خانه خبراخبار علمی پژوهشی فناوری چاپ سه بعدی هیبریدی، آیتم های پلاستیکی-فلزی تولید می کند

فناوری چاپ سه بعدی هیبریدی، آیتم های پلاستیکی-فلزی تولید می کند

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :در حالیکه امکان چاپ سه بعدی اقلام پلاستیکی یا فلزی وجود دارد، چاپ یک آیتم پلاستیکی- فلزی هنوز بسیار دشوار است. دانشمندان روش جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به افزایش تولید لوازم الکترونیکی پرینت شده کاملاً کاربردی منجر شود. پیش از این امکان اعمال پوشش فلزی بر روی قطعات پلاستیکی پرینت شده، وجود داشت. در روش مورد اشاره،برای پوشش­دهی، جسم پلاستیکی حاصل از پرینت سه بعدی در محلولی حاوی پالادیم غوطه­ ور شده و پالادیم به سطح قطعه می­چسبد. هنگامی که آیتم متعاقباً در یک حمام آبکاری الکترولس قرار می­گیرد، پالادیم به عنوان یک کاتالیزور عمل می­کند و موجب چسبیدن یون­های فلزی محلول در حمام به سطح قطعه و در نهایت ایجاد یک پوشش فلزی می­شود. با این حال، به گفته محققان دانشگاه Waseda ژاپن، چنین پوشش‌هایی تمایل به چسبندگی ضعیفی به پلاستیک دارند و غیریکنواخت هستند. علاوه بر این، آنها تمام آیتم را پوشش می­دهند که همیشه مطلوب نیست.

به سرپرستی پروفسور Shinjiro Umezo، دانشمندان یک سیستم چاپ سه بعدی جدید را توسعه دادند که اشیاء را با قرار دادن لایه‌هایی از مواد با استفاده از دو نازل می‌سازد. در قسمت‌های تماماً پلاستیکی نازل، ABS مذاب را اکسترود می­کند. نازل دیگر در قسمت­هایی از قطعه که به پوشش فلزی نیاز دارد، ABS مذاب مخلوط با پالادیم را اکسترود می­کند.

آیتم چاپ­شده، پس از سرد و سخت شدن، در حمام آبکاری الکترولس غوطه ­ور می­شود. در نتیجه این فرآیند پوششی یکنواخت و بسیار چسبنده، فقط در نواحی چاپ­شده با استفاده از ABS مذاب مخلوط با پالادیم، تشکیل می­شود. سیستم چاپ جدید پیش از پوشش­دهی، نیازی به زبر شدن سطح پلاستیک با مواد شیمیایی سمی ندارد.

 

 

ترجمه و ویرایش : مریم مهاجر

منبع : https://newatlas.com

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است