خانه خبراخبار علمی پژوهشی پیوند هیدروژنی؛ تشکیل‌دهنده ملزومات زندگی

پیوند هیدروژنی؛ تشکیل‌دهنده ملزومات زندگی

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پیوند هیدروژنی، یکی از پیوندهای بسیار خوب میان عناصر است که نسبت به سایر پیوندها شرایط خاصی دارد. وی افزود: این پیوند نسبت به کوالانسی و یونی، ضعیف بوده ولی در مقابل واندروالسی قوی‌تر است؛ اما برای ایجاد چنین پیوندی، حتماً باید شرایط خاصی وجود داشته باشد. درواقع برای اینکه یک پیوند هیدروژنی صورت پذیرد، حتماً باید طرف مقابل هیدروژن الکترونگاتیو (نیتروژن، اکسیژن و فلوئور) قرار بگیرد و مولکول‌های بزرگ نیز نمی‌تواند در این پیوند قرار بگیرد.

این دکترای شیمی آلی گفت: در کره زمین این پیوند بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا آب و اکسیژن که هر دو جزو عوامل حیات محسوب می‌شود، به پیوند هیدروژنی وابسته است. این پیوند در DNA، RNA و پروتئین نیز وجود دارد و به نوعی تشکیل دهنده ملزومات زندگی انسان است.

یوسفی افزود: شناور ماندن یخ روی آب و نیروی کشش سطحی آب، جزو نشانه‌های پیوند هیدروژنی و ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. این نوع پیوند در تشکیل پلیمرها نیز بسیار کاربرد دارد و عناصری مانند هیدروژن فلوراید و نایلون نیز با همین پیوند تشکیل می‌شود.

وی اشاره کرد: پیوند هیدروژنی، موجب افزایش نقطه ذوب عناصر می‌شود؛ به همین دلیل در صنایع نگاه ویژه‌ای به این پیوند وجود دارد این دکترای شیمی آلی در رابطه با اهمیت آن گفت: عامل فراهم شدن شرایط زندگی در زمین و متعادل بودن دمای این سیاره وابسته به پیوند هیدروژنی است؛ این پیوند در تشکیل مخازن گاز در مناطقی مانند کوه، دره و غارها نیز نقش بسزایی دارد.

 

 

منبع : ایمنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است