خانه خبراخبار علمی پژوهشی ابداع پلیمر غیرحلال برای جداسازی رنگ از پساب‌

ابداع پلیمر غیرحلال برای جداسازی رنگ از پساب‌

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی پلیمری غیرحلال برای جداسازی رنگ از پساب‌های مرتبط به صنایع نساجی با قابلیت استفاده مجدد، ابداع کردند. به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیو اطلس، در پساب صنایع نساجی و مرتبط به‌آن، رنگ یکی از آلاینده‌های اولیه است. حالا دانشمندان موفق شدند که یک پلیمر مصنوعی را ابداع کنند که به‌وسیله آن بتوان رنگ آلاینده‌ای را از آب حذف کرد و حتی برای استفاده بیشتر بعد از جدایی مجدد رنگ از پلیمر استفاده شده، برای تصفیه فاضلاب مجدد از آن استفاده کرد.

پلیمر ابداعی غنی از نیتروژن و نامحلول در آب به نام پلی‌کربودی‌ایمید شناخته می‌شود. ابداع چنین پلیمری حاصل تلاش تیمی در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی است. در آزمایشات آزمایشگاهی، پلیمر ابتدا در یک حلال حل شده، سپس در ۱۶ نمونه آب پساب که  به ۲۰ نوع مختلف رنگ اسیدی آلوده بوده و معمولاً در صنعت نساجی استفاده می‌شود، مخلوط می‌شوند. بسته به عواملی مانند اسیدیته و سطح مولکول‌های رنگ، پلیمر با موفقیت توانست تمام رنگ را از ۱۶ نمونه حذف کند. حذف شدن رنگ‌ها هم با چشم غیر مسلح و هم با استفاده از طیف‌سنجی مرئی فرابنفش ارزیابی شدند.

این پلیمر با پیوند با مولکول های رنگ، به بالای سطح محلول پلیمر و آب می‌آید و یک لایه مجزا مانند روغن روی آب را تشکیل می دهد. بنابراین به راحتی می توان آن را از ظرف تخلیه کرد و آب بدون رنگ را پشت سر گذاشت. پروفسور جانوکا بوداتوکی-آپرتی، دانشمند ارشد، گفت که چون پلیمر و حلال هر دو محلول در آب نیستند، آثاری از هیچ کدام در آب باقی نخواهد ماند.

پلیمر آلوده به رنگ بازهم قابل استفاده است. با تعدیل pH پلیمر پر از رنگ ریخته‌شده، می‌توان در عرض چند دقیقه پلیمر را وادار کرد که مولکول‌های رنگ را آزاد کند و در مرحله بعد می‌توان مثل نوبت اول از  پلیمر در تصفیه‌های بعدی فاضلاب، استفاده مجدد کرد. پروفسور جانوکا بوداتوکی-آپرتی و همکارانش درصددند که با توسعه نسخه‌های دیگری از این پلیمر روی جداسازی طیف وسیع‌تری از رنگ‌های آلاینده‌ای کار کنند. تیم تحقیقاتی پروفسور بوداتوکی-آپرتی امیدوار است که پلیمر را هم در یک محیط فیلتراسیون جامد بگنجانند.

پروفسور بوداتوکی-آپرتی با اشاره به مشکل ریزش رنگ و قابل اشتعال بودن محلول می‌گوید: «به یک ماده جامد که کار با آن راحت‌تر است، نیاز است.» او همچنین خبر داد که در حال کار برای توسعه موادی هستند که می توانند همان کار را بدون نیاز به استفاده از پلیمر در فاز محلول انجام دهند.

 

 

منبع : همشهری آنلاین

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است