خانه خبراخبار علمی پژوهشی توسعه انرژی‌های سبز و تجدیدپذیر برای ساخت ابرخازن‌هایی جدید

توسعه انرژی‌های سبز و تجدیدپذیر برای ساخت ابرخازن‌هایی جدید

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند از مواد فعال الکترودی جدید با ویژگی‌های عملکردی مناسب نسبت به باتری‌ها و خازن‌ها در تولید ابرخازن‌ها استفاده کنند. به گزارش ایسنا، هادی حیدری، مجری طرح «سنتز سامانه‌های هیبریدی بر پایه نانو صفحات دی سولفید مولیبدن و بررسی کاربرد ابرخازنی آنها» گفت: استفاده از سوخت‌های فسیلی در دنیا به علت کمبود منابع، افزایش دمای کره زمین و آلودگی‌های کربنی محدود شده است، بنابراین توسعه انرژی‌های سبز و همچنین طراحی تجهیزات ذخیره‌ساز انرژی با استفاده از این تکنیک به صورت مستمر در حال افزایش است.

وی افزود: تجهیزات ذخیره انرژی مثل باتری‌های قابل شارژ و ابرخازن‌ها در وسایل الکترونیکی، وسایل نقلیه و سایر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. در سال‌های اخیر خازن‌های الکتروشیمیایی (EC) یا به عبارتی ابرخازن‌ها به دلیل دارا بودن قابلیت‌هایی مثل سرعت شارژ/دشارژ بالا، توان مخصوص بالا و پایداری چرخه‌ای طولانی جهت استفاده در وسایل با کارکرد انرژی‌های جدید مثل وسایل نقلیه هیبریدی و … در دنیا مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر حیدری با بیان این که استاد راهنمای این طرح دکتر مجید عبدوس و دکتر سعیده مزینانی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده‌اند، خاطر نشان کرد: این پروژه را به پیدا کردن مواد الکترودی جدید در ابرخازن‌ها با ویژگی‌های متمایز و عالی اختصاص دادیم و از سامانه‌های هیبریدی بر پایه نانو صفحات دی سولفید مولیبدن برای تولید کامپوزیت‌های مختلف استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه تولید نانو صفحات دی سولفید مولیبدن با ویژگی‌های منحصر به فرد شامل ضخامت نانو صفحات کم، فاصله بین صفحه ای زیاد و راندمان تولید بالا یکی از چالش‌های این پروژه بود، گفت: با مطالعه حلال‌ها و روش‌های مختلف، روش ترکیبی با استفاده از فاز مایع-مکانیکی-سونو شیمی و حلال ترکیبی پایه الکلی تولید نانو صفحات با راندمان بالا به عنوان بستر نانو کامپوزیت‌ها حاصل شد.

مجری طرح افزود: در مرحله بعد نانوکامپوزیت دوتایی دی سولفید مولیبدن-دی اکسید منگنز با استفاده از روش تک مرحله‌ای هیدروترمال سنتز شد، بطوری‌که جهت افزایش هدایت الکتریکی نانوکامپوزیت مربوطه، پلیمرهای هادی مختلفی مورد بررسی قرار گرفتند و پلیمر پلی آنیلین (PANI) و پلی اورتو آمینو فنول (POAP) برای طراحی نانوکامپوزیت سه جزئی انتخاب شدند.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به گفته محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نانوکامپوزیت سه جزئی POAP/MoS۲-MnO۲ با روش الکتروشیمیایی ولتامتری چرخه‌ای (CV) بر روی الکترود شیشه‌ای مطابق شماتیک کلی سنتز شد.

وی گفت: در مقیاس آزمایشگاهی ابرخازن بر پایه نانوکامپوزیت‌های سه تایی جدید ساخته شد و با بکارگیری لامپ LED با ولتاژ V ۳ مورد ارزیابی قرار گرفت. وسیله مربوطه تحت دانسیته جریان Ag-۱ ۱ به مدت ۱۰۰ ثانیه شارژ شد و لامپ LED به مدت ۳۸ دقیقه با بکارگیری از ابر خازن مربوطه تست شد.

مجری طرح خاطرنشان کرد: ماده الکترودی پیشنهادی برای ابرخازن مشابه داخلی نداشته و در صورت طراحی اجزای الکترود در مقیاس نیمه‌صنعتی و صنعتی، برای تولید ابرخازن‌ها با ظرفیت ویژه بالا همراه با پایداری چرخه‌ای خوب قابل استفاده است.

به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر حیدری افزود: هزینه تمام شده ساخت این نوع ابرخازن در مقایسه با سایر ابرخازن‌های خارجی با ظرفیت مخصوص مشابه، نصف شده است. افزون بر ظرفیت مخصوص بالا، قابلیت سرعت بالا و پایداری چرخه‌ای بسیار خوب از مزایای عمده ابرخازن‌های پیشنهادی است. نتایج مربوط به تحقیق مذکور، در قالب دو مقاله در یکی از بهترین مجله‌های Q۱ حوزه انرژی (Journal of Energy Storage) چاپ شده است.

 

منبع : ایسنا

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است