خانه خبر تولید مواد بسته بندی دوستدار محیط زیست با ماندگاری دو برابر مواد غذایی

تولید مواد بسته بندی دوستدار محیط زیست با ماندگاری دو برابر مواد غذایی

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) به نقل از واحد بین‌الملل فودکلینیک، فیلم‌های بر پایه کیتوزان طبیعی با خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی افزایش یافته باعث بهبود کیفیت و ایمنی مواد غذایی می‌شود.

chitosan

محققین دانشگاه ملی سنگاپور موفق به تولید مواد بسته بندی دوستدار محیط زیست شدند که عاری از هر گونه افزودنی‌های شیمیایی می‌باشد. این فیلم‌ها از کیتوزان طبیعی و عصاره دانه گریپ فروت تهیه گردیدند.

این مواد بسته بندی نوین، از رشد قارچ‌ها جلوگیری نموده و ماندگاری مواد غذایی فسادپذیر مانند نان را دو برابر می‌کنند. کیتوزان یک پلیمر طبیعی و زیست تخریب پذیر می‌باشد که از پوسته میگو و دیگر سخت پوستان به دست می‌آید که دارای ویژگی‌های منحصر به فردی مانند غیر سمی بودن، تخریب پذیری سریع و زیست سازگاری بالا می‌باشد.

این خصوصیات باعث می‌شود تا این ماده، انتخاب خوبی برای استفاده در بسته بندی های مواد غذایی باشد. کیتوزان دارای ویژگی ضد یاکتریایی و ضد قارچی ذاتی می‌باشد. از طرف دیگر، عصاره دانه میوه گریپ فروت نیز یک ماده آنتی اکسیدان، ضد قارچ، باکتری و ویروس قوی می‌باشد. محققین دانشگاه ملی سنگاپور سه سال را صرف فرموله کردن این نانوکمپوزیت جدید نمودند.

قدرت مکانیکی و انعطاف پذیری خوب

این کمپوزیت جدید علاوه بر خواصی که در بالا گفته شد، دارای قدرت مکانیکی و انعطاف پذیری خوبی در مقایسه با فیلم‌های سنتتیک پلی اتیلنی که به طور معمول برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌شوند، می‌باشد. علاوه بر این، این کمپوزیت جدید به طور موثری مانع از رسیدن نور ماوراء بنفش به محصولات غذایی شده و بنابراین واکنش‌های تخریبی در آن ها مانند اکسیداسیون و واکنش های فوتوشیمیایی را کند می‌کند.

نتایج آزمایشات این محققین نشان داد که ماندگاری نمونه‌های نان بسته بندی شده در این کمپوزیت دو برابر نمونه‌های بسته بندی شده در فیلم های سنتتیک بوده است. استفاده از این بسته بندی‌های جدید، همچنین باعث هدر رفت کمتر محصولات غذایی در سطح جهانی خواهد شد.

پس می‌توان گفت که این کمپوزیت‌های طبیعی علاوه بر فواید زیست محیطی دارای نفع اقتصادی نیز می‌باشند. محققین این دانشگاه در حال برنامه ریزی برای صنعتی کردن این بسته بندی‌های جدید برای استفاده در مواد غذایی هستند.

منبع: فود کلینیک

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است