خانه اقتصادی رقابت ايران باشرکت هاي شل انگليس و باسف آلمان براي صادرات دو محصول استراتژيک پتروشيمي

رقابت ايران باشرکت هاي شل انگليس و باسف آلمان براي صادرات دو محصول استراتژيک پتروشيمي

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پتروشیمی

مرجع پلیمر در بازار ایران: يک مقام مسئول بااشاره به خودکفايي ايران درتوليد دومحصول جديد پتروشيمي گفت: دور جديد رقابت ايران باشرکتهاي شل انگليس و باسف آلمان براي صادرات دو محصول استراتژيک پتروشيميايي آغاز شده است. عليرضا صديقي زاده با اشاره به آغاز توليد يک محصول جديد پتروشيميايي در ايران گفت: فاز دوم مجتمع پتروشيمي کارون با هدف توليد سالانه 40 هزار تن متيل دي فنيل دي ايزوسيانات از چند هفته گذشته تاکنون در مدار بهره بردار قرار گرفته است.

مديرعامل پتروشيمي کارون با تاکيد بر اينکه براي نخستين بار در منطقه خاورميانه توليد اين محصول پتروشيميايي در ايران آغاز مي شود، تصريح کرد: محصول MDI داراي کاربردهاي متعددي در صنايع تکميلي پتروشيمي به ويژه کارخانه هاي توليدکننده انواع اسفنج، مبلمان، قطعات خودرو و عايق هاي حرارتي است.

پتروشیمی

اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه در شرايط فعلي ايران اولين و بزرگترين توليدکننده MDI در منطقه خاورميانه و حتي غرب آسيا است، اظهار داشت: پيش بيني مي شود همزمان با آغاز توليد آزمايشي اين محصول جديد پتروشيمي در ايران از سال آينده توليد تجاري اين محصول پتروشيميايي با ظرفيت توليد سالانه 40 هزار تن در کشور آغاز شود.

وي با بيان اينکه فاز اول مجتمع پتروشيمي کارون هم از حدود 4 سال قبل تاکنون با هدف توليد سالانه حدود 40 هزار تن تولوئن دي ايزوسيانات در کشور راه اندازي شده است.

صديقي زاده با بيان اينکه هم اکنون اکثر کشورهاي بزرگ اروپايي همچون ايتاليا، آلمان، روسيه، سوئد، يونان و آلباني از مهمترين مشتريان اين محصول جديد پتروشيميايي ايران هستند، بيان کرد: علاوه بر اين اين محصول پتروشيمي به کشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس، ترکيه، آمريکا، پاکستان، جمهوري آذربايجان، نيجريه، کنيا و عراق هم صادر مي شود.

مديرعامل پتروشيمي کارون هزينه سرمايه گذاري براي احداث فاز اول و دوم پتروشيمي کارون را حدود 350 ميليون يورو عنوان کرد و افزود: با توجه به اينکه فاز دوم پتروشيمي کارون از چند هفته گذشته تاکنون در مدار بهره برداري قرار گرفته، محصول مياني اين پروژه به نام آنلين با ظرفيت توليد سالانه 30 هزار تن در کشور آغاز شده است.

وي با اشاره به صادرات چند محموله محصول پتروشيمي آنلين به هندوستان گفت: پيش بيني مي شود با توجه به تامين کامل خوراک، فاز اول و دوم پتروشيمي کارون با صددرصد ظرفيت توليد در کشور فراهم شود که در اين صورت علاوه بر تامين کامل نيازهاي داخلي، امکان صادرات اين محصولات پتروشيميايي به کشورهاي اسيايي و اروپايي هم وجود دارد.

اين مقام مسئول در پاسخ به پرسش مهر در خصوص ادامه همکاري با شرکت کماتور سوئد به منظور مشارکت در پتروشيمي کارون توضيح داد: پيشتر شرکت کماتور سوئد حدود 30 درصد سهام پتروشيمي کارون را در اختيار داشت که حدود 4 سال قبل کل سهام اين شرکت سوئدي در ايران به شرکت هاي داخلي فروخته شد.

صديقي زاده با بيان اينکه هم اکنون شرکت کماتور هيچ سهمي در پتروشيمي کارون در اختيار ندارد، تصريح کرد: اما همکاري ها با اين شرکت سوئدي با عنوان صاحب ليسانس ادامه دارد و برخي از کاتاليست ها و قطعات يدکي با مشارکت و حمايت شرکت کماتور سوئد تامين مي شود.

اين مقام مسئول همچنين از شرکت هايي همچون شل انگليس، باسف آلمان و ليپتويي ژاپن به عنوان مهمترين رقباي ايران در بازار صادرات دو محصول پتروشيميايي TDI و MDI نام برد و افزود: با توجه به کيفيت توليد محصولات پتروشيميايي در ايران امکان رقابت با اين شرکت هاي بين المللي در بازارهاي جهاني وجود دارد.

مديرعامل پتروشيميايي کارون در پايان با بيان اينکه هم اکنون واردات اين دو محصول پتروشيميايي به داخل ايران متوقف شده و ايران در توليد اين دو محصول استراتژيک خودکفا شده است، خاطرنشان کرد: پيش بيني مي شود با توجه به تامين نيازهاي داخلي امکان توسعه صنايع تکميلي پتروشيمي در اين حوزه در داخل کشور فراهم مي شود.

منبع: مهر

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است