خانه خبراخبار اقتصادی حذف کدهای معاف از مالیات در بازار پتروشیمی

حذف کدهای معاف از مالیات در بازار پتروشیمی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
plastic

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از پتروتحلیل، بالاخره ساعت ۱۲ ظهر اکثر کدهای معاف از مالیات از گردونه معاملات پتروشیمی ها حذف شدند و به این ترتیب بازار این گروه از کالاها پس از مدت ها رنگ آرامش واقعی را دید. البته به نظر می رسد حجم معاملات با هفته گذشته تغییر چندانی ندارد؛ برخی از کارشناسان بازار این موضوع را به کمبود برخی از محصولات پلیمری در بازار آزاد مربوط می دانند و برخی دیگر نیز معتقدند؛ پس از مدت ها خریداران واقعی توانستند محصولات خود را بدون دغدغه خریداری کنند و از این رو ترجیح دادند حجم های عرضه شده را در مچینگ خریداری کنند.

plastic

از سوی دیگر بازار محصولات پلیمری اندکی روند افزایشی در پیش گرفته و با توجه به اینکه به کف قیمتی تعداد زیادی از محصولات در هفته های اخیر رسیده ایم، به نظر می رسد خرید این گروه از معامله گران کاملا منطقی است. با این حال روز گذشته همچنان پی وی سی ها با وجود مشکلات اخیر تولیدکنندگان در صدر محصولات مورد توجه بازار قرار دارد، به طوری که پی وی سی بندرامام ۳۰ درصد و پی وی سی غدیر هم بیش از ۳۵ درصد رقابت را تجربه کردند.

گر چه در هفته گذشته زمزمه هایی مبنی بر اعمال سقف ۱۰ درصدی قیمت برای پی وی سی ها مطرح شد، اما گفته می شود تولیدکنندگان پی وی سی با اعمال سقف قیمتی برای این کالا مخالف هستند. این در حالی است که اکثر کارشناسان بازار معتقدند با اعمال سقف قیمتی برای این کالا نرخ آن با کاهش روبه رو خواهد شد، تحلیل گران معتقدند در حال حاضر تولیدکنندگان پی وی سی محصولات خود را بالاتر از نرخ های صادراتی و در محدوده ۹۴۰ دلار به بازار داخل می فرشند و این یعنی سود ۳۵ درصدی خالص برای تولیدکنندگان این محصولات. البته این رقم بدون احتساب سود اولیه فروش با قیمت روز است.

با این حال علاوه بر پی وی سی ها، پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری و نساجی نیز از محصولات مورد توجه بازار بودند، به طوری که گرید ۸۲۱ و ۷۸۵ با سقف قیمت مورد معامله قرار گرفتند، پلی اتیلن ترفتالات بطری گرید ۸۲۱ که به میزان ۲۰۰۲ تن عرضه شده بود، ۱۸۵۶۸ تن تقاضا داشت. قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۱۳۴ تومان و نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۴۴۸ تومان رقم خورد. البته گرید ۷۸۵ نیز که به میزان ۳۰۱۴ تن عرضه و ۵۱۰۴ تن تقاضا داشت، اما نهایتا با قیمت پایه یعنی ۲ هزار و ۹۸۶ تومان خریداری شد. گرید ۶۴۱ نساجی هم که ۵۰۶ تن عرضه داشت، با ۱۲۱۰ تن تقاضا روبه رو شد، قیمت پایه آن ۲ هزار و ۷۰۰ و نرخ خرید آن هم ۲هزار و ۸۰۰ تومان رقم خورد. گرید ۶۴۵ که به میزان ۵۰۶ تن عرضه شده بود، ۹۴۶ تن تقاضاداشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت خرید آن هم ۳ هزارو ۲۸۵ تومان بود.

در همین حال بهترین های بازار در هفته های گذشته، این هفته با حذف کدهای معاف از مالیات وارد سیستم مچینگ شد، پلی اتیلن های سبک فیلم ۰۲۰ و ۰۰۷۵ و پلی اتیلن های سنگین فیلم F7000 و ۵۱۱۰ از محصولاتی بودند که بیشترین حجم آنها در مچینگ خریداری شد.

از سوی دیگر پتروشیمی شازند نیز پس از حذف کدهای معاف از مالیات برای محصولات «ایکس تری» و ۲۰۹ خود در کانون توجه قرار گرفت و امیرکبیر نیز به حاشیه رانده شد، به طوری که «ایکس تری» شازند با رقابت خریداری شد، ۲۰۹ این مجتمع هم با نرخ پایه مورد معامله قرار گرفت، اما «ایکس تری» امیرکبیر وارد سیستم مچینگ شد.

در گروه پلی پروپیلن ها هم، پلی پروپیلن جم با توجه به کاهش عرضه ها، مورد توجه قرار گرفت، به طوری که پلی پروپیلن نساجی۵۵۰ و ۵۵۲ این مجتمع با رقابت خریدرای شدند. مابقی پلی پروپیلن ها به جز Z30S و C30S مارون و ۰۶۰ پلی نار که رقابت را تجربه کردند، وارد سیستم مچینگ شدند.

با این حال تعداد زیادی از کارشناسان بازار پتروشیمی با توجه به حذف کدهای معاف ازمالیات در انتظار رکود در بازار پتروشیمی هستند و معتقدند؛ در هفته جاری هم به صرفه بودن خریدها و هم کمبود برخی از محصولات در بازار آزاد سبب معاملات با حجم های بالا شد، این درحالی است که هیجان حذف کدهای معاف از مالیات را هم می توان به دلایل خرید حجم های بالای محصولات اضافه کرد.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است