خانه خبراخبار اقتصادی سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری برای ساخت قالب محصولات جدید ایران خودرو

سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری برای ساخت قالب محصولات جدید ایران خودرو

توسط مدیر سایت
0 نظرات
قالب پلاستیک

مرجع پلیمر در بازار ایران: در مراسمی که با حضور مدیران ارشد گروه صنعتی ایران خودرو و انجمن قالب کشور برگزار شد، حسین نجاری با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌های آینده تولید در گروه صنعتی ایران خودرو،‌ نیاز این شرکت به صنعت قالب، افزون بر تولیدات جدید به نوسازی قالب های فرسوده قابل توجه است.

وی با اشاره به این که برآورد هزینه طراحی و ساخت قالب های جدید با توجه به نیاز ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) 100 میلیون دلار است، اضافه کرد: با توجه به برنامه تولید 700 هزار دستگاه خودرویی که برای سال 96 در نظر گرفته ایم، ‌45 میلیون دلار نیز به عنوان هزینه بازسازی و نوسازی قالب ها تخمین زده شده است.

حسین نجاری از فرصت های سرمایه گذاری در حوزه صنعت قالب و ابزار برای طراحی و ساخت قالب های بزرگ تزریق پلاستیک مانند داشبورد و سپرها، طراحی و ساخت قالب های پیچیده ریخته گری و خودکفایی مواد اولیه پلیمری در لاستیک ها، فوم ها و پلاستیک های مهندسی خبر داد و افزود: حدود 49درصد مواد اولیه مصرفی خودروهای تولیدی ما را ورق های فولادی تشکیل می دهند که خود نشان دهنده پتانسیل بالای سرمایه گذاری در این صنعت است.

وی صنعت خودرو را بزرگترین مشتری صنعت قالب و ابزار جهان دانست و افزود: خودروسازی سفارش دهنده بیش از 52 درصد تولیدات صنعت قالب و ابزار ، 64درصد قالب های پرسی و 41 درصد قالب های تزریقی بزرگ جهان است.

مدیرعامل ساپکو برگزاری پنجمین نمایشگاه بین المللی قالب، ابزار و مواد اولیه را فرصتی برای دست اندرکاران این صنعت در داخل و خارج برای همکاری مشترک با سازندگان زنجیره تامین دانست و خاطرنشان کرد: تعامل با سازندگان و سرمایه گذاری مشترک در صنعت قالب‌سازی و صنایع وابسته از مهمترین اهداف ما در برگزاری این نمایشگاه بوده چنان که در گذشته نیز همکاری های مناسبی میان شرکت های ایرانی و سازندگان آلمانی به وجود آمده است.

وی معرفی استراتژی صنعت خودروی کشور در زمینه قالب، ابزار و مواد اولیه و همچنین تولید خودروهای با کیفیت با مقاصد صادراتی را از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه برشمرد و تصریح کرد: روند افزایش سهم داخلی سازی قالب ها در کشور به گونه ای بوده است که از ساخت داخلی 64 درصد قالب های خودروی رانا و 56 درصد قالب های دنا به ساخت 75درصد قالب های آریسان و 73درصد قالب های خودروی 207 در داخل کشور دست یافته ایم.

نجاری در پایان ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه همکاری های مفید آینده میان شرکت ها را با هدف ارتقای کیفیت و کمیت در تولیدات خودروی گروه صنعتی در پی داشته باشد.

قالب پلاستیک

توسعه خودروسازی با مشارکت های بین المللی

شاهین صدری مدیرعامل شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو نیز برگزاری نمایشگاه قالب و ابزار را زمینه ساز تعامل بهتر سازندگان داخلی و خارجی و ارتقای صنعت قالب سازی دانست و گفت: با هم افزایی ساپکو، قطعه سازان و شرکت های خارجی آینده روشنی را می توان برای سازندگان متصور شد.

وی فرآیند زمانی قالب سازی را 6 تا 18 ماه عنوان کرد و گفت: بررسی نیازمندی ایران خودرو برای یک تا دو سال آینده نشان می دهد محصولات جدید این شرکت نیازمند تامین 8 هزار تن انواع قالب است. وی افزود: پروژه های ایکاپ نیازمند بهسازی و جایگزینی 6 هزار تن قالب جدید و دو هزار تن نوسازی قالب های قدیمی دارد.

وی با اشاره به ظرفیت های بالقوه و بالفعل موجود قالب سازان گفت:  با سرمایه گذاری و مشارکت قالب سازان خارجی و انتقال دانش فنی طراحی و ساخت قالب با کیفیت این نیاز مرتفع خواهد شد.

صدری بر استفاده از توان نیروهای کارشناس موجود در شرکت های قالب ساز تاکید کرد و گفت: شرکت هایی داریم که تعداد نیروی انسانی آن کم تر از 20 نفر است اما در میان آنان کارشناسانی هستند که توانایی طراحی قالب دارند و می توانند با گذراندن دوره های آموزشی خاص توانانی طراحی و ساخت را به صورت عملیاتی و کارگاهی کسب کنند.

صدری درعین حال تاکید کرد: باید در بخش شبیه سازی تقویت شویم و می توانیم با تعامل با شرکت های خارجی و استفاده از نرم افزارهای جدید این فرآیند را توسعه دهیم.

وی افزود: می توانیم با استفاده از تجهیزات و فن آوری تولید و استفاده از ورق های با استحکام بالا، وزن محصولات و میزان مصرف انرژی را کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت آی کید تولید چدن و فولاد را از نظر کمیت در سطح بالایی ارزیابی کرد و گفت: با توجه به ظرفیت های موجود باید برای افزایش کیفیت به خصوص در بخش قطعات ریخته گری با هماهنگی ریخته گران و انجمن قالب سازان و شرکت ساپکو برنامه هایی اجرا شود تا به سمت صادرات نیز حرکت کنیم. وی تصریح کرد: ایجاد شرکت جوینت ونچر از جمله مسیرهای پیش رو است.

صدری گفت:‌ باید از توانمندی های شرکت های خارجی استفاده کنیم و با تعامل و هم افزایی بتوانیم اهداف ایران خودرو را در توسعه محصول و افزایش کیفیت محقق کنیم.

تمرکز بر کیفیت به جای تیراژمحوری

فقیهی نماینده جامعه قالب سازان ایران نیز دیگر سخنران آیین گشایش نمایشگاه بین المللی قالب،‌ ابزار و مواد اولیه بود. وی با اشاره به افزایش تقاضای قالب در دوران تحریم تعداد قالب های مورد نیاز خودرو را سه هزار عدد دانست و گفت: در 15 سال اخیر تعداد قالب های مورد نیاز خودرو به میزان 20 درصد افزایش یافته و در برخی موارد ظرفیت های موجود در شرکت های قالب سازی پاسخگوی این نیاز نیست.

وی طراحی و ساخت قالب های بزرگ و ظریف را از محدودیت های موجود در قالب سازان ایرانی عنوان کرد و گفت: این محدودیت در کنار طولانی بودن زمان اجرای تست های مختلف موجب طولانی شدن زمان تحویل قالب می شود.

فقیهی کمبود نیروی کار با تجربه در شرکت های قالب ساز را از دیگر مشکلات شرکت های قالب ساز دانست و گفت: پیوستن قالب سازها به جمع تولیدکنندگان عامل اصلی کاهش نیروی کار در این واحدها است.

وی با اشاره به مشکلات موجود و ادیت مجدد در برخی قالب های وارداتی خواستار مدیریت و نظارت بر واردات شد و گفت: باید برای تعمیر و نگهداری قالب های وارداتی نیز چاره جویی شود.

فقیهی سرمایه گذاری و مشارکت با شرکت های معتبر خارجی را راهی برای برون رفت از وضعیت فعلی قالب سازان دانست و افزود: باید با مدیریت پروژه ها، استفاده از نرم افزارهای مهندسی و تحلیل و آنالیز و همچنین تعریف پروژه ملی برای توسعه قالب سازان با تاکید بر کیفیت به جای کمیت و تیراژ، مسیر پیشرفت جامعه قالب سازان را هموار کنیم.

جذب و نگهداری مشتری رویکرد اصلی در ارایه محصول

کریستین والتر مدیر فروش شرکت زیبن ورست آلمان نیز ضمن تاکید بر توسعه بازار در دنیا و جذب بیشتر مشتری گفت: مشتریان به دنبال خرید صرفا ابزار مورد نیاز نیستند بلکه ما باید بتوانیم خدمات مناسبی را نیز ارایه دهیم. وی تاکید کرد: باید مشتری توان کار با پیچیدگی های تکنولوژی که در اختیارش می گذاریم را کسب کند.

وی داشتن اطلاعات در مورد ظرافت قالب  و ابزارسازی را از اصول موفقیت در زمینه طراحی و تولید دانست و افزود: باید با استفاده از فن آوری های جدید به سمت تولید قطعات سبک و اقتصادی پیش برویم.

والتر بر تقویت فرآیندهای داخلی قالب سازان تاکید کرد و گفت: باید با برنامه ریزی و استفاده از نرم افزارها و دانش روز، هزینه ها را محاسبه کنیم و تبدیل به سازمانی یادگیرنده شویم. وی افزود: کل فرآیند تولید و توسعه باید کنترل شود و با کاهش هزینه ها پیچیدگی های موجود در توسعه قطعه و ابزار بهینه سازی شود.

وی بر داشتن شبکه تامین و داشتن رابطه بلندمدت با مشتری براساس اعتماد تاکید کرد و گفت: باید به دنبال مشتری های جدید بود و به یک محل و منطقه محدود نشد.

گفتنی است پنجمین نمایشگاه بین المللی قالب و ابزار و مواد اولیه با هدف ارتقا زنجیره تامین و رشد صنعت قالب سازی و صنایع وابسته با حضور 131 شرکت داخلی و 33 شرکت خارجی از پنجم تا هشتم مهرماه در شرکت ساپکو برگزار می شود. قالب سازان کشورهای ترکیه، آلمان، پرتقال، کره جنوبی، سوییس، سوئد، ایتالیا و چین از جمله حاضرین در نمایشگاه امسال هستند. برگزاری سمینار و کارگاه های آموزشی مرتبط با قالب سازی نیز در روزهای برگزاری نمایشگاه برنامه ریزی شده است.

منبع: عصر خودرو

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است