خانه خبر ابداع نوعی پلیمر ترکیبی که می تواند به ساخت مواد خود-ترمیم منجر شود

ابداع نوعی پلیمر ترکیبی که می تواند به ساخت مواد خود-ترمیم منجر شود

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

به گزارش مرجع پليمر در بازار ایران:شايد اين روزها مشتريان تلفن هاي همراه پيشرفته دل خوشي از قاب هاي پلاستيکي اين دستگاه ها نداشته باشند، اما در آينده، روزي فرا مي رسد که پلاستيک ها جايگاه ويژه اي را در ساخت آنها پيدا مي کنند و البته خصوصياتي به مراتب بهتر از امروز به ابزارهاي ياد شده اضافه مي شود.

واقعيت اين است که گروه جديدي از مواد به نام پليمر هيبريدي چندي پيش توسط محققين دانشگاه نورث وست ابداع گرديد که انتظار مي رود به زودي از آن در طيف گسترده اي از موارد استفاده گردد. Hybrid Polymer

اين گروه از محققين طيف وسيعي از خصوصيات را براي ماده ابداعي ذکر کرده اند که مواردي نظير ترميم و بازسازي خود به خودي و حتي عضلات مصنوعي قوي با قابليت خم شدن و انقباض را در بر مي گيرند و نتيجه نهايي تحقيقات آنها مي تواند به توليد ماده اي بيانجامد که از بسياري جهات شبيه به بافت هاي زنده عمل مي کند.

اين کشف ظاهرا در حوزه هاي متعددي کاربرد دارد و مشخصه هاي دقيق آن نيز مستقيما به ساختارش در مقياس نانو وابسته است؛ به بيان ديگر، ويژگي هاي اين ماده به ساختاربندي مولکول هاي مختلفي ارتباط دارد که در آن وجود دارند.

لازم است اضافه نماييم که اين پليمر ترکيبي از دو نوع مختلف تشکيل شده: يکي با پيوندهاي قوي کووالانسي و ديگري نوعي پليمر فراذره ايست که پيوندهاي ضعيفي (حاوي برخي قسمت هاي کوچک) را در خود دارد.

در واقع درون همين بخش هاي کوچک است که دانشمندان مي توانند طيف وسيعي از خواص را بگنجانند و بسته به کارکرد آن ماده، مي توان خصوصيات ياد شده را با افزودن مولکول هاي کوچک باز سازي کرد.

از جمله موارد مصرف احتمالي براي اين ماده مي توان به برچسب هاي دارويي اشاره کرد که بخش هاي کوچک ياد شده در آنها قابل خالي کردن است و ميتوان از نو و بدون نياز به جدا کردن چسب از بدن، آنها را با داروي ديگري پر کرد.

در مورد گجت ها هم بايد بگوييم که اين تکنولوژي مي تواند مبناي مواد خود ترميم کننده و سر هم شونده را بسازد. اين نوع مواد در واقع عملکردي شبيه به پوست انسان را ايفا مي کنند و برش هاي ايجاد شده روي آنها به صورت خودبخودي قابل برطرف شدن خواهد بود.

البته لازم است اضافه نماييم، توليد هيچيک از اين مواد ارزان نخواهد بود و هنوز لازم است که آزمايشات و بررسي هاي بيشتري در اين رابطه انجام گيرد اما روشن است که کشف صورت گرفته آينده بسيار روشني دارد.

منبع: ديجياتو

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است