خانه تکنولوژي نانوپوشش‌های ضدبازتاب برای بهبود عملکرد عینک و آینه

نانوپوشش‌های ضدبازتاب برای بهبود عملکرد عینک و آینه

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : نانوپوشش ضدبازتاب تولیدی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موجب افزایش مقاومت سطحی شیشه عینک‌ها و آینه‌ها می‌شود و این امر دید را بهینه خواهد داد. به گزارش ایسنا، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو و با استفاده از تجهیزات لایه‌نشانی موفق به ارائه فناوری پوشش ضد بازتاب شده است. این نانوپوشش با قرار گرفتن روی سطوح مختلف، مانع از بازتاب نور مرئی می‌شود.

نانوپوشش‌ها در سطح آینه به‌دلیل ضخامت کمتر از طول‌موج نور مرئی، از تفرق نور جلوگیری می‌کنند. ضخامت پوشش در این محصول کمتر از ۱۰۰ نانومتر است و استفاده از آن باعث کاهش ۵۰‌درصدی در بازتاب نور شده است. آینه‌های اپتیکی برای بازتاب‌دادن نور در کاربردهای مختلفی از قبیل هدایت پرتو نور، تداخل‌سنجی، تصویربرداری و همچنین کاربردهای عمومی رایج طراحی می‌شوند. این آینه‌ها در صنایع گوناگون به‌ویژه صنعت خودرو به‌طور گسترده به کار می‌روند.

در آینه‌های مرسوم تفرق‌های ناخواسته نور روی بازدهی و کارایی محصول اثرات منفی داشته؛ به‌گونه‌ای که قابلیت دید را کاهش می‌دهند. فناوری نانوپوشش‌ها عملکرد این‌گونه آینه‌ها را بهبود می‌بخشد؛ به‌طوری ‌که پوشاندن سطح آینه با نانولایه‌ها تفرق‌های ناخواسته نور را به حداقل رسانده و عملکرد مورد نظر را بهبود می‌بخشد.

به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، در کاربردهای این نانوپوشش‌ها در آینه خودرو، پوشش‌دهی نه در پشت آینه، بلکه بر روی آن انجام می‌گیرد. زیرا نانوپوشش‌دهی بر پشت آینه موجب ایجاد دوبینی برای راننده و افزایش احتمال بروز حادثه می‌شود.

 

 

منبع : ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است