد: وسایلی که در آزمایشگاه‌های فیزیک به کاربرده می‌شود، ممکن است چندین سال متوالی از آن استفاده شود اما در آزمایشگاه‌های شیمی که همواره با مواد واکنشگر در ارتباط هستیم، بسیار زودتر از سایر آزمایشگاه‌ها مستهلک می‌شود.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر هزینه مواد مورد استفاده در این آزمایشگاه به شدت افزایش یافته است، یادآور شد: متأسفانه بودجه‌ها به همان اندازه افزایش نیافته است.

ایلوخانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این دانشکده جایگاه علمی و پژوهشی بسیار مطلوبی در کشور و حتی در دنیا دارد بنابراین ظرفیت مناسبی برای جذب اعتبارات محسوب می‌شود و نقطه‌نظر مطلوبی مسئولان به این دانشگاه دارند.

رئیس دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی‌سینا در پایان عنوان کرد: پس از برجام حضور اساتید برجسته شیمی در دانشگاه‌های مطرح جهان راحت‌تر از گذشته شده و تعاملات اساتید این دانشگاه با اساتید برتر جهان بهبود یافته است.

وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه در این دانشکده 390 دانشجو در مقطع کارشناسی، 110 دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد و 150 دانشجو در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند، افزود: 26 هیئت علمی در این دانشکده به تدریس و تحقیق مشغول هستند.

وی از دکتر رفعتی، افخمی و نعمت‌اللهی به عنوان دانشمندان نمونه شیمی در حوزه دارا بودن مقالات ISI یاد کرد و ادامه داد: دکتر افخمی به عنوان دانشمند نمونه جهان اسلام نیز معرفی شده است و دکتر صابونچی، دکتر خزایی، دکتر ایلوخانی، کیپور و افخمی نیز از اساتید نمونه کشوری محسوب می‌شوند.

ایلوخانی با بیان اینکه دانشکده شیمی در حوزه پژوهش جزء سه دانشگاه برتر کشور محسوب می‌شود، یادآور شد: چاپ بیش از 100 مقاله ISI در یک سال نشان از این موفقیت‌ها است.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است