خانه اقتصادیگزارش و تحلیل راهکارهای قابل اجرا برای حل مشکلات صنایع پلیمری

راهکارهای قابل اجرا برای حل مشکلات صنایع پلیمری

توسط مدیر سایت
0 نظرات
petrochemical industries

مرجع پلیمر در بازار ایران: برمک قنبرپور، رئیس کمیسیون آموزش انجمن ملی صنایع پلیمر ایران اظهار داشت: در سال 98 و 99، کلیت اقتصاد، در بسیاری از بخش‌ها آسیب دید اما صنایع پلاستیک حال و روز بدی نداشت.

وی افزود: بیماری کرونا سبب افزایش تقاضا در صنعت پلاستیک شد که در حوزه‌های مختلفی از ظروف یکبارمصرف تا صنایع بسته‌بندی شاهد آن بودیم.

قنبرپور با بیان اینکه “شرایط اقلیمی و بحران بی‌آبی نیز در ایران بر رونق پلاستیک ها در بخش هایی مانند حوزه نگهداری و انتقال آب تاثیر داشته‌اند”، گفت: سال 98 و 99 هم در حوزه واردات و هم در حوزه صادرات، کاهش داشتیم و دلایل آن نیز مشخصا به ویروس کرونا، تشدید محدودیت‌های تجاری ناشی از اعمال تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز مربوط می‌شد.

وی افزود: کشور ایران مجموعا 34 و نیم میلیارد دلار صادارت غیر نفتی و بیش از 38  میلیارد دلار واردات غیرنفتی داشته است و برآورد صندوق بین المللی پول از تولید ناخالص داخلی ایران برای سال گذشته، 3هزار و 315 میلیارد تومان بوده است.

رئیس کمیسیون آموزش انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با اشاره به گزارش معاملات بورس کالا در سال 99 ، گفت: در سال 99 طبق عرضه و تقاضا و حجم معاملات بورس ایران، حدود 667 هزار میلیارد ریال محصولات پتروشیمی خرید و فروش شده است که حدود 3250 هزار تن حجم این معاملات بوده است.

قنبرپور در بحث بازیافت با اشاره به این که برخی از اطلاعات این حوزه ثبت نمی‌شود، تصریح کرد: به دلیل ارزانی نیروی کار بحث بازیافت در ایران جذاب شده است؛ کل مصرف پلیمر در ایران 1 و نیم میلیون تن ارزیابی می‌شود که تخمین می‌زنیم نیمی از آن معادل 750 هزار تن بازیافت می‌شود.

وی ادامه داد: سهم ارزش افزوده صنایع پلاستیک از تولید ناخالص داخلی ایران بر مبنای تخمین نقش مواد اولیه وارداتی و بازیافتی حدود 1.5 درصد است که حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی بخش صنعت را شامل می‌شود که سهم قابل توجهی است.

قنبرپور با بیان اینکه “سهم اشتغال صنایع پلاستیک از کل اشتغال ایران در سال 99 حدود 3.6 درصد است که 11.3 درصد از اشتغال بخش صنعت را شامل می‌شود”، گفت: میزان صادارت محصولات پلیمری در سال 99 معادل 1.5 میلیارد دلار بوده است که سهم ارز آوری صنایع پلاستیک در کل صادرات غیرنفتی صنعت ایران به حدود 44 درصد می‌رسد.

این عضو هیات مدیره انجمن ملی در خصوص نقش و مقایسه صنایع پلاستیک در کشورها مختلف، گفت: تقاضای پلی اتیلن در جهان 109 میلیون تن بوده که در خاورمیانه 6 میلیون تن و در ایران 1 میلیون و 175 هزار تن است.

وی افزود: عرضه پلی اتیلن در خاورمیانه 20 میلیون تن بوده که در ایران حدود 5 میلیون تن عرضه داشته ایم؛ عربستان حدودا بیش از 2 برابر ایران تولید داشته است.

رئیس کمیسیون آموزش انجمن ملی صنایع پلیمر ایران خاطرنشان کرد: پلی پروپلین به دلیل تولید محدود و ثانیا مشکلاتی که در واردات داشته، وضعیت بدتری نسبت به پلی‌اتیلن دارد؛ تولید پلی‌پروپلین در خاورمیانه 8 میلیون تن اما در ایران 736هزار تن و در عربستان حدود 5 میلیون تن بوده است.

قنبرپور در تشریح راهکارهای برون رفت از شرایط اظهار داشت: نخستین راهکار، ضرورت تدوین و تصویب استراتژی یکپارچه توسعه صنایع پتروشیمی و پایین دستی، نگاه اندام‌واره و ضرورت تعامل بین سطوح بالادست، میانی و پایین دست در تدوین این استراتژی ضرورت دارد.

وی ادامه داد: بازنگری در مجوزهای صادر شده در صنایع بالادستی پتروشیمی کشور، ایفای نقش تنظیم گری در صنایع پتروشیمی و پلیمر توسط نهاد توسعه محور، تصریح فرمول قیمت خوراک و تسری آن به سطوح پایین دست زنجیره ارزش، مانند اعمال تخفیف پلکانی (در قالب قراردادهای بلند مدت) و مانند تعلیق مشوق مالیاتی صادرات محصولات بالادستی پتروشیمی و حرکت به سمت تک نرخی کردن ارز از راهکارهای قابل اجرا برای حل مشکلات صنعت پلیمر است.

منبع: تسنیم

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است