خانه خبراخبار علمی پژوهشی عرضه ضدعفونی‌کننده دامی بر پایه گیاهی و نانوذرات از سوی محققان کشور

عرضه ضدعفونی‌کننده دامی بر پایه گیاهی و نانوذرات از سوی محققان کشور

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : گروهی از محققان یکی از شرکت‌های فناور به دانش فنی نوعی ضدعفونی‌کننده بر پایه عصاره صمغ آنغوزه و نانوذرات اکسید روی در حوزه دام دست یافتند و مطالعات این گروه در زمینه استفاده از این ضدعفونی کننده بر روی آبزیان، نتایج مثبتی در ایجاد خواص ضد باکتریایی در محیط زیست آبزیان داشته است.

به گزارش ایسنا، حسن دهقان، مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه مجوزهای لازم از مراجع قانونی برای تولید این ضدعفونی‌کننده نانویی دریافت شده است، گفت: این محصول نسبت به ضدعفونی‌کننده‌های موجود در بازار از مزیت‌هایی برخوردار است. برخی از ضدعفونی‌کننده‌های بازار حاوی ترکیبات نقره هستند که این ماده از نظر زیست‌محیطی مسائلی با خود به همراه دارد.

وی اضافه کرد: وجود نقره در ضدعفونی‌کننده‌ها احتمال جذب نقره از طریق پوست دام را با خود به همراه دارد که با وارد شدن به شیر، طعم شیر را تغییر داده و اثر منفی روی آن دارد. اما در این ضدعفونی‌کننده ما از نانوذرات اکسید روی استفاده کردیم که ایمنی بالایی دارد. از سوی دیگر اکسید روی یکی از ترکیبات رایج در برخی مکمل‌های دامی است؛ بنابراین نگرانی از نظر استفاده از اکسید روی در دام نخواهیم داشت و این ماده پیش‌از این نیز در صنعت دام و طیور به صورت رایج استفاده شده است.

دهقان با تاکید بر اینکه در کنار نانوذرات اکسید روی ما از عصاره صمغ آنغوزه نیز استفاده کردیم، خاطر نشان کرد: از دیرباز دامداران علاقه‌مند بودند که دام را به مراتعی ببرند که گیاه آنغوزه در آنجا قرار دارد، چرا که آنغوزه دارای خواص ضد انگلی است و برای دام مناسب است. ما از این ویژگی الهام گرفتیم و روی خواص ضد باکتری آنغوزه مطالعه کردیم و بعد از کسب نتایج آزمایشگاهی مثبت در خصوص خواص ضد باکتری آنغوزه، از آن در تولید این ضدعفونی‌کننده استفاده کردیم.

مدیرعامل این شرکت یادآور شد: این ضدعفونی‌کننده برای استفاده دامی مجوز گرفته، اما برای آبزیان هم قابل استفاده است. به نقل از ستاد نانو، دهقان با بیان اینکه ما این ترکیب را روی آبزیان نیز بررسی کردیم و نتایج مثبت در ایجاد خواص ضد باکتریایی در محیط زیست آبزیان به دست آوردیم، اظهار کرد: بنابراین می‌توان گفت که این ضدعفونی‌کننده برای هر نوع دام و برای آبزیان قابل استفاده است و علاوه بر کشتارگاه‌ها در صنایع غذایی نیز می‌توان از آن استفاده کرد. این محصول در داخل بسته‌بندی تا ۱۲ ماه پایدار است و پس از اسپری روی سطح تا ۲۴ ساعت خواص ضدباکتریایی را حفظ می‌کند.

به گفته مجری طرح، این ضدعفونی‌کننده به دلیل فرمولاسیون نانویی و گیاهی که دارد، حساسیتی برای دام ندارد و همچنین روی فلزات و پلاستیک خورندگی ایجاد نمی‌کند و از نظر قیمت نیز تقریبا هم قیمت اتانول بوده، در حالی یک ضدعفونی‌کننده سطح بالا محسوب می‌شود.

به گفته وی، این فناوری در قالب اختراع به ثبت رسید و جزئیات آن فناوری در قالب مقاله‌ای نیز منتشر شده و در کنفرانس نانوساختارهای دانشگاه تهران ارائه شده است.

 

 

منبع : ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است