خانه خبراخبار علمی پژوهشی امکان شناسایی منشا آلودگی‌های نفتی با تشخیص اثر انگشت نفت

امکان شناسایی منشا آلودگی‌های نفتی با تشخیص اثر انگشت نفت

توسط مدیر سایت
0 نظرات
نفت

محققان پژوهشگاه صنعت نفت با آنالیز بیومارکرهای اجزای نفتی راهکاری برای شناسایی منشأ نفت خام ارائه کردند که نتایج داده‌های این مطالعات، متخصصان محیط زیست را در یافتن منشا آلودگی‌های نفتی یاری خواهد کرد.

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران : هادی قنبرنژاد، مجری طرح در گفت‎وگو با خبرنگار علمی ایسنا اثر انگشت نفتی را یکی از طرح‌های تحقیقاتی آزمایشگاه طیف سنجی جرمی و کروماتوگرافی واحد ارزیابی و تجزیه پژوهشگاه صنعت نفت ذکر کرد و گفت: نفت خام استخراج شده همانند دست انسان دارای اثر انگشتی است که از میدانی به میدان دیگر نفتی متفاوت است از این رو با ارزیابی ای که در این آزمایشگا‌ه بر روی نفت خام انجام می‌شود قادر هستیم اطلاعاتی در خصوص اینکه چه نفت خامی از کدام چاهی و در چه کشوری تولید می‌شود را کسب کنیم.

نفت

وی با تاکید بر اینکه نتایج این تحقیقات بیشتر ماهیت حقوقی دارد، توضیح داد: در صورتی که آلودگی‌های نفتی در منطقه‌ای نشت کند با استفاده از این آنالیزها و شناسایی منشا آلودگی، گزارش‌های مربوط به آن آلودگی را ارائه می‎دهیم.

اثر انگشت نفت

قنبرن‍ژاد تصریح کرد: در این تحقیقات اقدام به آنالیز بیومارکر شناسایی منشا نفت خام و آلودگی‌های آن می‌کنیم. آنالیز بیومارکرها زیر مجموعه‌ای از مطالعات ژئوشیمیایی است.

این محقق با بیان اینکه نفت از اجزای مختلفی تشکیل شده است، اضافه کرد: بخشی از این مواد شامل آروماتیک، آسفالتینگ و رزین است که با استفاده از دستگاه جی سی ام اس (GC/MS) اجزای آن شناسایی و نسبت‌های این مواد اندازه‌گیری می‌شود که به این روش آنالیز بیومارکر می‌گویند.

قنبرنژاد با بیان اینکه اطلس نمونه‌های نفتی در پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت تهیه شده است، ادامه داد:‌ یکی از پروژه‌هایی که به پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شده است مانیتورینگ پنج مخزن کشور است که بخشی از این مطالعات مربوط به شناسایی اثر انگشت نفت این پنج مخزن می‌شود.

وی همچنین با اشاره به تجهیز این ‌آزمایشگاه به دستگاه طیف سنجی جرمی خاطر نشان کرد: در این آزمایشگاه علاوه بر کار کمی و اندازه گیری، آنالیزهایی برای ارزیابی‌های کیفی و شناسایی مواد نیز صورت می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به آنالیز روغن‌های مختلف و نمونه‌های نفتی اشاره کرد.

 

مهندس محمدرضا ترکی، رییس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت نیز از امضای قرار دادی با شرکت نفت خزر در این زمینه خبر داد و گفت: در حال حاضر گلوله‌های نفتی زیادی در سواحل دریای خزر وجود دارد که مطالعه‌ای برای شناسایی این گلوله‌های نفتی انجام شد.

وی خاطر نشان کرد: با شناسایی بیومارکرها توانستیم اطلاعاتی از نفت خام همه کشورهای حاشیه دریای خزر کسب کنیم. این داده‌ها ما را در تشخیص منشا آلودگی‌های نفتی در دریای خزر یاری خواهد کرد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است