خانه اقتصادیگزارش و تحلیل کاهش حجم معاملات هفتگی بازار محصولات پتروشیمیایی برای چهار هفته متوالی

کاهش حجم معاملات هفتگی بازار محصولات پتروشیمیایی برای چهار هفته متوالی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Report

مرجع پلیمر در بازار ایران: بازار محصولات پتروشیمیایی برای چهار هفته متوالی، کاهش حجم معاملات هفتگی را تجربه می‌کند. هفته گذشته با وجود آنکه میزان عرضه ها تفاوت محسوسی با هفته ماقبل نداشت و تنها افت 2.18 درصدی را تجربه کرد، نتوانست نیرو محرکه لازم برای رشد حجم معاملات به شمار رود آن هم در شرایطی که تقاضا روند کاهشی را در پیش گرفته است.

هفته گذشته  84 هزار و 285 تن از انواع مواد اولیه پلیمری در بورس کالا عرضه شد که در برابر این میزان عرضه تقاضای 70 هزار و 930 تنی شکل گرفت. این میزان تقاضا که افت 9.5 درصدی را به ثبت رساند، کمترین مقدار طی 5 هفته گذشته تاکنون به شمار می‌رود. بررسی میزان تقاضا با میزان متوسط تقاضا در 6 ماهه ابتدایی سال جاری حکایت از افت 33 درصدی دارد که به عنوان دلیل اصلی کاهش حجم معاملات در نظر گرفه می‌شود. اینکه دلیل افت تقاضا را در چه عواملی باید جستجو کرد نیاز به بررسی همه جانبه بازار داخلی در کنار بازارهای جهانی دارد که علاوه بر متغیرهایی که به طور مستقیم در سرنوشت نرخ های بازار محصولات پتروشیمیایی دخیل هستند، باید به دنبال اثرگذاری عواملی دیگر که به عنوان متغیرهای کنترل در علم اقتصاد از آنها یاد می‌شود، باشیم. چرا که مجموعه همه این عوامل سبب شده‌اند تا حجم معاملات برای چهارمین هفته متوالی روند کاهشی خود را حفظ کند و برای معاملات هفته گذشته با ثبت افت 11.5 درصدی به 51 هزار و 625 تن برسد.

این میزان از حجم معاملات در مقایسه با مقداری که به عنوان متوسط 6 ماهه ابتدایی سال جاری ثبت شده است نشان از کاهش 24 درصدی دارد که دادوستدهای این بازار را با خطر گیر افتادن در شرایط رکود تورمی مواجه کرده است. در نهایت برای هفته گذشته 61.25 درصد از میزان عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفتند که کمترین مقدار طی چهار هفته گذشته به شمار می‌رود.

بازار محصولات شیمیایی بورس کالا که با وقفه چند هفته‌ای نسبت به محصولات پلیمری افت حجم را شاهد بود، برای هفته گذشته اما شرایط بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. افت جدی حجم عرضه‌ها درحالی رخ داد که متقاضیان تمایل چندانی برای خرید همین مواد اولیه کم را نیز نداشتند. بنابراین از دو مسیر افت 44 درصدی تقاضا و کاهش 38 درصدی حجم عرضه‌ها، میزان دادوستدهای مواد اولیه شیمیایی در بورس کالا نیز با افت 46.5 درصدی همراه شد و رقم بی‌سابقه 16 هزار و 924 تنی برای معاملات هفته گذشته به ثبت رسید.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است