خانه اقتصادیگزارش و تحلیل شوک افزایش قیمت جهانی پلی اتیلن ترفتالات به بازار ایران

شوک افزایش قیمت جهانی پلی اتیلن ترفتالات به بازار ایران

توسط مدیر سایت
0 نظرات
PET

مرجع پلیمر در بازار ایران: پلی اتیلن های ترفتالات بطری در هفته ای گذشته در صدر کالاهای جذاب در تالار پتروشیمی قرار گرفتند. این کالاها با توجه به افزایش قیمت جهانی آنها به میزان ۵۵ دلار در هر تن با استقبال بالایی از سوی خریداران در معاملات بورس مواجه شدند، احتمال می رود نرخ پایه این کالاها در هفته آینده ۸ درصد رشد کند.

از سوی دیگر برخی اخبار از آغاز اورهال یک واحد بزرگ منواتیلن گلایکول در چین و در ماه آینده خبر می دهند و احتمالا افزایش قیمت «پت» ها همچنان ادامه داشته باشد. این در حالی است که التهاب بازار «پت» ها از زمان آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا تا کنون رفع نشده است و همچنان به گمان بسیاری از کارشناسان بازار پتروشیمی عرضه این کالاها محدود است.

PET Bactria

به گفته این گروه در برخی از هفته ها زمانی که عرضه های پلی اتیلن های ترفتالات افزایش یافته بود، رقابت برای این کالاها در حد سقف نبود.

اما هر هفته تغییر حجم عرضه پلی اتیلن ترفتالات توسط پتروشیمی تندگویان سبب شده که میزان تقاضاها کاهش نیابد، این در حالی است که عرضه سلف این مجتمع هم به التهاب بازار افزوده است. از سوی دیگر اختلاف قیمت پلی اتیلن های ترفتالات در بازار و بورس همچنان ادامه دارد و این موضوع یکی دیگر از جاذبه های مهم خرید این کالاهاست.

به این ترتیب در هفته ای که گذشته گرید بطری ۷۳۲ با حجم عرضه ۶۶ تن ۴۷۳ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۳۶۶ تومان بود، این کالا با سقف قیمت یعنی ۳ هزار و ۶۷۰ تومان خریداری شد، گرید ۷۸۱ هم با سقف قیمت ۳ هزار و ۷۸۳ تومان و گرید ۸۲۱ و ۸۲۵ با نرخ ۳ هزار و ۹۷۰ تومان مورد معامله قرار گرفت. گرید ۶۴۱ و ۶۴۵ نساجی هم با قیمت پایه یعنی ۳ هزار و ۲۲۲ تومان معامله شد.

البته فصل مصرف پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری پایان یافته و به نظر می رسد بازار این کالا باید شرایط آرامی راسپری کند، اما برخی از کارشناسان بازار معتقدند؛ پتروشیمی تندگویان با کاهش عرضه ها، تلاش می کند تا بازار این کالاها را همچنان داغ نگهدارد. البته جالب اینجاست که قراردادهای بلندمدت این گروه کالایی نیز با شرکت های بزرگی نظیر نستله بسته شده است و در حال انجام است، از این رو نباید این مجتمع در خصوص فروش محصولات خود در فصل سرما مشکلی داشته باشد.

به گفته برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی، ضروری است که نظارت بیشتری بر عرضه های پلی اتیلن های ترفتالات بطری انجام شود.

از سوی دیگر پس از کشف نرخ در روز سه شنبه، قراردادهای بلندمدت تندگویان با شرکت های تولیدکننده عرضه و معامله می شود که این موضوع سبب می شود تا هر بار قراردادهای بلندمدت نیز به دلیل رقابت سقف قیمتی در روز سه شنبه با ۱۰ درصد رقابت مورد معامله قرار بگیرد.

منبع: پتروتحلیل

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است