خانه خبراخبار اقتصادی نشست هم‌اندیشی استاندار خوزستان با مدیران صنایع پتروشیمی منطقه

نشست هم‌اندیشی استاندار خوزستان با مدیران صنایع پتروشیمی منطقه

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پتروشیمی

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از خبرگزاری فارس، غلامرضا شریعتی دوشنبه‌ شب در نشست هم‌اندیشی با مدیران صنایع پتروشیمی مستقر در ماهشهر به حادثه اخیر پتروشیمی بوعلی‌سینا اشاره و اظهار کرد: در این حادثه غفلت جدی رخ داده و کارشناسی که متولی تعمیرات بوده در کار خود غفلت کرده است.

پتروشیمی

وی ادامه داد: امکانات لازم نیز در اختیار این کارشناس قرار نداشته و سیکل اطفای حریق نیز به درستی عمل نمی‌کرده و تذکراتی نیز از نهادهای امنیتی به شرکت بوعلی‌سینا داده شده بود. استاندار خوزستان با بیان اینکه باید امکانات ایمنی برای مقابله با چنین حوادثی وجود داشته باشد، تصریح کرد: پتروشیمی‌ها فاقد سیستم‌های ایمنی متناسب با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته هستند و امکانات موجود نیز دارای نقصان و عیب هستند.

شریعتی متذکر شد: وزیر نفت نیز مکرراً تأکید می‌کرد که به دلیل خصوصی‌سازی شرکت‌های پتروشیمی، تنها به سودآوری بیشتر فکر می‌شود و دیگر موضوعات مورد توجه قرار نمی‌گیرد. وی مدیریت بحران را فاقد تخصص و تجربیات لازم دانست و گفت: مدیریت بحران به ویژه در امور تخصصی تجربه خاص و سواد لازم را ندارد، البته مناطق نفت‌خیر جنوب تجربه بیشتری داشت و در این زمینه عملکرد خوبی بر جای گذاشت.

استاندار خوزستان با تأکید بر لزوم حفظ آمادگی برای مقابله با اینگونه حوادث، خاطرنشان کرد: با همدلی که وجود داشت کم‌سوادی‌ها و کم‌تجربگی‌ها جبران شد. شریعتی افزود: مذاکراتی را با وزیر نفت انجام خواهم داد که سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به طور عام متولی اینگونه امور شود و در حوادث این چنین زمام کار را به دست بگیرد.

وی در ادامه از عدم تناسب ظرفیت‌ها و وضعیت موجود در شهرستان بندر ماهشهر انتقاد کرد و گفت: شورای راهبردی پتروشیمی بر خلاف نامش که باید راهبردی باشد شورای میدانی است و کارهای میدانی می‌کند. استاندار خوزستان افزود: وجود این حجم از صنعت در منطقه با تکنولوژی بالا با 7 میلیارد دلار تولید و 4 میلیارد دلار صادرات، وظیفه و رسالت سنگینی را متوجه مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی می‌کند.

شریعتی خاطرنشان کرد: متأسفانه شرکت‌های پتروشیمی خود را تنها متولی چهارچوب خود دانسته و جزیره‌ای عمل کرده‌اند، این اولویت و مسؤولیت اولیه صنعت هست اما کل مسؤولیت آن نیست.

وی با بیان اینکه امنیت را نمی‌توان با زور سرنیزه و پلیس تأمین کرد، گفت: برای تأمین امنیت باید رضایت‌مندی مردم حاصل شود و این رضایت‌مندی جز با تأمین اشتغال و رفاهیات مردم ممکن نیست.

استاندار خوزستان متذکر شد: در حالی که بودجه کشوری سالیانه کشوری همچون افغانستان 10 میلیارد دلار است، 7 میلیارد دلار تولیدات پتروشیمی‌های ماهشهر است بنابراین نباید کسی در ماهشهر و بندر امام به دنبال شغل بگردد.

شریعتی با بیان اینکه در توسعه صنایع پایین‌دستی ضعیف عمل شده است، اظهار کرد: باید شهرک صنعتی برای توسعه صنایع‌ پایین‌دستی ایجاد شود.

وی یادآور شد: با توان و قدرتی که کشور دارد هیچ ابرقدرتی از جمله آمریکا توان و جرأت حمله و تهاجم به ایران اسلامی را ندارد، بلکه این بیکاری جوانان است که همچون موریانه از درون سرمایه‌های مملکت را نابود می‌کند.

استاندار خوزستان، شهرستان بندر ماهشهر را از بهترین نقاط برای توسعه صنایع دانست و گفت: نقاطی همچون عسلویه دیگر ظرفیتی برای توسعه صنعت ندارند اما در شهرستان بندر ماهشهر زیرساخت‌های لازم و زمین‌های کافی برای این مهم را دارد.

شریعتی با بیان اینکه پتروشیمی اولویت نخست ایجاد اشتغال نیست، گفت: احداث و راه‌اندازی پتروشیمی بسیار هزینه‌بر است و با 1.5 میلیارد دلاری که باید صرف احداث یک واحد پتروشیمی شود، می‌توان هزاران شغل خانگی ایجاد کرد.

وی در پایان با تأکید بر لزوم توسعه صنایع پایین‌دستی، اضافه کرد: در مسیر ماهشهر به امیدیه زمین کافی برای احداث شهرک انرژی وجود دارد و باید چنان توسعه‌ای در منطقه شکل بگیرد که شهرستان بندر ماهشهر مانند امیرنشین شود کسی دغدغه شغلی نداشته باشد.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است