خانه خبراخبار اقتصادی مسیر حرکت قیمت نفت به کدام سو خواهد بود؟

مسیر حرکت قیمت نفت به کدام سو خواهد بود؟

توسط مدیر سایت
0 نظرات
گزارش

مرجع پلیمر در بازار ایران: قیمت نفت  در هفته گذشته، نوسان اندکی داشت و  روز جمعه در پایان معاملات هفته، نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب در سطح ۵۲ دلار و ۵۱ دلار در هر بشکه قرار گرفت. نکته قابل توجه در معاملات این بود که رشد ارزش دلار سبب کاهش قیمت ها نشد. واقعیت این است که بازار طلای سیاه در سه هفته اخیر یعنی از پایان ماه گذشته که نشست اعضاء اوپک در الجزایر برگزار شد دچار هیجان حاصل از پیش بینی کاهش عرضه شده است. در نشست یاد شده، اعضاء اوپک توافق کردند در نشست پایان ماه آینده میلادی این سازمان، تدابیری برای کاستن از عرضه نفت اتخاذ کنند. گفته می شود قرار است سیستم سهمیه بندی از نو بکار گرفته شود و میزان عرضه بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

روسیه نیز اعلام کرده به این برنامه خواهد پیوست. از نظر این کشور، تنها راه بالا بردن قیمت ها کاستن از عرضه نفت است.

نکته مهم در باره نشست ماه سپتامبر این است که در آن، پس از دو سال، اعضاء اوپک توانستند بر سر برنامه ای برای بالا بردن قیمت نفت به توافق برسند. تحلیلگرانی که درباره افق بازار نفت خوشبین هستند می گویند حتی اگر در نشست پایان ماه آینده اوپک در وین اتریش، عملا از عرضه نفت کاسته نشود اقدام اخیر اوپک نشان داده این سازمان دیگر نمی خواهد منفعل باشد و همین امر از قیمت ها حمایت خواهد کرد.

اگر در عمل از عرضه نفت کاسته شود شاهد رشد قیمت ها به سمت ۶۰ دلار در هر بشکه خواهیم بود. از سوی دیگر برخی تحلیلگران معتقدند رشد ارزش دلار و ضعف تقاضا سبب می شود حتی اگر عرضه کاهش یابد قیمت نفت نتواند رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد. از دید این کارشناسان، اگر عرضه نفت کاهش یابد قیمت ها در خوشبینانه ترین حالت در سطح ارقام کنونی نوسان خواهد کرد و اواسط سال آینده میلادی قیمت ها رشد می کنند.

اگر عرضه کاهش پیدا نکند و مشخص شود اعضاء اوپک همچنان گرفتار اختلاف نظر هستند قیمت نفت ممکن است به سمت ۴۰ دلار حرکت کند.

عامل دیگری که بر قیمت نفت تاثیر دارد افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگانی است که در سیستم سهمیه بندی وارد نخواهند شد. لیبی، عراق، ایران و نیجریه به احتمال زیاد در این سیستم قرار نخواهند گرفت زیرا این کشورهای معتقدند هنوز سهم منصفانه خود را در بازار نفت کسب نکرده اند.

و درنهایت باید به این نکته اشاره شود که اگر روسیه با اوپک همکاری نکند و از عرضه نفت خود نکاهد بعید است اعضاء اوپک عرضه نفت خود را کاهش دهند زیرا آنها مایل نیستند سهم خود از بازار را به روسیه بدهند.

درباره میزان رشد قیمت ها در سال آینده دیدگاه های مختلفی مطرح شده است. بانک جهانی در گزارش اخیر خود پیش بینی کرده قیمت نفت سال آینده به ۵۵ دلار افزایش خواهد یافت. برخی نیز معتقدند قیمت ها به ۶۰ دلار تا ۷۰ دلار در هر بشکه می رسد زیرا هم بر تقاضا افزوده می شود و هم به دلیل سرمایه گذاری اندک دو سال اخیر در حوزه اکتشاف و استخراج، تولید کاهش خواهد یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع:  «پایگاه خبری بورس کالای ایران»

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است