خانه خبراخبار علمی پژوهشی کشف نانوحباب‌ هایی که ویروس کرونا را به دام انداخته و از اندام‌های بدن محافظت می‌کند

کشف نانوحباب‌ هایی که ویروس کرونا را به دام انداخته و از اندام‌های بدن محافظت می‌کند

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران: به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با راه‌اندازی استارتاپی به نام اگزومریا، محققان به دنبال تبدیل کشف جالب خود به یک محصول دارویی هستند. آن‌ها قصد دارند نانوحباب‌ هایی که به صورت طبیعی در بدن تشکیل شده و با ویروس کرونا مقابله می‌کند را به صورت پتنتی ثبت کرده و آن را تجاری‌سازی کنند.

دانشمندان “نانوحباب‌ هایی” را در خون بیماران مبتلا به کووید۱۹ کشف کرده اند، این نانوحباب‌ ها در واقع پروتئین‌هایی است که می‌توانند به‌عنوان طعمه ویروس عمل کرده و از اندام‌های بدن محافظت کنند. با وجود نوآوری و تحقیقات زیادی که انجام شده، کووید هنوز هیچ درمانی ندارد. واکسن‌هایی وجود دارند که سطوح قابل توجهی از محافظت در برابر مرگ و بستری شدن در بیمارستان را برای افرادی که به آن‌ها دسترسی دارند، می‌دهد. دارو‌ها و درمان‌هایی وجود دارند که می‌توان پس از بستری شدن در بیمارستان تجویز کرد، از آنتی‌بیوتیک‌ها برای جلوگیری از عفونت و لوله‌گذاری برای حمایت از تولید اکسیژن، همه می‌تواند به بیمار کرونایی کمک کند.

خون افرادی که از ویروس جان سالم به در می‌برند دارای آنتی‌بادی است، اما بسته به نوع بیماری، ماهیت بیماری و مدت زمانی که از بیماری گذشته باشد، سطح آنتی‌بادی‌ها متفاوت است.

اکنون، دانشمندان در نورث وسترن مدیسین و مرکز سرطان اندرسون MD دانشگاه تگزاس، «نانوحباب‌ های» طبیعی حاوی پروتئین ACE ۲ (evACE ۲) را در خون بیماران کرونایی شناسایی کرده‌اند.

راغو کالوری، رئیس زیست‌شناسی سرطان در مرکز سرطان اندرسون MD گفت: «ما راهی طبیعی برای مهار این ویروس ویرانگر کشف کرده‌ایم.» این ذرات در اندازه نانو می‌توانند عفونت از طریق سویه‌های مختلف ویروس را محدود کنند.

پروتئین evACE ۲ چیست و چگونه کار می‌کنند؟ این پروتئین‌ها به صورت «دسته‌ای» عمل می‌کند که ویروس می‌تواند به آن بچسبد. این پروتئین‌ها کووید را فریب می‌دهند تا باور کنند که در حال ورود به یک سلول واقعی است. این کار را با پرت کردن حواس ویروس از پروتئین ACE ۲ واقعی روی سلول‌ها انجام می‌دهد. پروتئین ACE ۲ مانند دری است که ویروس برای آلوده کردن سلول وارد آن می‌شود.

پروتئین‌های evACE ۲ حباب‌های لیپیدی (چربی) کوچکی در اندازه نانوذره هستند که پروتئین ACE ۲ را بیان می‌کنند، به همین دلیل به‌عنوان دسته‌هایی توصیف می‌شوند که ویروس می‌تواند به آن چنگ بزند. پروتئین اسپایک ویروس به جای ACE ۲ سلولی دسته evACE ۲ را می‌گیرد و از ورود آن به سلول جلوگیری می‌کند.

در واقع به جای در اصلی، ویروس وارد یک تله می‌شود. پس از دستگیری و به دام افتادن، ویروس یا به طور بی ضرر در همان اطراف شناور می‌شود یا توسط یک سلول ایمنی ماکروفاژ پاک می‌شود. در آن مرحله، دیگر نمی‌تواند باعث عفونت شود.

چه کسی پروتئین evACE ۲ دارد؟

هرچه یک بیماری شدیدتر باشد، سطوح evACE ۲ در خون بیمار کووید بالاتر است. طبق مطالعات پیش بالینی این تیم، evACE ۲ به عنوان یک پاسخ طبیعی ضد ویروسی در خون انسان وجود دارد. در حالی که آنتی بادی‌ها نیز وجود دارند، پروتئین evACE ۲ در کنترل طیف وسیعی از انواع بهتر عمل می‌کند.

بیش از سی نویسنده روی این تحقیق با هم کار کردند، و اکنون دو موسسه کلیدی در حال ثبت اختراع evACE ۲ هستند. آن‌ها سپس با شرکای صنعتی همکاری خواهند کرد و evACE ۲ را به‌عنوان یک محصول درمانی زیستی که شبیه اسپری بینی یا تزریق است، توسعه خواهند داد.

هیپینگ لیو، یکی از همکاران، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: «هرگاه یک سویه جهش یافته جدید SARS-CoV-۲ گسترش یابد، واکسن اصلی و آنتی‌بادی‌های درمانی ممکن است قدرت خود را در برابر آلفا، بتا، دلتا و جدیدترین گونه‌های اومیکرون از دست بدهند.»

لیو و یکی دیگر از نویسنده‌های ارشد، دین فنگ، شرکت استارت‌آپی اگزومریا (Exomira) را راه‌اندازی کرده‌اند تا این حق اختراع را بگیرند و evACE ۲ را به‌عنوان یک دارو توسعه دهند. لیو همچنین گفت: «زیبایی evACE ۲ قدرت فوق‌العاده آن در مسدود کردن گونه‌های گسترده کروناویروس‌ها، از جمله SARS-CoV-۲ فعلی و حتی ویروس‌های SARS آینده از آلوده کردن انسان است.»

 

 

منبع : خبرگزاری دانشجو

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است