خانه علمی پژوهشیمقالات بازیافت شیمیایی “پلیمر به پلیمر” پلاستیک پلی‌لاکتید اسید (PLA) با استفاده از روش “پلیمریزاسیون DE-RE”

بازیافت شیمیایی “پلیمر به پلیمر” پلاستیک پلی‌لاکتید اسید (PLA) با استفاده از روش “پلیمریزاسیون DE-RE”

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

 

چکیده

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :بازیافت پلاستیک‌­ها از دیدگاه پایداری و اقتصاد چرخشی مسئله حائز اهمیتی می‌­باشد. بنابراین، توسعه­‌ی روش­‌های ارزشمند بازیافت شیمیایی، برای حصول فرآیند بازیافت ضایعات PLA بدون افت خصوصیات مواد، با فرصت­‌های بی­‌نظیری مواجه می­‌باشد. در این خصوص روش “پلیمریزاسیون DE-RE” ارائه گردید که براساس آن ضایعات پلاستیک PLA به مواد جدیدی با کیفیت اصلی PLA در یک حالت “پلیمر به پلیمر” تبدیل ­شوند. این دیدگاه، فرآیند بازیافت PLA را بهبود بخشیده و بهره­‌برداری مجدد از پلاستیک­‌ها را ارتقا می‌­بخشد.

توضیحاتی در مورد “روش پلیمریزاسیون DE-RE” با استفاده از متن مقاله

قابل ذکر است که پلیمرهایی با یک یا تعداد بیشتری از گروه‌­های هیدروکسیل در انتهای زنجیره می‌­توانند به عنوان آغازگر­های ماکرومولکولی به منظور شروع پلیمریزاسیون مونومرها مورد استفاده قرار بگیرند. از طرف دیگر، با استفاده از الکل­‌ها به عنوان عامل ترانس استری شدن برای شکست زنجیره‌­ها، ماکرومولکول­‌ها می‌­توانند به منظور داشتن جرم مولکولی کنترل شده یا تبدیل به مولکول­‌های کوچکتر مورد اصلاح قرار بگیرند. با الهام گرفتن از این دو موضوع، “روش پلیمریزاسیون DE-RE” به منظور بازیافت ضایعات PLA و رسیدن به مواد PLA جدید با کیفیت خوب ارائه گردید. براساس این روش، PLA ضایعاتی در وهله اول به زنجیره­‌های کوتاهی از PLA دیپلیمریزه[2]  (DE) شده و در نهایت با افزودن لاکیتد اسید[3] (LA) جدید به منظور ایجاد مواد PLA جدید با کیفیت خوب، مجددا پلیمریزه[4] (RE) می‌­شود.

نتایج

به صورت خلاصه، روش بازیافت شیمیایی “پلیمر به پلیمر” تحت عنوان “پلیمریزاسیون DE-RE” به منظور بازیافت ضایعات پلاستیک PLA در شرایط معتدلی حاصل شد. با بهره­‌گیری از روش ترانس استری شدن[5] کاتالیز شده بوسیله [6]Zn(HMDS)2 با رسوب با استفاده از متانول (بعنوان ضد حلال)، زنجیره­‌های پلیمر PLA توانست به روش کنترل شده‌­ای به جرم مولکولی مشخصی شکسته شوند، که در آن نقطه پلیمر حاصل شده پتانسیل فعالیت رشد زنجیره[7] را دارد. سپس، گسترش زنجیره بعد از ضمیمه شدن مونومر در فرآیند پلیمریزاسیون مجدد اتفاق افتاد. تفاوت در نرخ­‌های گسترش زنجیره پلیمریزاسیون مجدد، منجر به یکنواخت شدن طول زنجیره­‌های بازیافت شده گردید. انواع مختلفی از پلاستیک­‌های تجاری PLA، که به لحاظ جرم و پراکندگی مولکولی متفاوت­‌اند، برای استفاده در این روش مناسب می­‌باشند. در این روش، پلیمرهای جدیدی براساس PLAهای ضایعاتی سنتز می­‌شوند که منجر به کاهش مواد اولیه به منظور سنتز مجدد PLA خواهند شد. اگرچه روش جدید مطرح شده دراین مطالعه، بازیافت کامل شیمیایی در یک حلقه بسته را به وجود نخواهد آورد، اما می­تواند یک مفهوم نویدبخش را نه تنها برای بازیافت شیمیایی ارائه داده، بلکه می‌­تواند در زمینه سنتز و بهبود پلیمرها نیز مورد توسعه قرار بگیرد.

 

[1] Polylactide

[2] Depolymerized

[3] Lactide

[4] Repolymerized

[5] Transesterification

[6] Zinc bis[bis(trimethylsilyl)amide]

[7] Chain growth activity

 

reference:https://polympart.com/wp-content/uploads/2022/11/Polymerization.pdf

ترجمه و ویرایش : ملیحه سبزه کار

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است