خانه خبراخبار اقتصادی تاثیر افت بهای نفت بر کاهش قیمت محصولات پتروشیمی

تاثیر افت بهای نفت بر کاهش قیمت محصولات پتروشیمی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
نمودار نزولی

مرجع پلیمر در بازار ایران: علی محمد بساق زاده مدیر کنترل تولید و عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به افت بهای نفت صادراتی ایران و تاثیر آن بر کاهش قیمت برخی از محصولات پتروشیمی افزود: یکی از محصولاتی که کاهش بهای نفت بر روی قیمت آن تاثیر مستقیمی داشته است، اوره بوده است.

نمودار نزولی

وی اظهار کرد:  قیمت های جهانی نفت از نیمه دوم سال 93 با روند شدیدی کاهش یافته است به طوریکه بهای نفت درسال 1395 حدود (45-40) درصد بهای در سال 93 می باشد و متناسب با این موضوع ، قیمت محصولات پتروشیمی و ازجمله قیمت اوره نیز با کاهش مواجه شده است.

بساق زاده با اشاره به کاهش سود نسبی مجتمع های تولید کننده اوره به  وضعیت پتروشیمی شیراز بعنوان یکی از مجتمع های تولید کننده این محصول، گفت: در سال 1392به دلیل پایین بودن قیمت گاز خوراک تحویلی به مجتمع های پتروشیمی و در راستای منطقی نمودن قیمت آن، موضوع در دستور کارهای  کارگروه ویژه رئیس جمهوری قرار گرفت که با تصویب کارگروه و اصلاحیه های بعدی آن، در سال مذکور قیمت گاز خوراک مجتمع ها از 700 ریال به 13 سنت به ازای هر متر مکعب افزایش یافت که البته این امر موجب افزایش قیمت تمام شده محصول شد.

وی ادامه داد: به دلیل افزایش قیمت خوراک و کاهش قیمت اوره، سودآوری مجتمع های تولید کننده اوره از روند کاهشی برخوردار شد که از ابتدای سال 95 و با اصلاح فرمول قیمت گذاری گاز، قیمت به حدود 8 سنت در هرمترمکعب کاهش یافته است.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در خصوص شایعه های اخیر از خصوص وضعیت پتروشیمی شیراز، افزود: مقایسه عملکرد تولید پتروشیمی شیراز در شش ماهه اول سال های 1390 الی 1395 نشان می دهد واحد های مجتمع در مدت فوق ، با حداکثر ظرفیت و راندمان در سرویس قرار داشته و از روند و ثبات تولید مناسبی برخوردارند.

بساق زاده تصریح کرد: درسال 1395و به دلایل مشکلات زیست محیطی، عدم توجیه اقتصادی و قدیمی بودن فرآیند، واحد های اوره یک و سودااش این مجتمع از سرویس خارج شده ­اند و از طرف دیگر واحد اوره و آمونیاک سوم مجتمع نیز از ابتدای سال جاری راه اندازی ودرسرویس قرار گرفته است.

به گزارش نیپنا، در حال حاضر بخش عمده سهام شرکت پتروشیمی شیراز متعلق به شرکت نفت و گاز پارسیان (زیر مجموعه صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح) است وآقای مهندس کاظمی از سال 89 به سمت مدیرعاملی این شرکت منصوب  و درحال انجام وظیفه است و بدلیل عملکرد مناسب، ثبات مدیریت در این شرکت برقرار می­باشد.

گفتنی است، فاز سوم مجتمع پتروشیمی شیراز با سرمایه گذاری ارزی و ریالی به ترتیب ۵۵۰ میلیون یورو و چهار هزار میلیارد ریال 29 تیرماه امسال بطوررسمی به بهره برداری رسید این طرح ظرفیت تولید پتروشیمی شیراز را به ۳.۷ میلیون تن می رساند.

به گفته مدیرعامل شرکت سهامی پتروشیمی شیراز، طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت برای ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و چهار تا پنج هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی به همراه دارد.

طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت (شیراز) با دانش فنی شرکت های آمونیاک کازاله سوئیس و تویو ژاپن و شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی (پیدک) طراحی و نصب شده است و مراحل طراحی تفصیلی، مهندسی خرید، اجرا، پیش راه اندازی و راه اندازی این طرح را متخصصان ایرانی انجام داده اند.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است