خانه علمی پژوهشی بهبود خواص مکانیکی ژل‌های پلیمری

بهبود خواص مکانیکی ژل‌های پلیمری

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

ژل پلیمری متشکل از شبکه پلیمری سه بعدی متورم با مولکول‌های مایع می‌باشد، با این وجود بسیاری از شبکه‌های پلیمری مرسوم شکننده هستند. خواص مکانیکی ژل‌های پلیمری نیازمند بهبود می‌باشند تا به کاربردهای آن‌ها به عنوان مثال در غربال مولکولی و مواد فوق جاذب کمک کند.

ژل‌های پلیمری

به گزارش گروه ترجمه و تهیه محتوا مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت)، محققین دانشگاه ژاپن در حال حاضر راهی برای افزایش مقاومت ژل‌های پلیمری  در برابر شکست با استفاده از یک طراحی بر اساس دانه‌های مولکولی و رشته‌های پلیمری کشف کرده‌اند. در این طراحی دانه‌های مولکولی حلقه‌های سیکلو دکسترین اصلاح شده هستند که بر روی رشته‌های پلی اتیلن گیلکول به بند کشیده شده است.

تاثیر وزن مولکولی پلی اتیلن گیلکول در هر حلقه سیکلودکسترین بر روی استحکام کششی و پارگی مورد بررسی قرار گرفت.

محققین دریافتند ژل‌های پلیمری جدید مقاوم به شکست می‌باشند به دلیل اینکه هنگام وارد شدن نیرو دانه‌های سیکلودکسترین بر روی رشته‌های پلی اتیلن گلیکول لغزیده و از تمرکز تنش جلوگیری می‌کند. بزرگی و شدت این اثر با وزن مولکولی پلی اتیلن گیلکول در هر حلقه سیکلودکسترین افزایش می‌یابد و در نتیجه ژل‌هایی با استحکام کششی بیشتر بدست خواهد آمد. این رویکرد جدید باعث ساخت ژل‌های پلیمری با خواص مکانیکی مطلوب می‌شود.

دانلود کامل مقاله:

Molecular weight dependency of polyrotaxane-cross-linked polymer gel extensibility

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است