خانه خبر لباس‌های پلیمری هوشمند: محافظ در برابر عوامل بیولوژیکی و شیمیایی

لباس‌های پلیمری هوشمند: محافظ در برابر عوامل بیولوژیکی و شیمیایی

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

پژوهشگران آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور موفق به توسعه لباس پلیمری هوشمندی شده اند که سربازان را در برابر عوامل بیولوژیکی و شیمیایی خطرناک محافظت می‌کند.

لباس‌های پلیمری هوشمند

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت)، لباس‌های نظامی محافظ موجود تنفس‌پذیر نیستند و نمی‌توانند رطوبت ناشی از تعرق در شرایط استرس‌زا را خارج کنند. این امر باعث می‌شود که پوشاک مذکور به شدت در زمان استفاده طولانی ‌مدت سنگین و غیرقابل تحمل شوند. لباس‌های جدید توسعه یافته متشکل از غشاهای پلیمری انعطاف پذیر و نانو لوله‌های کربنی می‌باشد، این نانو لوله‌ها به عنوان منفذهای رسانای رطوبت عمل می‌کنند. این منسوجات جدید تنفس پذیری بهتری نسبت به Gor-Tex از خود نشان می‌دهند.

این غشاها با منافذ کمتر از 5 نانومتر، اجازه عبور عوامل بیولوژیکی نظیر ویروس‌ها و باکتری‌ها را نمی‌دهند. در عین حال، این منفذها به اندازه کافی بزرگ هستند که به مولکول‌های آب اجازه ی عبور بدهند. اندازه برخی از عوامل شیمیایی خطرناک بسیار کوچک بوده (کمتر از 5 نانومتر) و می‌توانند از این منفذها عبور کنند، بنابراین این غشاها باید بتواند با این عوامل شیمیایی وارد واکنش شده و به آن‌ها اجازه عبور ندهد.

این مواد مانند پوست ثانویه هوشمند عمل می‌کنند که می‌توانند نسبت به محیط عکس العمل نشان دهند. این پارچه قادر به جلوگیری از ورود عوامل شیمیایی مانند گاز خردل (عامل تاول)، عوامل عصبی GD و VX، سمومی مانند staphylococcal enterotoxin و حتی قارچ‌هایی همانند عامل سیاه زخم می‌باشد.

دانلود کامل مقاله:

Carbon Nanotubes: Ultrabreathable and Protective Membranes with Sub-5 nm Carbon Nanotube Pores

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است