خانه خبر قرارداد ۳ میلیارد دلاری ناسا برای سفارش تقویت کننده موشک

قرارداد ۳ میلیارد دلاری ناسا برای سفارش تقویت کننده موشک

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران: ناسا به تازگی برای انجام ماموریت‌ها در کره ماه تا سال ۲۰۳۱ اقدام به عقد قرارداد با شرکت “نورثروپ گرومن” برای سفارش تقویت کننده‌های موشکی بزرگ کرده است تا تحت یک قرارداد ۳ میلیارد دلاری از مأموریت‌های موشک “سیستم پرتاب فضایی”(SLS) تا برنامه “آرتمیس ۹” پشتیبانی کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ناسا به تازگی قراردادی به ارزش ۳.۱۹ میلیارد دلار برای ساخت تقویت‌کننده‌های موشکی برای مأموریت‌های آینده در ماه تحت عنوان مأموریت‌های “آرتمیس” تا سال ۲۰۳۱ منعقد کرده است.

این قرارداد بر پایه قرارداد قبلی در سال ۲۰۲۰ است که به “نورثروپ گرومن” اجازه می‌دهد برای تولید و ساخت تقویت کننده‌های دوقلو برای شش پرواز بعدی ابرموشک “سیستم پرتاب فضایی” از ماموریت “آرتمیس ۳” آماده شود که این برنامه را به ماموریت “آرتمیس ۹” می‌رساند.

موشک “سیستم پرتاب فضایی”(SLS) که اولین پرواز بدون سرنشین خود را در سال ۲۰۲۲ انجام خواهد داد، وظیفه دارد فضانوردان را به سراسر منظومه شمسی بفرستد و با این هدف، ماموریت‌های خود را با رفتن به مدار ماه، ایستگاه فضایی “دروازه قمری” ناسا در مدار ماه و سطح ماه شروع می‌کند.

انتظار می‌رود اولین پرواز مداری سرنشین‌دار این موشک در سال ۲۰۲۴ و اولین ماموریت فرود آن بر سطح ماه در سال ۲۰۲۵ انجام شود. بیانیه ناسا در مورد این قرارداد نشان می‌دهد که این قرارداد برای کمک به ناسا در برنامه‌ریزی و پیشرفت برنامه “آرتمیس” و رفع نیازهای آینده مفید خواهد بود.

“بروس تیلر” مدیر تقویت کننده موشک “سیستم پرتاب فضایی” در مرکز پروازهای فضایی “مارشال” ناسا در آلاباما گفت: این قرارداد به ناسا اجازه می‌دهد تا با “نورثروپ گرومن” نه تنها برای ساختن تقویت کننده‌ها برای ماموریت‌های آینده، بلکه برای تکامل و بهبود تقویت کننده‌ها برای پروازهای آینده همکاری کند.

فناوری تقویت کننده SLS مبتنی بر تقویت کننده‌های موشک جامد است که برای کمک به شاتل فضایی ناسا در هنگام پرتاب استفاده می‌شود. تقویت کننده‌های موشک جامد طی ۱۳۵ ماموریت شاتل فضایی بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۱ مورد استفاده قرار گرفتند. سازنده آنها در ابتدا “تیوکول”(Thiokol) نام داشت که بعداً به “ATK” تغییر نام داد و “نورثروپ گرومن” اکنون به لطف یک سری ادغام شرکت‌ها در دهه گذشته، این فناوری را در اختیار دارد.

مستندات ناسا نشان می‌دهد که تقویت‌کننده‌های SLS برای یک‌ بار استفاده و نه قابل استفاده مجدد، طراحی شده‌اند. تقویت‌کننده‌های جدید بدنه‌های فولادی مورد استفاده برای شاتل فضایی را با یک بدنه کامپوزیت کم‌وزن‌تر و ساختارهای ارتقا یافته، سیستم‌های کنترل رانش الکترونیکی و مواد پیشران برای رفع فرسودگی جایگزین خواهند کرد.

این شرکت می‌گوید: این طراحی بهبودیافته علاوه بر این، ساده‌سازی فرآیند، رابط بهبود یافته و پردازش زمینی ساده‌تر را فراهم می‌کند که منجر به بهره‌وری و کارایی بیشتر می‌شود.

شرکت “Orbital ATK” که اکنون در “نورثروپ گرومن” ادغام شده است، پس از سال‌ها توسعه، آزمایش سیستم تقویت‌کننده را در سال ۲۰۰۹ آغاز کرد. تقویت کننده SLS در ابتدا قرار بود مرحله اول موشک “آریس”(Ares) تحت برنامه لغو شده ماه به مریخ به نام “کانستلیشن”(Constellation) باشد، اما این فناوری در نهایت برای موشک SLS تغییر یافت.

“نورثروپ گرومن” از زمان خرید شرکت “Orbital ATK” طبق قراردادی که در سال ۲۰۱۷ منعقد شد، تولیدکننده اصلی تقویت کننده SLS شده است.

“نورثروپ گرومن” می‌گوید تا دسامبر ۲۰۲۱ تولید تقویت‌کننده برای ماموریت “آرتمیس ۲” را به پایان رسانده است و تمام بخش‌های تقویت‌کننده “آرتمیس ۳” ریخته‌گری شده‌اند. همچنین ساخت بخش‌های تقویت کننده “آرتمیس ۴” از ماه نوامبر آغاز شده است.

“نورثروپ گرومن” همچنین قراردادهای دیگری را با ناسا در حمایت از انجام ماموریت‌های ماه اجرا می‌کند که شامل ساخت موتور پشتیبان و موتور کنترل ارتفاع برای سیستم لغو پرتاب فضاپیمای “اوریون” و ساخت یک ماژول اقامتی و تدارکاتی برای “دروازه قمری” است.

 

 

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است