خانه خبراخبار علمی پژوهشی امکان تشخیص زودهنگام بدخیمی تومورها در کشور فراهم شد

امکان تشخیص زودهنگام بدخیمی تومورها در کشور فراهم شد

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران: گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان، چهار دستگاه برای تشخیص و درمان سرطان تولید کردند که به گفته آنها این دستگاه‌ها پزشکان را در تشخیص زودهنگام فرآیند بدخیمی تومورها یاری می‌کند.

به گزارش ایسنا، محمد عبدالاحد، عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران و مدیر عامل این شرکت‌ دانش‌بنیان، دستگاه‌های “درمان مکمل الکترواستاتیک توده‌های بدخیم (PECT)”، “پروب تشخیص تومور به روش امپدانس (ITDP)”، “شناسایی مارجین‌های آلوده و غدد لنفاوی درگیر سرطان پستان (CDP)” و “تشخیص بی‌درنگ میزان گونه‌های اکسیژن فعال در خون (BROSS)” را از محصولات این شرکت نام برد و اظهار کرد: دستگاه پروب تشخیص سرطان دستگاهی برای شناسایی مارجین‌های آلوده به سرطان و غدد لنفاوی درگیر سرطان است که به‌منظور تشخیص تومور در نواحی داخل بدن بیمار طراحی شد و می‌تواند برای پاکسازی بهتر نواحی داخلی بدن بعد از خارج‌سازی تومور مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این دستگاه‌ مجوز وزارت بهداشت را دریافت کرده است، گفت: دستگاه پروب تشخیص تومور به روش آمپدانس نیز به رادیولوژیست کمک می‌کند تا دریابد توده‌ای که در پستان بیمار است، در چه وضعیتی بوده و میزان ریسک آن برای بیمار مشخص شود. در این روش سوزنی روی دستگاه سونوگرافی قرار داده می‌شود و این سوزن با تماس با سطح پوست، سیگنال‌های لازم را جمع‌آوری کرده و رادیولوژیست می‌تواند درباره میزان خطر تومور قضاوت کند.

عبدالاحد با بیان اینکه این اطلاعات به پزشک کمک می‌کند تا زمانی که برای بیوپسی تردید دارد، بهترین تصمیم را اتخاذ کند، یادآور شد: با این فناوری می‌توان پزشکان را در تشخصی سریع شروع فرآیند بدخیمی در تومور یاری کرد.

این عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با اشاره به جزئیات دستگاه تشخیص میزان گونه‌های اکسیژن فعال در خون، خاطر نشان کرد: این دستگاه که برای تشخیص سرطان پستان مورد استفاده قرار می‌گیرد، قادر است با اندازه‌گیری میزان اکسیژن فعال خون در قسمت توده سرطانی، نشان دهد که میزان اکسیژن فعال نسبت به نمونه‌های استاندارد کاهش یافته و در صورت کاهش غلظت اکسیژن فعال، پیش‌آگاهی یا هشداری مبنی بر بدخیم شدن تومور صادر می‌شود.

به نقل از ستاد نانو، وی در این باره توضیح داد: زمانی که یک توده در سرطان پستان به حالت بدخیم در می‌آید، میزان اکسیژن فعال موجود در این سلول‌ها کاهش می‌یابد، ولی در تومورهای خوش‌خیم اکسیژن فعال بیشتر است.

عبدالاحد با تاکید بر اینکه دستگاه درمان مکمل الکترواستاتیک توده‌های بدخیم دارای یک پچ بوده که روی بدن بیمار قرار می‌گیرد، ادامه داد: این دستگاه به دلیل بار الکترواستاتیک بسیار زیادی که دارد، در تکثیر و رشد سلول‌های سرطانی اختلال ایجاد می‌کند. از دیگر کاربردهای این دستگاه آن است که داروهایی که بار الکترواستاتیک بالایی دارند، با کمک این دستگاه می‌توانند به سمت تومور سرطانی حرکت کرده و به شکلی هدفمند به این سلول‌ها برسند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: با کمک این فناوری می‌توان حجم زیادی از دارو را وارد تومور سرطانی کرد.

 

 

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است