خانه علمی پژوهشی زیرساخت مناسب حلقه مفقوده بیومس در ایران

زیرساخت مناسب حلقه مفقوده بیومس در ایران

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران: حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن بیان اینکه استفاده از پلاستیک‌های زیستی در خارج کشور بر سر زبان‌ها افتاده است، اظهار کرد: پلاستیک‌هایی که ما استفاده می‌کنیم غیرقابل بازیافت است و به همین دلیل تمرکز دنیا بر روی تولید پلاستیک‌های زیستی با بیومس است.

بیومس، تولید محصول بهینه از زباله

وی افزود: پلاستیک‌های زیستی بیشتر از دور ریزهایی مانند پوست میوه تولید می‌شود. در کشورهای آفریقایی از دور ریز میوه‌های کاکائو و انبه بیوپلاستیک تولید می‌شود. کشورهای دیگر به این روش تولید پلاستیک، بیومس نیز می‌گویند که به معنای تولید محصول بهینه از زباله است.

هنگامی که کاکائو از درخت گرفته می‌شود در یک غلاف قرار دارد، برای استفاده از میوه آن را از غلاف خارج کرده. امروزه در کشورهای آفریقایی که معدن این میوه به شمار می‌رود غلاف‌ها را پودر کرده و در تولید بیوپلاستیک ها با روش بیومس استفاده می‌کنند. علاوه بر کاکائو از پوست سیب‌زمینی نیز استفاده می‌شود.

بیوپلاستیک ها سازگار با محیط زیست

وی در رابطه با اهمیت بیوپلاستیک‌ها گفت: بیوپلاستیک‌ها به دلیل اینکه با محیط زیست سازگاری دارند، توسط اتحادیه اروپا مورد توجه قرارگرفته است و کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند قطعاً تشویق می‌شوند.

یوسفی اضافه کرد: تولید پلاستیک در اروپا به گونه‌ای است که اگر کسی به صورت غیر مجاز پلاستیک‌هایی ناسازگار با محیط زیست تولید کند جریمه می‌شود؛ زیرا هنگامی که می‌توانند بیوپلاستیک را از پوست میوه، ژلاتین یا برخی از ترکیبات دیگر تولید کنند و به راحتی به محیط زیست بازگردانند دیگر نیازی به پلاستیک‌های ناسازگار نیست.

تولید بیوپلاستیک با محصولات لبنی

یوسفی اضافه کرد: برخی از بیوپلاستیک‌ها با محصولات لبنی مانند شیر نیز تولید می‌شوند که محصولات باکیفیتی است اما با قیمت بیشتر نسبت دیگر محصولات عرضه می‌شود. توصیه من نیز این است که از زباله‌های بازیافتی مانند پوست میوه، بیوپلاستیک تولید کنیم. البته در برخی کشورها از لاکتوز موجود در شیر استفاده می‌شود که از کیفیت خوبی نیز برخوردار است، ولی استفاده از محصول لبنی برای این کار صرفه اقتصادی ندارد و بهتر است از منابع دور ریز استفاده شود.

وی تصریح کرد: در ایران کسانی که در زمینه میوه فعالیت می‌کنند، می‌توانند پوست آن میوه را در بیوپلاستیک استفاده کنند؛ در کشورهای اروپایی نیروگاه‌های تولید برق در کنار مزرعه‌هایی است که تولیداتشان در برق استفاده می‌شود، برای بیوپلاستیک نیز به همین صورت باید کارخانه در کنار مزرعه‌ها قرار گیرد تا اشتغال‌زایی انجام و رفت، آمد و نگهداری آسان‌تر شود.

 

 

منبع: ایمنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است