خانه خبر دقیق ترین دماسنج کوانتومی دنیا

دقیق ترین دماسنج کوانتومی دنیا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
اتم

مرجع پلیمر در بازار ایران ( پلیم پارت ) : دانشمندان کوچکترین و دقیق ترین دماسنجی که با قوانین فیزیک امکان پذیر است را تعریف کردند-دماسنجی که می تواند کوچکترین نوسانات در نواحی میکروسکوپی را شناسایی کند، مانند تغییرات در داخل یک سلول بیولوژیکی.اتم

این تحقیق، که با همکاری ریاضی دانان دانشگاه ناتینگهام انجام شده و در آخرین شماره مجله Physical Review Letters به چاپ رسیده، بر حساسیت دماسنج هایی متمرکز است که تنها از مشتی اتم ساخته شده اند و به اندازه کافی کوچک هستند که خصوصیات مشخصه “کوانتوم” را نشان دهند.

اختراع دماسنج های حساس و کاربردی در مقیاس نانو جهش عظیمی به جلو خواهد بود چراکه این فناوری کاربردهای فراوانی را در علوم زیستی، شیمی، فیزیک و در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها امکان پذیر خواهد ساخت.

دقیق ترین دماسنج کوانتومی دنیا

شاید برایتان جالب باشد که یکی از اعضای این تیم، دانشجویی ایرانی به نام محمد مهبودی است. محمد مهبودی، متولد سال ۱۳۶۸ بوده که مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته ی فیزیک از دانشگاه صنعتی شریف کسب کرده و اکنون دانشجوی دکترای فیزیک در دانشگاه خودمختار بارسلونای اسپانیا (UAB) است. او در مورد این پروژه، اینگونه به دیپ لوک توضیح می دهد:

“ما در این پروژه سعی کردیم دمای سیستم های کوانتومی را برآورد کنیم. ابتدا یک سیستم بسیار کوچک که به آن کاوه یا پروب می گوییم را درنظرگرفتیم. با ایجاد برهمکنش بین کاوه و سیستم مورد بررسی، کاوه با سیستم همدما می شود و در نتیجه با اندازه گرفتن انرژی کاوه میتوانیم دمای سیستم رو بازخوانی کنیم. البته این برآورد بدلیل قوانین کوانتوم فیزیکی به طور قطع با خطا همراه خواهد بود که اندازه این خطا به کاوه انتخابی بستگی دارد.

در این کار ما بهترین کاوه ها را برای دو حالت متفاوت شناسایی کردیم. حالت اول که در آن، سیستم مورد مطالعه پایدار بوده و با گذشت زمان تغییر نمیکند. حالت دوم  سیستمی که ناپایدار بوده و طول عمر مشخصی دارد و بدلیل وجود محدودیت زمانی معادلات کاملاً متفاوتی خواهد داشت.

 از آنجایی که کاوه های مورد بررسی بسیار کوچک هستند، با این روش می توان سیستم های بسیار کوچک را دماسنجی کرد، به عنوان مثال، یکی از کاربردهای ارزشمند آن، شناسایی و درمان بیماری ها از طریق دماسنجی سلول های زنده است. البته این آغاز کار است و مسلماً راه درازی برای عملی کردن این ایده ها در پیش است. این پروژه بخشی از پروژه ترمیک است و تحت حمایت مالی اتحادیه ی اروپا قرار دارد

منبع:sciencedaily.com

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است