خانه اقتصادیگزارش و تحلیل همه چیز درباره پتروشیمی دماوند

همه چیز درباره پتروشیمی دماوند

توسط مدیر سایت
0 نظرات
گزارش

مرجع پليمر در بازار ایران: شرکت پتروشیمی دماوند (سهامی خاص)  25 اسفند 1377 تحت شماره 148187 در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده و به عنوان یکی از شرکتهای زیر مجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی تلقی می شود. این شرکت در ابتدا به عنوان مجری طرح GTLتعیین شد که متعاقب تغییر مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دی ماه 1384 سیاستهای کلی در برخی از پروژه ها از جمله پروژه GTL که در تعهد شرکت پتروشیمی دماوند بود تغییر کرد، شرکت ساسول از آفریقای جنوبی که تا پیش از آن تاریخ به عنوان شریک خارجی طرح GTL موضوع را با پتروشیمی دنبال می کرد، با سیاست مدیر عامل جدید پتروشیمی مبنی بر تقویت شرکتهای ایرانی- مقرر شد موضوع اجرای GTL از طریق شرکت نفت و گاز سرو پیگیری شود بنابراین اجرای پروژه جدید GTL با ظرفیت 10 هزار بشکه ای به پتروشیمی دماوند محول شد و موضوعات قبلی که احداث واحد 50 هزار بشکه ای با ساسول بود توسط مدیر عامل وقت پتروشیمی پیگیری نشد و عملاً از ابتدای سال 1385 پروژه GTL که با مشارکت با ساسول پیگیری می شد به حالت تعلیق در آمد و به عوض آن طرح GTL 10 هزار بشکه ای با دانش فنی داخلی در دستور کار قرار گرفت.

 بنابراین گزارش، با عدم توفیق پروژه 10 هزار بشکه ای ، به موجب ابلاغ هزار و یکصد و سی و پنجمین مصوبه هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی 28 آبان 1385 طرح GTL از دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی خارج شد و با تائید وزیر نفت موضوع GTL به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی محول شد.

پتروشیمی

 این گزارش می افزاید: براساس مصوبه مجمع عمومی فوق العاده شرکت پتروشیمی دماوند 23 خرداد 1386 موضوع فعالیت شرکت احداث، راه اندازی و بهره برداری کارخانجات صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش خدمات جانبی شامل آب، برق، اکسیژن، نیتروژن، بخار، گاز طبیعی، هوای فشرده شامل احداث و بهره برداری از شبکه های توزیع و سایر خدمات وابسته به موضوع شرکت و انجام کلیه فعالیتهای تولیدی، صنعتی، بازرگانی، فنی و مهندسی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به عملیات مذکور می باشد با رعایت قوانین و مقررات مربوطه تعیین و بدین ترتیب شرکت پتروشیمی دماوند به عنوان مجری طرح یوتیلیتی فاز دوم عسلویه فعالیت خود را آغاز کرد.

 پیرو هزار و دویست و سی امین مصوبه هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی در 24 آذر 1387 اجرای بخش آفسایت و شبکه ارتباطی که پیش از آن بر عهده شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی بود به شرکت پتروشیمی دماوند منتقل شد. انجام امور طراحی و مهندسی پروژه آفسایت و شبکه ارتباطی طی قراردادی به مدت 32 ماه از 10 اسفند 1385 توسط شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی به شرکت مهندسین مشاور سازه پردازی واگذار شده بود.

 بنابراین گزارش، در حال حاضر پتروشیمی دماوند که با وجود چندین بار عرضه توسط سازمان خصوصی سازی به فروش نرفته و خریداری برایش یافت نشده، قرار است در نیمه شهریورماه دوباره در فرابورس عرضه شود. فرابورس در این زمینه خبر داده است: “قرار است مجتمع پتروشیمی دماوند یوتیلیتی (خدمات پشتیبانی) ٢٤ طرح پتروشیمی فاز دوم عسلویه را ارایه کند و هرگونه تاخیر در راه اندازی این واحد، بهره برداری از سایر مجتمع های فاز دو عسلویه را با مشکل مواجه می کند. وزارت نفت تاکنون بیش از یک میلیارد دلار در این طرح سرمایه گذاری کرده و امیدوار است با واگذار شدن سهام این پتروشیمی در بورس، سه میلیارد دلار سرمایه از منابع بخش خصوصی جذب شود. بر اساس تصمیم سازمان خصوصی سازی، قرار است 80 درصد سهام پتروشیمی دماوند در بازار فرابورس به بخش خصوصی واگذار شود.”

 گفتنی است: سازمان خصوصی سازی در راستای اجرای قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و مقررات مربوط به سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، 80 درصد از سهام شرکت پتروشیمی دماوند را به صورت یکجا از طریق بازار سوم فرابورس ایران به فروش می رساند.

 ایرنا درخصوص علت های به فروش نرفتن پتروشیمی دماوند به نقل از مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت نوشته است: “واحدهای مصرف کننده تولیدات پتروشیمی دماوند که خواهان خرید سهام این مجتمع هستند، ادعا دارند که قیمت سهام مجتمع پتروشیمی دماوند بالاست. برای واگذاری طرح پتروشیمی دماوند هیچ گونه مخالفتی تاکنون نداشته است. واگذار نشدن طرح پتروشیمی دماوند به دلیل اختلاف نظر میان سازمان خصوصی سازی و خریداران است.”

 یادآور می شود: شركت پتروشيمي دماوند بعنوان مجري طرح تامين يوتيليتي و آفسايت فاز دوم پتروشيمي منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس عسلويه جهت تامين برق، آب، بخار، هواي فشرده، اكسيژن، ازت، گاز سوخت و خوراک و شبکه خطوط ارتباطی مجتمع هاي توليدي فاز دوم طرح های پتروشيمي، در نظر دارد واحد هاي هوا، آب، نيروگاه، ایستگاه هاي اصلي و فرعي تقلیل فشارگاز، آبگیر، زباله سوز، تصفیه پساب های صنعتی و آفسايت را در فاز دو مجتمع های پتروشيمي منطقه ويژه اقتصادی انرژي پارس، احداث ، راه اندازي و بهره برداري نمايد. خوراك طرح تامين يوتيليتي و شبكه آفسايت فاز 2 پتروشيمي، در منطقه فاز 2 عسلويه (غرب فاز 1)، گاز سوخت، هوا و آب دريا مي باشد و در زميني به مساحت تقريبي 90  هكتار واقع شده است.

 واحد هاي تصفيه پساب هاي صنعتي و زباله سوز، ايستگاه هاي اصلي و فرعي تقليل فشار گاز، طراحی خطوط فلر، ايستگاههاي آب آتش نشاني، ایستگاههای پست برق 20/230 كيلو ولت، پست برق 400/230 كيلو ولت و پست تطبیقی 132/230 کیلوولت از پروژه هائي هستند كه علاوه بر شبکه انتقال خوراک، محصولات و یوتیلیتی، در واحد آفسايت پيش بيني گرديده اند. همچنین انجام مهندسی، تامین کالا و اجرای خطوط موقت یوتیلیتی و خوراک کمپرسورخانه شماره 1 اتیلن غرب کشور نیز توسط پتروشیمی دماوند اجراء گرديده است. در حال حاضر اجرای پروژه ها در واحدهای مختلف درحال انجام و پیگیری میباشد.

منبع: خبرگزاری شبستان

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است