خانه خبر “لکه زباله اقیانوس آرام”، یک زیستگاه پلاستیکی عظیمی است

“لکه زباله اقیانوس آرام”، یک زیستگاه پلاستیکی عظیمی است

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران: کارشناسان محیط زیست در منطقه‌ای از اقیانوس آرام، جانوران دریایی را کشف کرده‌اند که روی قطعه شناور بزرگی از زباله‌های پلاستیکی زندگی می‌کنند و این قطعه را “لکه زباله اقیانوس آرام” نامیده‌اند.

به گزارش ایسنا، بسیاری از این موجودات گونه‌های ساحلی هستند که اکنون کیلومترها دورتر از زیستگاه‌های معمول خود روی لکه زباله‌ای در اقیانوس بین سواحل کالیفرنیا و هاوایی زندگی می‌کنند.

گیاهان و حیوانات زیادی، از جمله شقایق‌ها، حشرات ریز دریایی، نرم‌تنان و خرچنگ‌ها روی ۹۰ درصد این زباله‌ها یافت شده‌اند.

دانشمندان نگران این هستند که پلاستیک‌ها احتمالا به انتقال و جابجایی گونه‌های جانوری مهاجم به سمت سواحل کمک کنند.

این مطالعه اقلام پلاستیکی با قطر بیش از ۵ سانتیمتر را که توسط چرخاب‌های اقیانوس جمع‌آوری شده بودند، بررسی کردند. چرخاب‌ها مناطقی در اقیانوس هستند که جریان‌های چرخشی آب باعث تجمع زباله‌های شناور می‌شوند.

دکتر لینزی هَرام، پژوهشگر ارشد در “مرکز تحقیقات زیست‌محیطی اسمیتسونیان” که این پژوهش را انجام داده، گفته است: پلاستیک‌ها نسبت به بسیاری از زباله‌های طبیعی که پیشتر در اقیانوس‌های آزاد دیده‌اید، پردوام‌تر و ماندنی‌تر هستند. آنها زیستگاه دایمی‌تری در این بخش از اقیانوس‌ها ایجاد می‌کنند.

دکتر هرام این پژوهش را با همکاری “موسسه اوشِن وویِیجز”، موسسه خیریه‌ای که آلودگی‌های پلاستیکی ناشی از سفرهای دریایی را جمع‌آوری می‌کند و اقیانوس‌شناسان دانشگاه هاوایی در مانوآ انجام داده است.

در جهان حداقل پنج چرخاب آلوده به پلاستیک وجود دارد. تصور می‌شود که این لکه، بزرگترین قطعه پلاستیک شناور باشد با حدود ۷۹ هزار تن وزن در منطقه‌ای به مساحت بیش از ۱.۶ میلیون کیلومتر مربع.

دکتر هرام اظهار کرد: هر نوع زباله‌ای سر از آنجا درمی‌آورد. این جزیره‌ای از پلاستیک نیست اما قطعا میزان زیادی پلاستیک آنجا جمع شده است.

به گزارش بی بی سی، همچنین یک پژوهش قبلی تخمین زده بود که تا سال ۲۰۵۰ در مجموع ۲۵ هزار میلیون تن زباله پلاستیکی تولید خواهد شد.

 

 

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است