خانه خبراخبار اقتصادی شمارش معکوس برای تولید پلی‌استایرن در پتروشیمی انتخاب

شمارش معکوس برای تولید پلی‌استایرن در پتروشیمی انتخاب

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پلی‌استایرن

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از  گروه اقتصادی آنا، فاز نخست طرح تولید 250 هزار تنی پلی‌استایرن پتروشیمی انتخاب که در منطقه عسلویه در دست اجراست، شمارش معکوس را برای راه اندازی طی می‌کند .

مهران تربیت مدیرعامل طرح پلی‌استایرن عسلویه با ذکر این مطالب در تبیین مزیت‌های این طرح با ورود به بحث تاسیس شرکت دانش‌بیان آغاز کرد و گفت:صنایع پتروشیمی، کسب و کارهایی با ارزش افزوده بالا هستند و در عین حال از پیچیدگی‌های فراوانی در حوزه تکنولوژی و مراحل طراحی، ساخت و نصب برخوردارند و دانش اجرای فازهای طراحی و ساخت و نصب آن‌ها در اختیار عموم کشورها قرار ندارد. هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور و تحقق اهداف علمی و اقتصادی کشور همچنین تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده بالا، لزوم این رویکرد را دو چندان می‌کند که اساس و بنیان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های این چنینی بر پایه شرکت‌های دانش بنیان باشد. این مهم باعث می‌شود تا علاوه بر جلوگیری از هدر رفت منابع، در آینده نیز از دانش تولید شده، در پروژه‌های مشابه بعدی استفاده کرد و حتی به فکر فروش و صادرات آن دانش نیز بود.

polyestairen

وی در ادامه افزود:گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب نیز بر پایه همین اصل مهم، در ابتدای فعالیت خود در صنعت پتروشیمی اقدام به ایجاد یک شرکت دانش بنیان کرد تا دانش اجرای پروژه‌های پتروشیمی را کسب و از آن بهره‌برداری کند.

مدیرعامل طرح پلی‌استایرن انتخاب در ادامه ضمن تاکید بر این نکته که اجرای مهندسی پروژه به طور کامل توسط تیم مهندسی شرکت انجام شده است، گفت:ایجاد شرکت دانش بنیان در ابتدای راه سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی سبب شد گروه انتخاب توانایی اجرای کامل فاز مهندسی پروژه خود را کسب کند. این شرکت با استفاده از نیروهای متخصص داخلی موفق شد تمامی مراحل فازهای مهندسی پروژه از طراحی مفهومی و مهندسی پایه گرفته تا طراحی تفصیلی بخش‌های جانمایی، مکانیک و تجهیزات، فرایند، مواد و خوراک طرح، سیویل و سازه، ایمنی، برق و ابزاردقیق ، پایپینگ و مدلسازی و… را توسط تیم مهندسی خود انجام دهد. این امر علاوه بر ایجاد صرفه‌جویی قابل توجه در منابع باعث جلوگیری از صرف منابع فراوان ارزی به منظور خرید و واردات خدمات گران قیمت مهندسی خارج از کشور شد. به همین واسطه بسترهای لازم فراهم شد تا تجارب و دانش اجرای پروژه‌های پتروشیمی به منظور استفاده از آن‌ها در آینده نه چندان دور، در اختیار گروه قرار گیرد.

تربیت در تشریح استفاده از لایسنس روز دنیا از کشور نروژ و آلمان در این پروژه گفت: لایسنس این طرح در ابتدا مربوط به شرکت ترکیه‌ای بود که به تولید محصول در راکتورها به صورت دستی انجام می‌گرفت. با توجه به بررسی‌های انجام شده، با شرکت‌های تراز اول در زمینه پلنتهای پلی استایرن مانند شرکت نروژی و آلمانی مذاکره شد و لایسنس این شرکت با رویکرد پیاده سازی اتوماسیون به صورت کامل انجام گرفت.

مدیرعامل پروژه پلی استایرن انتخاب با تاکید بر این نکته که ورود به بحث ساخت و راه اندازی این طرح عظیم توسط بخش خصوصی در تنگناهای شدید مالی و تحریم‌های سخت افزاری و نرم افزاری کشور ریسک بزرگی بود که در عین ناباوری با توجه به این شرایط توانست 2 ساله به سرانجام برسد، افزود:آغاز به کار این پروژه مصادف یود با دورانی که کشور در اوج تحریم‌ها قرار داشت و در زمینه تمامی صنایع و تکنولوژی‌ها، تجارت‌های بین‌المللی، نقل و انتقالات بانکی، مبادله ارز، گشایش اعتبار و خرید و حمل و نقل تجهیزات در تحریم کامل به سر می‌بردیم. با این حال گروه انتخاب بدون توجه به این تحریم‌ها و علی‌رغم هزینه‌های بسیار زیادی که به همین واسطه بر پروژه تحمیل شد، پروژه خود را با تمام توان عملیاتی کرد. به عبارتی بزرگ‌ترین ریسکی که این پروژه را از نقطه شروع تا فاز اختتام تهدید می‌کرد، چالش تحریم‌های گسترده و همه‌جانبه علیه صنعت و اقتصاد کشور بود که با سعی و تلاش فراوان توانستیم از این ریسک بزرگ با مدیریت و موفقیت عبور کنیم.

وی افزود: تامین مالی طرح بدون استفاده از وام های بانکی بود.

تربیت با ذکر این مطلب ادامه داد:مطابق استاندارهای جهانی مدیریت پروژه، معیار ارزیابی، اتمام طرح ها در زمان مناسب، با هزینه و کیفیت مناسب است. به عبارتی صرفاً اتمام یک پروژه به معنی موفق بودن آن نیست. گروه انتخاب جهت اجرای طرح پتروشیمی EPS عسلویه با به کارگیری استاندارد مدیریت پروژه و راه‌اندازی و تشکیل دفتر مدیریتی با همین عنوان جهت انجام مراحل برنامه‌ریزی و کنترل پیشرفت پروژه و با استفاده از به‌روزترین روش‌های موجود دانش مدیریت موفق شد پتروشیمی EPS عسلویه را در طی مدت زمان دو سال به اتمام برساند. از این طریق از ریسک به درازا کشیدن زمان این طرح و ایجاد هزینه‌های سربار اضافی و هزینه‌ فرصت‌های از دست رفته جلوگیری شد. در این راه تیم مدیریت این پروژه توانست با مدیریت و هماهنگی بیش از دویست پیمانکار و تأمین کننده در کوتاه‌ترین بازه زمانی ممکن، این طرح را به فاز بهره‌برداری برساند.

مهران تربیت در پایان با اشاره به این نکته که اجرای کامل عملیات توسط تیم نصب و راه اندازی شرکت انجام شده گفت:گروه انتخاب در راستای اجرای پروژه پتروشیمی EPS، از پیمانکار اصلی یا پیمانکار EPC استفاده نکرد و کلیه عملیات نصب و راه‌اندازی پروژه توسط نیروهای این مجموعه اجرا شد. همچنین در این مسیر تیم مشاور، دستگاه نظارت را نیز به کار نگرفت و از این نظر مدل منحصر به فردی در مدیریت پروژه‌های عظیم پتروشیمی ایجاد کرد که باعث صرفه‌جویی بسیار زیاد در منابع مالی و زمانی شد.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است