خانه اقتصادیگزارش و تحلیل سیگنال صعودی در قیمت پایه پتروشیمیایی‌ها

سیگنال صعودی در قیمت پایه پتروشیمیایی‌ها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشيمي

مرجع پلیمر در بازار ایران: قیمت پایه محصولات پتروشیمیایی بورس کالا، روز گذشته در حالی افزایشی اعلام شد که دو محرک اصلی معادله کشف نرخ پایه یعنی قیمت مبنای دلار و نرخ جهانی محصولات پتروشیمیایی همسو باهم افزایشی بودند. افت و خیزهای بهای نیمایی دلار طی هفته گذشته منجر به رشد ۳۴/ ۲درصدی میانگین هفتگی نرخ نیما شد و قیمت مبنای دلار را به ۲۲ هزار و ۱۰۰ تومان رساند.

بنابراین متوسط هفتگی دلار نیمایی از مرز ۲۲هزار تومان عبور کرد و بار دیگر فرضیه افزایش قمیت‌های پایه را تصدیق کرد. اگرچه در هفته گذشته بهای ارز در بازار آزاد از رشد خود بازماند، اما هنوز نیما متاثر از صعود هفته‌های ماقبل بهای ارز در بازار آزاد قرار دارد.

در بازار جهانی محصولات پتروشیمیایی نیز اگرچه هنوز هم برخی از مواد اولیه افت محدود نرخ داشته اما عموم پلیمرها و محصولات شیمیایی با افزایش نرخ جهانی همراه شدند. از این رو هر دو متغیر اصلی تعیین نرخ پایه همسو باهم عمل کرد و سبب سبز پوش شدن قیمت‌های پایه هفته جاری را رقم زد.

در بازار پلیمرها برای دومین هفته متوالی یکی از گریدهای پلی‌وینیل کلراید(PVC-E۶۸۳۴) با ۷۱دلار افزایش در قیمت جهانی خود، بالاترین تغییرات در نرخ پایه را داشت و با ۰۳/ ۶درصد رشد قیمت نسبت به هفته ماقبل با قیمت ۴۲هزار و ۸۱۶تومان در هفته جاری عرضه خواهد شد.

اما سایر گریدهای PVC، بیشترین کاهش قیمت پایه را با افت ۲۲دلاری نرخ جهانی داشته که در نهایت رشد کمتر از یک درصدی را در قیمت پایه خود تجربه کردند. پلی‌اتیلن ترفتالات گرید بطری با ۴۵/ ۵درصد افزایش قیمت پایه در ردیف بعدی قرار گرفتند. دو پلیمر جذاب این بازار یعنی پلی پروپیلن شیمیایی و نساجی با ۸دلار افزایش در قیمت جهانی، رشد نزدیک به ۳درصدی قیمت پایه را تجربه کردند.

بالاترین قیمت پایه هفته جاری در بین محصولات شیمیایی مربوط به اوره گرانول است که با رشد نزیک به ۱۳درصدی همراه شد. اسید استیک با کاهش ۶/ ۷درصدی قیمت پایه تنها محصولی است که در بین شیمیایی‌ها نرخ پایه کاهشی داشته است و در هفته جاری با قیمت ۱۸هزار و ۸۶۴تومان در بورس کالا عرضه خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است