خانه علمی پژوهشی ساخت پلیمر محافظتی بومی کم اصطکاک و آبگریز

ساخت پلیمر محافظتی بومی کم اصطکاک و آبگریز

توسط مدیر سایت
0 نظرات
آزمایش

مرجع پلیمر در بازار ایران: نفس سپهبد بخشایش، مجری طرح در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: این نوع پلیمر با طراحی ویژه قابلیت‌ها و کاربرد‌های فراوانی درسطح داخلی لوله‌های آبیاری، بطری‌های سس و مواد غذایی، اسکیت و سرسر‌های بازی، کشتی‌ها و قایق‌ها و جت اسکی ها، سطوح ساختمان‌ها و دیوار‌ها برای راحت تمیز کردن آنها، مفصل‌های مصنوعی انسانی، یاتاقان و چرخ‌دنده‌ها دارد.
وی افزود: با توجه به اینکه امروزه مواد پلاستیکی در کاربرد‌های تریبولوژیکی جایگاه ویژ‌های دارند. در این میان این نوع پلیمر با چگالی بالا به عنوان یک پلاستیک پرمصرف در صنایع به دلیل دارا بودن خواص تریبولوژیکی و مکانیکی خوب مورد توجه قرارگرفته است. همچنین در طول دو دهه گذشته، افزایش مصرف انرژی، محققان را به بهبود عملکرد دستگاه‌های مصرف انرژی تشویق کرده است.
سپهبد بخشایش ادامه داد: برخی محققان معتقدند که سطوح آبگریز ممکن است در این زمینه نقش مهمی داشته باشند؛ بنابراین با توجه به نقش سطوح پلیمری در کاربردشان، اصطکاک آن‌ها می‌تواند کم یا زیاد شود. زمانیکه اصطکاک بین سطح پلیمر و آب مطرح باشد می‌توان سطح پلیمر را آب‌گریزتر کرد.
وی تاکید کرد: هدف از این پژوهش کاهش اصطکاک در سطح تماس با کاربرد لوله‌های آبیاری است که در این زمینه کار اندکی در دنیا شده است همچنین در اکثر تحقیقات صورت گرفته تاکنون معمولا به بررسی یکی از خواص سطحی (توربولوژیکی، مکانیکی و آبگریزی) پرداخته اند، در حالی که در این پژوهش برای اولین بار هر سه خاصیت به طور همزمان مورد بررسی قرار گرفته است.
سپهبد بخشایش گفت: هدف اصلی در این پژوهش تهیه کامپاند‌های پلی اتیلنی حاوی ذرات معدنی در درصد‌های وزنی کم است که ذرات معدنی استفاده شده سمیتی ندارند، بنابراین به راحتی می‌توان از آن در لوله آبیاری، بطری‌های سس و مواد غذایی و… استفاده کرد. همچنین پلیمر کم اصطکاک ساخته شده در این پژوهش اگر بار‌ها و بار‌ها ذوب و دو مرتبه قالب‌گیری شود، خاصیت همان است و تغییری نخواهد کرد و کم و بیش بالای ۹۰ درصد همان خواص پلی‌اتیلن را داراست چرا که این خاصیت در بالک ماده است.
در ادامه جلیل مرشدان استاد پژوهشکده پلیمر و پتروشیمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما تاکید کرد: این نوع پلیمر به دلیل قابلیت‌های ویژه در زمینه کشاورزی می‌تواند در یک فشار معین ورودی سیال نیوتنی و یا آب مسافت به مراتب بیشتری را می‌تواند طی بکند، یعنی در انرژی کمتری، آب در لوله جریان پیدا می‌کند که این به خاطر آبگریزی جداره داخلی و اصطکاک کم (کاهش نیروی درگ) جداره داخلی لوله است و در واقع درگ کمتر می‌شود.
وی گفت: از طرف دیگر هنگام عبور سیال از میان لوله، مقداری اتلاف انرژی با افت فشار به دلیل اصطکاک بین سیال و دیوارهی لوله که به افت اصطکاکی مشهور است خواهیم داشت (اصطکاک بین لایه‌های سیال منجر به تولید گرما می‌شود.) این افت اصطکاکی تاثیر مستقیمی به انتخاب اندازه و قدرت پمپ وقطر لوله خواهد داشت.

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است