خانه خبراخبار علمی پژوهشی تبدیل زباله های پلاستیکی به سوخت خودرو و ترکیبات ضدیخ

تبدیل زباله های پلاستیکی به سوخت خودرو و ترکیبات ضدیخ

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : گروهی از پژوهشگران بریتانیایی راه حلی برای استفاده بهینه از زباله های دریایی کشف کرده اند. راه حلی که به حفظ محیط زیست  کاهش هزینه های سوخت کمک می کند.پژوهشگران دانشگاه سوانسی بریتانیا در پژوهشی جدید به رهبری دکتر موریس کوهنل، روشی موثر یافته اند که می تواند زباله های پلاستیکی را به هیدروژن تبدیل کند.

در نتیجه می توان از این سوخت هیدروژنی به جای سوخت های فسیلی استفاده کرد. دکتر کوهنل در این خصوص می گوید: `روزانه حجم بالایی از پلاستیک استفاده می شود که در سال به میلیاردها تن می رسد و در این میان تنها یک درصد از زباله ها بازیافت می شوند. ما در حال تلاش برای پیدا کردن راه حلی هستیم که نرخ زباله های بازیافتی را ارتقا دهیم. `این فرایند با برش پلاستیک، شل کردن آن و افزودن یک کاتالیزور متفاوت  به آن کار می کند. این ماده می تواند نور خورشید را جذب و آن را به انرژی شیمیایی تبدیل کند.

دکتر کوهنل در گفتگو با سی نت تاکید کرد: فرآیند ما بر اساس یک اصل` نورپردازی `است که از نانوذرات نیمه هادی (به اصطلاح نقطه کوانتومی) برای تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی شیمیایی استفاده می کند.محققان در مرحله بعدی، پلاستیک را در محلول قلیایی قرار داده و نور خورشید یا یک لامپ شبیه ساز خورشیدی را روی آن قرار می دهند و حباب هایی روی سطح آن تولید می کنند و این یعنی تولید گاز هیدروژن.یکی از  مشکلات فعلی در حوزه بازیافت بطری های پلاستیکی این است که آنها معمولا از PET یا به بیانی عامیانه تر پلی اتیلن ترفتالات ساخته شده اند.

دکتر Zhiwen Gao و همکاران در پژوهشی  که اخیرا در مجله nature به چاپ رسیده، یک فرآیند کم هزینه برای تبدیل کمی پلی اتیلن ترفتالات (PET) به p-زایلن (PX) و اتیلن گلیکول بر روی کاتالیست Cu/SiO2  با استفاده از متانول را گزارش کرده اند. در این فرآیند، متانول هم به عنوان حلال برای متانولیز PET به دی متیل ترفتالات ( DMT) و اتیلن گلایکول ( EG)،  وهم به عنوان منبع هیدروژن برای هیدرواکسیژن زدایی انتخابی DMT به PX مورد استفاده قرار گرفت. علاوه براین اضافه کردن NaCl در حین سنتز هیدروترمال به کاتالیست موجب افزایش بازده  محصول گردیده است. این روش به طور مستقیم تولید بنزین و ترکیبات ضدیخ را از ضایعات پلی استر را به دنبال دارد.

 

 

این پژوهش در مجله Nature communications به چاپ رسیده است.

 

 

 

 

منبع :https://www.nature.com

ویرایش و  ترجمه: علی صادقی نیا

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است