خانه خبراخبار اقتصادی بلاتکلیفی یک‌ساله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها

بلاتکلیفی یک‌ساله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پتروشیمی

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از آریا:کارشناسان معتقدند شتاب تحولات صنعت پتروشیمی در جهان چنان زیاد است که ادامه تعلل دولت در ابلاغ نرخ خوراک، مزیتی را که پتروشیمی ایران برای سرمایه‌گذاران دارد از انتفاع ساقط خواهد کرد.
چرا دولت قانون خوراک را ابلاغ نمی‌کند؟
دبیر انجمن کارفرمایان پتروشیمی با طرح این پرسش که چرا یک‌سال از تصویب قانون خوراک پتروشیمی‌ها می‌گذرد، اما دولت این قانون را ابلاغ نمی‌کند، گفت: از دیدگاه وزارت نفت، قیمت خوراک در سال 94، 13 سنت بود اما از نظر ما قانونی که در سال 93 تصویب شد باید در 6 ماه دوم سال 94 اجرایی می‌شد یا حداکثر در فروردین سال 95 ابلاغ می‌شد که متاسفانه این کار صورت نگرفت و هم‌اکنون به صورت علی‌الحساب شرکت ملی گاز قیمت خوراک را از ما دریافت می‌کند. احمد مهدوی با اشاره به اینکه قصد داریم با استفاده از صنعت پرمزیت پتروشیمی به اقتصاد کشور کمک کنیم، گفت: خداوند نعمتی را نصیب ما کرده که باید از این نعمت به درستی استفاده کنیم تا بتوانیم در کنار افزایش تولید، صادرات را نیز افزایش داده و در نهایت درآمد سرانه ملی را بالا ببریم.

پتروشیمی
تکلیف قیمت اتان و خوراک مایع هم روشن شود
به گفته این مقام مسئول، قانون تعیین قیمت خوراک در پایان سال 94 توسط معاون اول رئیس‌جمهوری به وزارت نفت ابلاغ شد به‌طوری‌که قیمت گاز متان تعیین شد و انتظار می‌رفت این قانون به‌طور رسمی به شرکت ملی گاز ایران اعلام شود. وی اضافه کرد: انتظار دوم ما تعیین تکلیف قیمت مابقی خوراک‌ها مانند اتان و خوراک مایع است که امیدواریم به زودی این موارد نیز حل شود و دیگر دغدغه بحث خوراک را نداشته باشیم. دبیرکل انجمن کارفرمایان پتروشیمی با اشاره به تشکیل رگولاتوری گفت: امروز ده‌ها مرکز برای صنعت پتروشیمی تصمیم‌گیری می‌کنند که کار را برای ما مشکل کرده است، بنابراین نیاز داریم تا یک نهاد مستقل متشکل از دولت و بخش خصوصی وظیفه رگولاتوری را بر عهده بگیرد که البته قانون آن وجود دارد و ما نیز بارها از وزارت نفت درخواست کردیم این نهاد تشکیل شود.
سرمایه‌گذاران خارجی را دچار تردید می‌کنیم
مسئولان وزارت نفت باید درباره قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها، رقابتی را که اکنون در بازار محصولات این صنعت و خصوصا بین ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس وجود دارد، مدنظر قراردهند. احمدرضا حیدرنیا، کارشناس صنعت پتروشیمی با بیان این مطلب به «کسب‌وکار» گفت: ابلاغ نشدن نرخ مصوب13 سنت خوراک گاز موجب نگرانی فعالان صنعت پتروشیمی شده و این موضوع باید هرچه سریع‌تر حل شود. وی با بیان اینکه توسعه بازار محصولات پتروشــیمی نیازمند حمایت دولت است، افزود: سرمایه‌گذاران خارجی علاقه‌مند به صنعت پتروشیمی هم با مشاهده برخوردی که دولت با این صنعت می‌کند دچار تردید می‌شوند و این در شرایطی است که رقبای ما با ایجاد مزیت‌های فراوان در حال جذب سرمایه‌گذاران هستند. جذب سرمایه‌گذاری خارجی به صنعت پتروشیمی ایران نیازمند سیاست‌گذاری‌های کلانی است که تا امروز کمتر شاهد آن بوده‌ایم. سیاست‌گذاری‌های کلان باید بر این اساس قرار گیرد که در صنعت پتروشیمی، جذابیت‌ها و مزیت‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی تقویت و پررنگ شود.
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خارجی در پتروشیمی ایران مشروط به ایجاد مزایای رقابتی برای آنهاست، افزود: سوال اینجاست که آیا ما نرخ خوراک ارزان را برای آنها در بازه‌های زمانی بلندمدت تضمین می‌کنیم؟ واقعیت این است که ما نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را یک‌سال است در اما و اگر نگاه داشته‌ایم و این نشانه خوبی برای سرمایه‌گذاران خارجی نیست. سوال دیگر این است که آیا ما در کشورمان زیربناهای لازم از قبیل جاده و آب و برق را برای طرح‌های پتروشیمی خود تامین کرده‌ایم؟ واقعیت این است که برای این سوال هم پاسخ دلگرم‌کننده‌ای وجود ندارد.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است