خانه خبراخبار اقتصادی ارتقای زنجیره ارزش پتروشیمی با توسعه پتروپالایشگاه‌ها

ارتقای زنجیره ارزش پتروشیمی با توسعه پتروپالایشگاه‌ها

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران: «حسن عباس‌زاده» جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا یا اشاره به اینکه بر اساس بررسی‌های کارشناسی، پایدارترین خوراک برای توسعه آتی پتروشیمی، مشتقات نفت خام از طریق توسعه پتروپالایشگاه‌ها است، افزود: پتروپالایشگاه یک مجتمع یکپارچه مشتمل بر یک واحد پالایشی و یک یا دو واحد پتروشیمی الفین یا آروماتیک است.

وی ادامه داد: یکپارچگی طراحی پتروپالایشگاه‌ها اهمیت بالایی دارد تا علاوه بر تبادل خوراک جهت حداکثرسازی ارزش افزوده، هزینه‌های عمومی کاهش داده شود. عباس‌زاده با بیان اینکه خوراک‌های حاصل از پتروپالایشگاه‌ها برای صنعت پتروشیمی بسیار جذاب و پراهمیت است، گفت: خوراک مایع زنجیره ارزش گسترده‌تری دارد.

وی تاکید کرد: پتروپالایشگاه‌هایی که تاکنون مجوز گرفته‌اند و از یکپارچگی واحدها برخوردار هستند اگر به مرحله تولید برسند، بخش عمده‌ای از خوراک‌هایی که در صنعت پتروشیمی کمبود داریم را تامین خواهند کرد.

به گفته مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، طرح‌های پتروپالایشگاهی هنوز نهایی نشده‌اند و وزارت نفت در حال تکمیل این اطلاعات است، اما آنچه مسلم است مقدار خوراک‌های مایع که جزو بهترین خوراک‌ها از نظر زنجیره ارزش هستند افزایش خواهد یافت و کیفیت صنعت پتروشیمی را ارتقا می‌دهد.

وی سهم خوراک‌های مایع در صنعت پتروشیمی را در وضعیت فعلی حدود ۲۵ درصد وزنی دانست و افزود: طرح‌های متعدد برپایه خوراک گاز که در سالیان قبل تعریف شده‌اند و در حال حاضر در حال اجرا هستند، در طول برنامه هفتم و برنامه هشتم راه‌اندازی خواهند شد و مقدار دریافت خوراک گاز را افزایش خواهند داد.

عباس‌زاده ادامه‌داد: از سوی دیگر طرح‌های خوراک مایع را هم داریم و به صورت کلی در افق ۱۰ ساله آینده تغییر زیادی در ترکیب کلی سبد خوراک و نسبت گاز و مایع وجود ندارد، اما در افق بلندتر نسبت خوراک گازی کاهش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: در افق برنامه هشتم توسعه یعنی در سال ۱۴۱۱ که ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی به حدود ۲۰۰ میلیون تن خواهد رسید، تامین خوراک پایدار صنعت یکی از دغدغه‌های اصلی است. مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: اکنون حدود ۸۰ میلیون متر مکعب در روز گاز طبیعی به عنوان سوخت و خوراک در صنعت پتروشیمی مصرف می‌شود که این رقم در سال ۱۴۱۱ بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد بود.

وی افزود: این به معنای افزایش ۱۵۰ درصدی نیاز خوراک گاز در صنعت پتروشیمی تا پایان برنامه هشتم توسعه است. عباس‌زاده با تاکید بر اهمیت تامین پایدار خوراک پتروشیمی‌ها، ادامه‌داد: با روش‌های مختلفی در تلاش برای تثبیت و تامین پایدار خوراک‌های بالادستی هستیم و در این مسیر هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه میادین نفت و گاز اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی گفت: از سوی دیگر باید تلاش کنیم فرهنگ صرفه‌جویی در مصارف خانگی را ترویج کنیم تا خوراک صنعت تامین و تضمین شود.

 

 

منبع : ایرنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است