خانه خبراخبار علمی پژوهشی استفاده از پوشش‌های نانویی برای محافظت از بال هلیکوپتر

استفاده از پوشش‌های نانویی برای محافظت از بال هلیکوپتر

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، به نقل از پایگاه خبری فناوری نانو، شرکت کانادایی نووا گرافن دو قرارداد با برنامه نوآوری برای تعالی دفاعی و امنیت (IDEaS) وزارت دفاع ملی کانادا برای توسعه مواد تقویت‌شده با گرافن برای محافظت از روتور‌های هلیکوپتر در برابر فرسایش و سایش ناشی از قرار گرفتن در معرض شن، یخ و آب منعقد کرد.

توانایی پرواز در محیط‌های نامساعد نظیر هوای باران یا طوفان‌های شن، از نظر عملیاتی برای اهداف مختلف سودمند است، اما پرواز‌ها منجر به افزایش آسیب به هواپیما، به ویژه فرسایش پره‌های بال چرخشی می‌شود. هر تیغه بال دوار دارای یک لبه اصلی است که درصورت آسیب دیدن، نیاز به تعویض کل تیغه دارد.

برای افزایش طول عمر تیغه‌ها در محیط‌های حاوی شن و ماسه خشک، روکش‌های پلیمری و نواری روی لبه جلویی بال‌های هلیکوپتر استفاده شده است. با این حال، این پوشش‌ها برای محافظت در برابر مواجهه‌های اتفاقی با چنین شرایطی در نظر گرفته شده‌اند و در صورتی که بین پرواز‌ها مکررا چنین شرایطی تجربه شود، افزایش بار تعمیر و نگهداری به هلیکوپتر تحمیل شده و برای مدتی امکان استفاده از این هلیکوپتر‌ها وجود نخواهد داشت. دوام پوشش محافظ یکی از ملاحظات کلیدی است، زیرا خرابی پوشش‌ها منجر به افزایش ارتعاشات روتور می‌شود که بر ایمنی پرواز تأثیر می‌گذارد و اغلب منجر به توقف مأموریت می‌شود.

از طریق برنامه IDEaS، شرکت نووا گرافن از فناوری‌های گرافن اختصاصی خود استفاده می‌کند تا ابزاری را برای بهبود قابل توجه حفاظت از این روتور‌ها ارائه کند. با توسعه چنین فناوری، نووا گرافن قابلیت پرواز را افزایش می‌دهد و در عین حال زمان توقف به دلیل تعمیر و نگهداری را به حداقل می‌رساند.

اولین قرارداد نووا گرافن برای توسعه پوشش‌های حفاظتی تقویت‌شده با گرافن برای کل تیغه روتور است، در حالی که قرارداد دوم توسعه یک نوار محافظ لبه پیشرفته بهبود یافته است.

پاول بیسنات، مدیر ارشد اجرایی نووا گرافن، گفت: «ما مفتخریم که با ارائه قابلیت پروازی بهبود یافته برای هلیکوپتر‌ها برای ارتش کار می‌کنیم. همان‌طور که قابلیت تولید ما همچنان در حال گسترش است، مشتاقانه منتظر هستیم تا محصولات خود را در دسترس متحدان خود ببینیم و همچنین برای کاربرد‌های تجاری آن را عرضه کنیم.»

 

 

 

منبع : خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است