خانه خبر تاثیر ظروف آلومینیومی در ایجاد آلزایمر

تاثیر ظروف آلومینیومی در ایجاد آلزایمر

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران: یک متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: تاثیر ظروف آلومینیومی در ایجاد آلزایمر به گونه ای است که با داغ شدن ظروف آلومینیوم مقدار زیادی از این ماده در داخل غذا آزاد می‌شود؛ بنابراین پخت و پز زیاد در این ظروف سبب افزایش آلومینیوم خون و افزایش ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شود.

راز استفاده گذشتگان از ظروف مسی چیست؟

در دنیای پر تنوع ظروف پخت و پز همواره این سوال مطرح است که تهیه غذا در چه ظرفی مناسب است و آیا در حقیقت پخت و پز در ظرف خاص تأثیری بر تأمین بخشی از املاح مورد نیاز بدن دارد یا راز استفاده گذشتگان از ظروف مسی چیست؟

اختلال در سیستم عصبی با افزایش نامطلوب آلومینیوم در رژیم غذایی

نواب زاده گفت: استفاده از ظروف آلومینیومی، مقادیر زیادی از این ماده را در هر وعده غذایی وارد بدن می‌کند؛ افزایش نامطلوب میزان آلومینیوم در رژیم غذایی سبب بروز اختلال در سیستم عصبی، کم‌خونی، افزایش خطر ابتلا به آلزایمرو اختلال در متابولیسم استخوان، مسمومیت کلیه، کبد و التهاب مفاصل می‌شود.

افزایش ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر

نواب زاده اظهار کرد: با داغ شدن ظروف آلومینیوم مقدار زیادی از این ماده در داخل غذا آزاد می‌شود و موجب افزایش ریسک ابتلا به آلزایمر بدین ترتیب شاهد تاثیر ظروف آلومینیومی در ایجاد آلزایمر هستیم.

چرا ظروف مسی انتخاب مناسبی است؟

وی با بیان اینکه مس گرما را به خوبی هدایت می‌کند و می‌تواند به راحتی با آن دمای پخت و پز را کنترل کرد، افزود: با استفاده از حرارت کم تا متوسط می‌توان بهترین نتیجه را از این ظروف گرفت.

هشدار سازمان غذا و دارو مبنی بر عدم استفاده از ظروف مسی بدون پوشش

نواب زاده گفت: باتوجه به هشدار سازمان غذا و دارو درباره عدم استفاده از ظروف مسی بدون پوشش، باید از خراشیدن این ظروف خودداری کرد؛ چراکه با ساییدن یا خراشیدن این ظروف هنگام شستشو لایه پوششی محافظان از بین می‌رود و در صورت ورود مقادیر زیادی از این فلز به غذا، سبب تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود.

افزایش خطر مسمومیت از طریق ظروف مسی اندود شده با سرب

وی افزود: بسیار مشاهده می‌شود که به دلیل قیمت ارزان تر سرب برای اندود کردن ظروف مسی از این ماده به جای قلع استفاده می‌شود که این خود خطر مسمومیت با سرب را به شدت افزایش می‌دهد.

جالب است بدانید

حتی نباید از قاشق‌های مسی با رنگ قرمز برای برداشتن روغن و مواد ترش استفاده کنید؛ به عنوان مثال قرار دادن یک قاشق مسی در ظروف روغن به دلیل اکسیداسیون می‌توانند مدت ماندگاری روغن را ۸۰ برابر کوتاه کند.

ظروف تفلون از مضرترین نوع ظروف

نواب زاده تصریح کرد: پوشش تفلونی این ظروف از دو لایه آستری و رویه تشکیل شده که رویه آن نچسب است و به دلیل داشتن مواد پلیمری و نوعی پلاستیک، در مقابل حرارت های بسیار بالا به طور نامحسوس می‌سوزد و گازهای سمی ایجاد می‌کند.

مضرات استفاده از ظروف تفلون و بروز آثار آن در دراز مدت

حتی اگر تفلون خش دار نشده باشد با داغ شدن زیاد این ظروف غذا سمی ایجاد می‌شود؛ اگرچه در کوتاه مدت عارضه بروز پیدا نمی‌کند اما آثار سوء آن در دراز مدت با علایم مانند سرطان، کوتاهی قد، ضایعات پوستی، کلسترول خون و.. ظاهر می‌شود.

ورود یک لایه بسیار نازک در حد میکرون در هر بار پخت و پز

نواب زاده تصریح کرد: با گذشت زمان و در هر بار پخت و پز،  یک لایه بسیار نازک در حد میکرون از تفلون به غذا می‌چسبد و رویه آن در چند ماه به تدریج از بین می‌رود و آستری باقی می‌ماند که با ایجاد این حالت، نچسبی تفلون نیز به پایان می‌رسد و پس از مدتی به تدریج از این طریق نیز به صورت نامحسوس، وارد غذاها شده و سفیدی آلومینیوم آشکار می‌شود.

عدم استفاده از ظروف پلاستیکی برای سرو غذا یا نوشیدنی گرم

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه برای سرو غذا ظروف از نوع شیشه‌ای و چینی بهتر هستند، افزود: از ظروف پلاستیکی برای سرو غذا یا نوشیدنی گرم استفاده نشود و همچنین استفاده از ظروف ملامین ساخته شده از مواد اولیه با کیفیت و لعاب سالم و خراشیده شده که لبه‌ها و بدنه آن بدون هر آسیبی هستند برای سرو غذا بدون مانع است.

بهترین ظروف برای پخت و پز شامل:

وی خاطرنشان کرد: در مجموع بهترین ظروف برای پخت و پز در ابتدا استیل استاندارد، سپس به ترتیب شیشه‌ای نشکن (پیرکس)، سرامیکی با کیفیت و سالم، سفالی لعابدار خوب پخته شده و سنگین است.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است