خانه خبراخبار علمی پژوهشی تولید انواع نانو الیاف پلیمری و سرامیکی با دستگاه‌های الکتروریسی

تولید انواع نانو الیاف پلیمری و سرامیکی با دستگاه‌های الکتروریسی

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جلوگیری از خروج ارز یکی از مهم‌ترین اهدافی است که توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری دنبال می‌کند. کاری که اقتصاد کشور را از رکود و وابستگی به بازار واردات رها خواهد کرد.

در این زیست بوم؛ نیاز‌های مختلف صنایع به محصولات فناورانه احصا و به شرکت‌های دانش بنیان و خلاق عرضه می‌شود و این مجموعه‌ها با توانمندی دانشی و تخصصی خود؛ اقدام به طراحی و تولید آن‌ها می‌کنند. محصولاتی که پیش از این با هزینه بالایی از دیگر کشور‌ها تامین می‌شد. از آن جمله تولید انواع نانو الیاف پلیمری و سرامیکی است که با استفاده از دستگاه‌های الکتروریسی انجام می‌شود و در بخش‌های صنعتی، بهداشتی و پزشکی کاربرد دارند.

این محصول با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط شرکتی دانش بنیان تولید شده و در اختیار بخش‌های صنعتی و آزمایشگاهی قرار گرفته است. در فرآیند الکتروریسی با استفاده از محلول پلیمری و اعمال اختلاف‌پتانسیل بسیار بالا انواع نانو الیاف پلیمری و سرامیکی قابل‌تولید است. نانو الیاف تولید شده با استفاده از دستگاه‌های الکتروریسی این شرکت در انواع زمینه‌های صنعتی، بهداشتی و پزشکی کاربرد دارند.

با استفاده از روش الکتروریسی نانو الیاف به‌صورت منسوج بی بافت جمع‌آوری می‌شود که کاربرد وسیعی در حوزه انواع فیلتر‌های هوا، غشا‌های تصفیه آب و فاضلاب، داربست‌های پوشش زخم و پوستی، انواع غشا‌های حاوی مواد کاتالیستی، بسته‌بندی مواد غذایی و موارد دیگر دارد.

دستگاه‌های الکتروریسی صنعتی این شرکت اکنون در بخش تولید انواع فیلتر و منسوجات ضد آب در حال به‌کارگیری است. با توجه به اینکه توسعه هر محصول با توجه به جدید بودن دانش فنی نیاز به تحقیق و توسعه دارد، توسعه محصولات جدید معمولاً زمان‌بر و نیاز به تأمین منابع مالی کافی دارد.

دانش تولید دستگاه‌های الکتروریسی در ایران کاملا بومی‌سازی شده است و کیفیت این محصول قابل‌رقابت با سازندگان اروپایی و آمریکایی است. دستگاه‌های الکتروریسی صنعتی در زمینه تولید انواع غشا‌های آب و فیلتر‌ها و تولید انواع نانو الیاف سرامیکی و کاتالیستی کاربرد دارند.

تاکنون بیش از ۱۰۰ دستگاه الکتروریسی آزمایشگاهی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها نصب و راه‌اندازی شده است که صد‌ها محقق و دانشجو به‌وسیله این دستگاه‌ها در حال تحقیق هستند و همچنین ۴ دستگاه صنعتی نیز تولید شده است که در مراکز صنعتی بر روی تولید انواع فیلتر فعال هستند.

این محصولات در بخش آزمایشگاهی و صنعتی مانع خروج بیش از ۲ میلیون دلار ارز از کشور شده است. در ایران تولید صنعتی فیلتر با استفاده از نانو الیاف آغاز شده است و کیفیت محصولات داخلی قابل‌رقابت با نمونه‌های خارجی است و اولین دستگاه الکتروریسی آزمایشگاهی این شرکت به آلمان صادر شده است.

دستگاه‌های الکتروریسی آزمایشگاهی و صنعتی این شرکت با یک‌چهارم قیمت نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی به فروش می‌رسند. همچنین در تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی بیشترین امکانات قرارداده شده که حتی بعضی از شرکت‌های خارجی هنوز به دانش فنی آن نرسیده‌اند.

 

 

منبع : خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است