خانه علمی پژوهشی امکان تولید عضله مصنوعی با ترکیب نانولوله‌کربنی و الاستومر

امکان تولید عضله مصنوعی با ترکیب نانولوله‌کربنی و الاستومر

توسط مدیر سایت
0 نظرات
ماهیچه

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از ستاد ویژه فناوری نانو: محققان موفق به ساخت الاستومر دی‌الکتریکی شدند که از آن می‌توان برای حرکت استفاده کرد. این الاستومر که به نوعی یک عضله مصنوعی است، نیاز به ولتاژ بسیار کمی برای حرکت دارد. این دستاورد محققان موجب می‌شود تا نیاز به موتورهای چرخان الکترومغناطیس برای ساخت عضله مصنوعی مرتفع شود. از نتایج این پروژه می‌توان در ساخت ادوات رباتیک، ابزارهای جراحی و عضلات مصنوعی استفاده کرد.
محققان دانشگاه کالیفرنیا روشی ارائه کردند که برخلاف دیگر روش‌های رایج بی‌نیاز از چرخ‌دنده و موتورهای چرخان است. این الاستومر به گونه‌ای طراحی شده است که ابتدا به صورت سیال بوده و در اثر تابش پرتو فرابنفش به سرعت صلب می‌شود و در نهایت یک لایه‌نازک تولید می‌کند.

ماهیچهاین الاستومر بسیار چسبناک بوده و به صورت طبیعی می‌توان آن را روی یک سطح قرار داد و چسباند. بنابراین برای چسباندن آن روی الکترودها نیاز به چسب نیست. محققان در این الاستومر از نانولوله‌های کربنی استفاده کردند.
برای ایجاد خاصیت ارتجاعی و مقاومت بالا، از یک ساختار ساندویچی دو لایه استفاده شد که در آن لای‌های الاستومر و نانولوله‌کربنی به صورت ساندویچی روی هم قرار گرفتند.
با این کار می‌توان استحکام مورد نظر برای تولید عضله مصنوعی را فراهم کرد. میشو دودوتا از محققان این پروژه می‌گوید: «ولتاژ مورد نیاز برای الاستومرهای دی‌الکتریک رابطه مستقیمی با ضخامت ماده دارد. بنابراین هر قدر ضخامت الاستومر کمتر باشد، بهتر است. اما مشکل اینجاست که نازک کردن الاستومر موجب آسیب‌پذیری آن می‌شود و نمی‌توان نیروی زیادی روی آن وارد کرد. این در حالی است که چندلایه‌های الاستومری بسیار مستحکم بوده و می‌توانند نیروی زیادی را تحمل کنند.»
این راهبرد جدید می تواند چالش‌ فوق را رفع کند و برای صنعت روباتیک، عضله مصنوعی نرم ایجاد کند. روبات‌های نرم تمایل به مصرف انرژی بالایی دارند و باید در تولید آن‌ها روی کاهش مصرف انرژی متمرکز شد.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است