خانه خبر ریسک‌های فروش نفت به چین، هند و روسیه

ریسک‌های فروش نفت به چین، هند و روسیه

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران: از زمان قرار گرفتن ایران تحت فشارهای تحریمی و اقتصادی، مسئولان کشور راهکارهای متعددی را برای برون‌رفت از این بحران بررسی کرده و فروش نفت به کشورهای نزدیک ازلحاظ سیاسی را در اولویت قرار داده‌اند. اما مطالعات محققان اقتصادی نشان می‌دهد این راهکار نیز بدون تمهیدات لازم می‌تواند بسیار زیان‌بار باشد.

ارتباط اقتصاد کشورها از طریق دو کانال اصلی

به گزارش ایسنا، اقتصاد کشورها، معمولاً از دو کانال اصلی با هم مرتبط هستند. کانال اول، جریان ورود و خروج کالا و کانال دوم، جریان ورود و خروج سرمایه است. یکی از مهم‌ترین کالاهایی که اقتصاد کشورهای جهان را به هم گره زده نفت است. نوسانات قیمت آن، اقتصاد کشورهای صادرکننده و واردکننده این کالا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در ایران، درآمد حاصل از صدور این کالا، بخش قابل توجهی از بودجه عمومی دولت را تشکیل می‌دهد . به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر دیگر فعالیت‌های اقتصادی تأثیر چشمگیری می‌گذارد.

اقتصاد ایران و چالش های بی سابقه

علاوه بر تأثیراتی که نوسانات درآمدهای نفتی در گذشته بر اقتصاد کشور گذاشته است. اقتصاد ایران از دهه 1390 با قرار گرفتن در وضعیت دشوار تحریم‌های اقتصادی، و با روی کار آمدن دولت ترامپ و خروج آمریکا از برجام، به‌تدریج فروش نفت به پایین‌ترین سطح خود رسید. اما وضعیت نامطلوب شرایط اقتصاد کشور برای عمده‌ترین مشتریان ایران نظیر چین، هند و اتحادیه اروپا، موقعیت ممتازی نظیر تخفیف‌های قیمتی  و بازپرداخت غیرنقدی هزینه را فراهم کرده است.

در این راستا محققان دانشگاه یزد مطالعه پژوهشی با رویکرد بررسی ریسک‌های فروش نفت به روپیه، یوان و یورو را انجام دادند.

ارزیابی  ریسک جایگزین کردن پول ملی دریافت‌کنندگان نفت ایران به‌جای دلار

نتایج پیش‌بینی‌های انجام‌شده در این تحقیق، حاکی از آن هستند که به دلیل تقویت ارزش دلار، در صورت عدم پوشش ریسک، راهکار فروش به چین و هند و دریافت پول ملی آن‌ها موجب زیانی به اندازه 5 تا 23 درصد ارزش صادراتی نفت ایران به این دو کشور خواهد شد که قابل توجه است.

استاد اقتصاد دانشگاه یزد و همکارانش  دیگرش می‌گویند: «فروش نفت برحسب روپیه و یوان، ریسک بالایی داشته و زیان قابل توجهی به درآمدهای نفتی کشور وارد می‌کند. حتی در مورد فروش این کالا به اتحادیه اروپا و دریافت یورو، اگرچه به دلیل تقویت یورو، احتمالاً به نفع درآمدهای نفتی خواهد بود. توجه و ارزیابی تغییرات یورو، نشان‌دهنده افزایش نااطمینانی نرخ برابری یورو به دلار در آینده است».

این محققان می‌افزایند: «با توجه به چنین نتایجی، می‌باید با دیپلماسی مناسب، امکان این فراهم شود که ریسک کاهش ارزش پول ملی واردکنندگان نفت ایران، در قراردادهای فروش نفت، لحاظ شود. بنابراین انتظار می‌رود، ملاحظات اقتصادی به‌طور جدی و شفاف در فرایند تصمیم‌گیری سیاسی، مدنظر قرار گیرد».

 

 

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است