خانه خبراخبار اقتصادی تولید محصولات از لاستیک و پلاستیک در بین پنج گروه صنعتی با بیشترین تقاضا برای ایجاد کسب کار

تولید محصولات از لاستیک و پلاستیک در بین پنج گروه صنعتی با بیشترین تقاضا برای ایجاد کسب کار

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران: بررسی آمارهای صنعتی در نیمه اول امسال، از اشتیاق سرمایه‌گذاران برای دریافت جواز تاسیس حکایت دارد. در این میان،‌ گروه‌های «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها»، «سایر محصولات کانی غیرفلزی»، «محصولات لاستیک و پلاستیک»، «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» و «محصولات فلزی فابریکی» صدرنشینان کسب‌وکار صنعتی هستند. در مدت زمان مورد بررسی، 7955 فقره جواز تاسیس صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد حدود 4 درصدی داشته است. به‌نظر می‌رسد اظهار خوش‌بینی فعالان اقتصادی نسبت به بهبود روند سرمایه‌گذاری صنعتی با اجرایی شدن برجام، در حال تحقق است.

Business-idea

صنایع جذاب در دریافت جواز تاسیس از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نیمه اول امسال معرفی شدند. داده‌های اعلام شده از روند صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری صنعتی در مدت زمان مذکور بیانگر آن است که اظهار خوش‌بینی فعالان اقتصادی نسبت به بهبود روند و سرمایه‌گذاری صنعتی با اجرایی شدن برجام در حال تحقق است؛ به‌طوری که در نیمه اول سال شاهد ثبت رشد مثبت در این بخش‌ها بوده‌ایم. براساس آمار اعلام شده از میان 29 گروه صنعتی که در این مدت جواز تاسیس دریافت کرده‌اند، به لحاظ تعداد 20 گروه صنعتی رشد را تجربه کرده‌اند که این آمار بیانگر بهبود روند صدور جوازهای صنعتی در کشور محسوب می‌شود. از سوی دیگر آمارهای اعلام شده از سوی این وزارتخانه درخصوص شاخص‌های اختصاصی بخش صنعت در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در بخش جوازهای تاسیس نیز از رشد نزدیک به 4 درصدی خبر می‌دهد، روندی که در بخش پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی 11 درصد بوده است. پروانه اکتشاف صادره در این دوره نیز رشدی 5/ 5 درصدی را تجربه کرده و گواهی اکتشاف هم افت حدود 3 درصدی را ثبت کرده است، اما درخصوص صدور پروانه بهره‌برداری معدنی (پروانه‌های بهره‌برداری معدن شامل پروانه‌های بهره‌برداری صادره جدید است) شاهد رشدی حدود 11 درصدی بوده‌ایم.

آمار اعلام شده بیانگر آن است که پنج گروه صنعتی شامل «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها»، «سایر محصولات کانی غیرفلزی»، «محصولات از لاستیک و پلاستیک»، «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» و «محصولات فلزی فابریکی» در نیمه نخست سال جاری بیشترین جذابیت را برای اخذ جواز تاسیس به خود اختصاص داده‌اند. براساس آمار اعلام شده از مجموع 7هزار و 599 فقره جواز تاسیس صادره در نیمه ابتدایی سال جاری بیشترین تعداد جواز صادره مربوط به گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» با هزار و 283 فقره بوده است. سهم این گروه از جوازهای تاسیس صادره کل کشور برابر با 1/ 16درصد است. جوازهای اختصاص داده شده به گروه‌های «سایر محصولات کانی غیرفلزی» نیز برابر با 900 فقره بوده است که با این تعداد جواز این گروه در جایگاه دوم قرار گرفته است. سومین گروه نیز به «محصولات از لاستیک و پلاستیک» با صدور 780 فقره جواز در نیمه نخست سال جاری رسید. اما چهارمین گروه با اخذ 712 فقره جواز به گروه «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» اختصاص داشته و گروه «محصولات فلزی فابریکی» نیز با اخذ 579 فقره جواز در مدت زمان مورد بررسی در جایگاه پنجم قرار گرفت. از سوی دیگر، براساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بالاترین سهم پیش‌بینی سرمایه‌گذاری متعلق به گروه ساخت مواد و محصولات شیمیایی به میزان 8/ 26 درصد از کل کشور بوده است. در این گزارش از علل افزایش سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در گروه فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و سایر فعالیت‌های مشابه نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز به صدور جواز تاسیس نیروگاه خورشیدی حرارتی و زیست توده آترین پارسیان در استان تهران اشاره شده است. همچنین سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در گروه‌های کک و فرآورده‌های حاصل از نفت و ساخت مواد و محصولات شیمیایی در این مدت حدود 50 درصد از سهم پیش‌بینی سرمایه‌گذاری کل کشور را به خود اختصاص داده است.

در این گزارش این نکته نیز مد نظر قرار گرفته است که متوسط سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده جوازهای صادره برای راه‌اندازی یک واحد در پنج ماهه ابتدای امسال 1/ 95 میلیارد ریال پیش‌بینی شده که این متوسط سرمایه‌گذاری در گروه‌های فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و سایر فعالیت‌های مشابه، کک و فرآورده‌های حاصل از نفت، ساخت مواد و محصولات شیمیایی و ساخت فلزات اساسی بسیار بالاتر از متوسط کل است.

روند صدور مجوزهای صنعتی

آمار مذکور بیانگر آن است که در نیمه نخست سال جاری، در مجموع 7هزار و 955 فقره جواز تاسیس صنعتی در کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد حدود 4 درصدی را تجربه کرده است. در شهریور ماه نیز در مجموع هزار و 525 فقره جواز تاسیس در کشور صادر شده است که در مقایسه با هزار و 516 فقره جواز تاسیس صادر شده در مرداد ماه، شاهد رشدی 6/ 0 درصدی در این بخش بوده‌ایم. علاوه‌بر رشد جوازهای تاسیس و پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی در مدت زمان مورد بررسی، سرمایه پیش‌بینی شده برای این دو بخش نیز رشد داشته است. براساس آمار اعلام‌شده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع بیش از 757 هزار میلیارد ریال سرمایه برای جواز تاسیس پیش‌بینی شده که این رقم در مقایسه با بیش از 484 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در مدت مشابه سال قبل، رشدی بالغ بر 56درصدی داشته است. رشد سرمایه‌گذاری در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حالی است که در شهریور ماه امسال سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده نسبت به ماه قبل افت دو درصدی را ثبت کرده است. از سوی دیگر در مدت زمان مورد بررسی، پروانه‌ بهره‌برداری صنعتی نیز از رشد سرمایه‌گذاری محقق شده بی‌نصیب نبوده و در این مدت رشدی 105 درصد را تجربه کرده است. براساس آمار اعلام شده، سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در این بخش در نیمه اول امسال بیش از 126 هزار میلیارد ریال بوده است.

از سوی دیگر، مقایسه ارقام فوق نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان‌دهنده افزایش 8/ 3درصدی صدور جواز تاسیس به لحاظ تعداد، رشد 3/ 96 درصدی پیش‌بینی سرمایه‌گذاری و رشد 1/ 2 درصد در پیش‌بینی اشتغال بوده‌ایم. از سوی دیگر در نیمه اول سال جاری، بیشترین تعداد جواز صادره به استان‌های یزد و خراسان رضوی به ترتیب با 779 فقره و 727 فقره اختصاص داشته است. در این دوره متوسط پیش‌بینی سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک شغل، به میزان 3/ 4 میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8/ 2 میلیارد ریال (حدود 2/ 53 درصد) افزایش داشته است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است