خانه علمی پژوهشی مرحله نهایی سومین ایده‌بازار تخصصی مهندسی پلیمر و رنگ

مرحله نهایی سومین ایده‌بازار تخصصی مهندسی پلیمر و رنگ

توسط مدیر سایت
0 نظرات
ایده بازار پلیمر و رنگ

مرجع پلیمر در بازار ایران: در مرحله نهایی ایده بازار تخصصی مهندسی پلیمر و رنگ 5 ایده تخصصی در حضور صاحبان سرمایه و صنایع ارائه خواهد شد. سومین ایده بازار تخصصی پلیمر و رنگ از سوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد. مرحله نهایی این رویداد امروز سه‌شنبه 30 آذرماه با حضور سرمایه گذاران و صاحبان صنایع برگزار می‌شود.

در مرحله نهایی این رویداد 5 ایده «تولید ظروف یکبار مصرف از موم»، «تولید ظروف یکبار زیست تخریب‌پذیر»، «ظروف دوبار مصرف»، «بلوک پلیمری» و «تولید گرید  HP550 ارتقاء یافته برای کارخانجات ظروف یکبار مصرف» ارائه خواهد شد.

ایده بازار پلیمر و رنگ

جزئیات این ایده‌ها به شرح ذیل است:

تولید ظروف یکبار مصرف از موم

امروزه با استفاده از مواد پلاستیکی و پلیمری و کاغذی ظروف یکبار مصرف و انواع بسته‌بندی تولید می‌شود که هر کدام محدودیت‌هایی از نظر کاربرد و میزان هزینه و طول عمر و عدم بازیافت دارند. در این طرح با استفاده از موم و ترکیب آن با نوعی پلیمر می‌توان «کوپلیمری» را تولید کرد که بتواند بسیاری از این محدودیت‌ها را کنترل کند و پیش‌بینی می‌شود این نوع کوپلیمر مقاومت بالایی در برابر دما، رطوبت و فشار دارد، ضمن آنکه هزینه کمتری به دنبال خواهد داشت، چون از ترکیب مواد طبیعی است و هم سنتز و هم بازیافت آن ساده‌تر است؛ علاوه بر آن نسبت به مواد پلاستیکی و کاغذی کاربرد گسترده‌تری داشته باشد و به سلامت انسان و محیط زیست آسیبی نرساند.

با توجه به هزینه بالای تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی که در سال‌های اخیر مطرح شده و خطراتی که بسته‌بندی‌های پلاستیکی برای سلامت انسان و محیط زیست به وجود آورده‌اند، مطرح شدن این پلیمر لازم دانسته شده است.

این طرح از سوی زهرا نامداری، دانشجوی کارشناسی رشته فیزیک دانشگاه اصفهان به این ایده‌بازار ارائه شده است.

تولید گرید HP550 ارتقاء یافته برای کارخانجات ظروف یکبار مصرف

با توجه به اینکه چند سالی است که بعضی واحدهای پلیمری پتروشیمی‌های کشور در حال تولید گریدهایی مانندHp550 و HP510 و C30S برای کارگاه‌های تولید ظروف یکبار مصرف هستند و متاسفانه به دلیل شرایط کشور این واحدهای پتروشیمی قادر به استفاده از تکنولوژی جدید و استفاده از نسل جدید کاتالیست‌ها نیستند، لذا لازم است حداقل محصولات خود را ارتقاء دهند.

این طرح ارائه شده تلاش یک ساله پتروشیمی اراک در جهت ارتقای محصول HP550 که مورد اشکال یکی از کارخانجات تولیدکننده مطرح در زمینه تولید ظروف یکبار مصرف است و امیدواریم با موفقیت مراحل را پشت‌سر گذاشته و کمک کوچکی به صنعت کشور باشد.

این طرح از سوی احمد علیرضایی از شرکت پتروشیمی شازند اراک در این رویداد ارائه شد.

بلوک پلیمری

برای کاهش حجم و رفع معضل انبوه ظروف یکبار مصرف، ایده فشرده‌سازی آنها و قرار دادن آنها در یک پوشش فلزی و استفاده آنها در تونل‌سازی، راه‌سازی و حتی به عنوان بلوک‌های ساختمانی ارائه شده است.

این روش علاوه بر آنکه بسیار ساده و کم دردسر است، از حجم زباله شهری کم می‌کند و هزینه تهیه مواد اولیه راه و ساختمان‌سازی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، این بلوک‌ها می‌تواند بعنوان عایق بسیار خوب سروصدا نیز استفاده شود چراکه بین ظروف در هر بلوک مقادیری مولکول هوا حبس می‌شود که ناگریز است.

محبوبه متدین، دانشجوی کارشناسی رشته پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارائه دهنده این ایده در سومین رویداد ایده بازار تخصصی پلیمر و رنگ است.

ظروف دو بار مصرف

بهار پیریایی، دانشجوی کارشناسی رشته پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر ایده ظروف دوبار مصرف را به این رویداد ارائه کرده است.

توضیح اینکه یک لایه بسیار نازک (اصطلاحا فیلم پلیمری) از جنس نشاسته و پلی‌اتیلن- نشاسته، قابل تجزیه در طبیعت و حتی خوراکی است و باعث مسمومیت در بدن انسان نمی‌شود و پلی‌اتیلن برای حل نشدن نشاسته در مایعات داغ درون لیوان، در سطوح داخلی و خارجی لیوان‌های یکبار مصرف کشیده می‌شود، هر مصرف‌کننده پس از یکبار استفاده از لیوان می‌تواند آن لایه را با خراشیدن جدا کرده و دوباره از یک لیوان برای نوشیدن استفاده کند؛ در حالی که برای فرد دوم این لیوان یک لیوان مصرف نشده به حساب می‌آید.

به گفته وی، به این صورت استفاده هر لیوان از یک بار به دو بار ارتقاء داده می‌شود و تعداد لیوان کمتری مصرف می‌شود.

این ایده برای قاشق  چنگال‌های یک بار مصرف نیز قابل استفاده است. به این ترتیب پس از هر بار مصرف قاشق و چنگال می‌توان آنها را جمع‌آوری و لایه نشاسته‌ای آنها را جدا کرد و دوباره به مصرف رساند.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است