خانه خبراخبار اقتصادی سرنوشت اقتصاد جهان در دستان این صنعت پتروشیمی

سرنوشت اقتصاد جهان در دستان این صنعت پتروشیمی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
اقتصاد

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از نیپنا، احمد مهدوی ابهری رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی، به همراه مدیران عامل 3 مجتمع پتروشیمی جم، آریاساسول و مارون اوزسه شنبه (4 آبان) در نشستی خبری با تاکید بر اهمیت صنعت پتروشیمی کشورمان در مسیر توسعه، گفت: دراقتصاد مقاومتی عمده ترین توجه به وضع قوانین برای بهبود فضای کسب و کار است. بنابراین بخش خصوصی برای ادامه روند فعالیت خود و ابقا در وضعیت موجود نیازمند توجه بیشتری از طرف دولت است. ما بعد از اعلام نحوه ارزش گذاری قیمت متان مذاکرات گسترده ای را انجام دادیم تا نقطه نظرات بخش خصوصی در زمینه ارزش گذاری خوراک اتان لحاظ شود.
وی افزود: صنعت پتروشیمی یکی از صنعت های برتر کشور با ارزآوری بالا است و در حال حاضر دنیا به این صنعت وابسته است، بطوریکه سرنوشت اقتصاد جهان در دستان این صنعت است. کشورهایی مثل آلمان که خوراک ندارند از طریق این صنعت در سال 2016 در حدود 76.5 میلیارد دلار درآمدزایی داشته اند. این نشان می دهد که دنیا به سمت صنعت پتروشیمی سوق پیدا کرده است و ایران باید چشم انداز شفافی از آینده این صنعت در اختیار فعالان این عرصه قرار دهد.

Iran petrochemical plant
پیشنهاد تاسیس وزارت پتروشیمی
شریف موسوی مدیرعامل پتروشیمی مارون نیز در این نشست خبری درباره جایگاه صنعت پتروشیمی در دنیا اظهارکرد: با توجه به سرمایه گذاری هایی که کشورهای اروپایی در زمینه صنعت پتروشیمی انجام می دهند
می توان اقتصاد آتی را در دستان صنعت پتروشیمی دانست. به عنوان مثال کشور آلمان در نمایشگاه پلاستیک و لاستیک دوسلدورف خود از طرح های یکپارچه نفتی خود با جهت گیری پتروشیمی دردنیا خبر داد که با بهره برداری از این طرح ها حداکثر تا 20 سال آینده جایگاه صنایع پایین دست پتروشیمی متحول خواهد شد و تولیدات پتروشیمی جایگزین محصولات پایه ای مانند فولاد، شیشه و چوب در صنایع مختلف مانند خودروسازی، کشاورزی، ساخت و ساز و پوشاک می شود.
مدیرعامل پتروشیمی مارون افزود: باید به این نکته توجه داشته باشیم که در آینده پتروشیمی اولویت اول اقتصاد ملی به موازات مدیریت آب است و بر همین اساس پیشنهاد می کنم که وزارت پتروشیمی به ساختار کابینه دولت وارد شود زیرا صنعت پتروشیمی در ایران با توجه به خوراک دائمی و همچنین جایگاه آتی این صنعت دردنیا استعداد بالقوه برای داشتن یک وزارتخانه مستقل را دارد تا علاوه بر توجه ویژه به تولید کنندگان داخلی، عرصه صادرات و حضور در بازارهای بین المللی را برای فعالان این صنعت فراهم کند.
وی ضمن اشاره به نقش ویژه صنعت پتروشیمی در دوره تحریم های بین المللی گفت: همانطور که می دانید در زمان تحریم صنعت پتروشیمی 12 میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشت و اقتصاد کشور با صادرات محصولات پتروشیمی توانست در مقابل تحریم ها مقاومت کند.
الزام کاهش هزینه های اولیه تولید
بحرینی مدیرعامل پلیمر آریا ساسول نیز در این نشست خبری خواستار تغییر مبناهای ارزش گذاری قیمت خوراک اتان شد و گفت: در حال حاضر 80 درصد از اتان جهان در کشورهای امریکای شمالی یعنی امریکا و کانادا و کشورهای حاشیه خلیج فارس یعنی عربستان سعودی، قطر و ایران است. اتان در کراکر اتان و واحدهای الفین به اتیلن تبدیل می شود که این اتیلن ماده اولیه صنایع مختلف است بنابراین اتیلن ماده ارزشمندی برای صنایع پایین دست محسوب می شود.
وی ادامه داد: در سال 2017 آلمان از 6 واحد کراکر مگاتن اتان و تا سال 2020 از 12 واحد کراکر مگاتن اتان بهره برداری خواهد کرد با این اوصاف اگر زمان را تلف کنیم، توان لازم برای همگام سازی توسعه صنعت با جهان را از دست خواهیم داد. باید هزینه های اولیه تولید کاهش یابد تا امکان رقابت در بازار بین سرمایه گذاران خارجی و داخلی فراهم شود.
نرخ خوراک، سود را کاهش می دهد
میرافضلی مدیرعامل پتروشیمی جم از دیگر حاضران نشست خبری مدیران ارشد انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی نیز در خصوص ارتباط ارزش گذاری قیمت خوراک با روند توسعه صنعت پتروشیمی،تاکید کرد: سود تولید کنندگان بخش خصوصی کاهش یافته است و این کاهش سطح رقابت را نیز تاثیر قرار داده است.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است