خانه اقتصادی‏تحليل روند پیشبینی بازار محصولات پتروشیمی تا سال 2019

پیشبینی بازار محصولات پتروشیمی تا سال 2019

توسط مدیر سایت
0 نظرات
گزارش آماری

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) به نقل از دنیای اقتصاد؛ بهای اغلب محصولات پتروشیمی در بازار 3 هزار میلیارد دلاری آن همچنان در روند نزولی به مسیر خود ادامه می‌دهند. در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای آسیایی شاهد استمرار افت قیمت محصولات پتروشیمی بودیم.

در این میان، بهای اورتوزایلین (OX)،‌ پلی‌اتیلن سبک خطی (در منطقه جنوب‌شرق آسیا و نیز خاور‌دور)، پلی‌اتیلن ترفتالات، انیدردید فتالیک (PA)، استایرن منومر و اتیلن با کاهش قیمت همراه بودند که از بین آنها بیشترین افت به استایرن منومر با کاهشی به بزرگی 30 تا 40 دلار در مناطق مختلف تعلق داشت و پس از آن اتیلن با کاهشی بین 20 تا 30 دلار در جایگاه دوم از نظر میزان افت‌ قیمت‌ها قرار گرفت.

در همین بازارها، تقاضا برای متانول همچنان ضعیف باقی‌ماند که در نتیجه به تضعیف هرچه بیشتر بهای آن دامن زد. روند حرکتی قیمت اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) و نیز پلی‌استایرن (PS) نسبتا ثابت بود. در بازارهای آسیایی،‌ تنها محصولاتی که روند معاملاتی مثبت داشته و با رشد قیمت همراه بودند عبارتند از اتان، پی.وی.سی و پروپیلن.

تحقیقات انجام شده روی بازارها نشان می‌دهد که در بازه زمانی چهارساله 2015 تا 2019 میلادی، بازار محصولات پتروشیمی در خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) با رشد همراه خواهد بود. پیش‌بینی‌های تحلیلگران ارشد بازارهای کالایی حاکی از رشد سالانه فروش حدود 6درصدی، در بازار پتروشیمی در مناطق مذکور است که در نوع خود قابل‌توجه است.

با توجه به روند کنونی بازارهای کالایی، بهای نفت، میزان تولیدات و نیز میزان تقاضا؛ پیش‌بینی دقیق از اوضاع آتی بازارها چندان کار آسانی نیست. به گفته این دسته از کارشناسان، افزایش تقاضا برای محصولات پتروشیمی از سوی فعالان در صنعت خودرو، محرک اصلی برای رشد این بازار خواهد بود.

براساس این پیش‌بینی‌های انجام شده؛ در میان محصولات پتروشیمی بیشترین جهش را در محصولاتی همچون اتیلن، متانول، پروپیلن و آروماتیک‌ها شاهد خواهیم بود که کاربرد وسیعی در صنایع مختلف دارند و به همین سبب تاثیرات متقابلی را نیز بر بازارهای هدف خواهند داشت.

15 درصد از میزان کل محصولات پتروشیمی در بخش خودرو

براساس آمارهای رسمی موجود در حال حاضر بخش خودرو،‌ بیش از 15 درصد از میزان کل محصولات پتروشیمی تولید شده در سطح جهان را مورد مصرف قرار می‌دهند. در این میان،‌ منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا سهمی حدود 20 درصد از تولید جهانی محصولات پتروشیمی را به خود اختصاص می‌دهد. به‌عنوان مثال، استفاده از محصولات پتروشیمی می‌تواند بهره‌وری سوخت اتومبیل را نزدیک به 30درصد افزایش دهد.

پلیمر

البته انتظار می‌رود فاکتورهایی همچون رشد آگاهی‌ها نسبت به ترویج فرهنگ استفاده بهینه از انواع سوخت‌ها، رشد تمایلات برای داشتن محیط زیست‌هایی سبزتر و بیشتر و نیز افزایش تمرکز بر گسترش پوشش گیاهی به‌عنوان جایگزین‌هایی برای مواد خام شیمیایی، در طول دوره چهارساله 2015 تا 2019 میلادی به‌عنوان مانعی برای این رشد پیش‌بینی شده برای بازار عمل کنند.

مواد شیمیایی زیستی جایگزین مناسبی برای تولیدات سنتی مبتنی بر نفت هستند که در راستای ممانعت از کاهش هرچه بیشتر ذخایر نفت خام و نیز نوسان قیمت‌های آن، تولید می‌شوند. استفاده از این محصولات کمک شایانی به کاستن از آلودگی هوا نیز خواهد کرد.

همین دلایل برای بالا بردن تقاضا برای این محصولات کافی بوده و پیش‌بینی می‌شود شاهد افزایش استفاده از آنها در ماه‌ها و سال‌های آینده باشیم. به گزارش پلاتس و براساس آمارهای رسمی موجود، اتیلن طی سال 2014 میلادی، بازار پتروشیمی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را با سهم بازاری به بزرگی 38 درصد تحت سلطه خود درآورده است.

انتظار می‌رود این بخش (اتیلن) کماکان سکان‌دار بازارها بوده و تا پایان سال 2019 میلادی به‌عنوان پیشرو در بازار محصولات پتروشیمی گام بردارد. پیش‌بینی می‌شود سرعت رشد بازار آن به‌طور متوسط در حدود 7 درصد باشد. افزایش استفاده از اتیلن برای تولید اتیلن گلایکول، به منزله محرک رشد برای این بخش عمل کرده و پس از این نیز شاهد استمرار این روند خواهیم بود.

اتیلن‌گلایکول به‌طور گسترده در سراسر جهان برای تولید پلی‌اتیلن ترفتالات و الیاف پلی‌استر در راستای استفاده در صنایع بسته‌بندی و پارچه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سهم 50 درصدی  تولید محصولات پلیمری در بازار

براساس گزارش‎‌ها، طی سال 2014 میلادی میزان تولید محصولات پلیمری حدود 50‌درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده و انتظار می‌رود که این بخش در طول دوره پیش‌بینی شده، با سرعت رشد سالانه‌ای در حدود 6 درصد به روند خود ادامه دهد. افزایش تقاضا برای پلیمری‌ها، به‌خصوص پلی‌اتیلن و نیز محصولات ترموپلاستیک و الاستومرهای مبتنی بر پلی‌پروپیلن، از سوی صنعت خودرو، رشد این بخش را هدایت می‌کند.

پلیمرها به‌طور گسترده به‌عنوان جایگزینی برای فلزات سنگین سنتی در صنعت خودرو به‌کار می‌روند که در نتیجه به کاهش وزن اتومبیل‌ها و بهینه‌سازی سوخت در وسایل نقلیه منجر می‌شود. حال باید دید که با توجه به رشد چشمگیر و روزافزون صنعت خودرو در سراسر جهان و احتمال افزایش تقاضا برای محصولات پتروشیمیایی از سوی فعالان این بخش، تا چه حد شاهد تحقق پیش‌بینی‌های مثبت از رشد صنعت پتروشیمی در بازه چهارساله پیش‌رو خواهیم بود.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است