خانه علمی پژوهشی تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید با استفاده از یک پلیمر

تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید با استفاده از یک پلیمر

توسط مدیر سایت
0 نظرات
آنتی‌بیوتیک‌ها

مرجع پلیمر در بازار ایران: شیمیدانان توانسته‌اند مشتقات ناشناخته‌ای از پلیمر زیستی موسوم به “کیتین” (chitin) را کشف کنند که اسکلت خارجی حشرات و پشت‌لاک خرچنگ خاردار را شکل می‌دهد. این ترکیبات جدید و نانوذرات آنها، ویژگی‌های ضد باکتریایی دارند و می‌توانند واکنش‌های شیمیایی داشته باشند.

آنتی‌بیوتیک‌ها

کیتین، دومین پلیمری است که به صورت گسترده روی زمین یافت می‌شود. این ماده، پایه ساخت بسیاری از داروهای حوزه پزشکی و مواد جراحی، پماد سوختگی و ژل مخصوص بهبود زخم به شمار می‌رود. با وجود این، کیتین و مشتقات آن هنوز به صورت کامل در علم پزشکی مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. این مواد، در آب یا سایر حلال‌های آلی، قابل حل شدن نیستند و همین امر، به دست آوردن ترکیبات جدید را از آنها دشوار می‌سازد.

گروهی از پژوهشگران “دانشگاه دوستی ملل روسیه”(RUDN University)، روشی ساده را برای تولید مشتقات محلول در آب کیتین ارائه داده‌اند.

این گروه پژوهشی در بررسی خود، از پودر کیتین پوسته شاه خرچنگ استفاده کردند. آنها کیتین را با ماده‌ای حاوی نیتروژن در دمای اتاق قرار دادند تا مشتقات کیتین را با گروه‌های متصل “آزید” (Azide) به دست بیاورند. آنها در این مرحله، سه نوع از مشتقات کیتین را تولید کردند. پژوهشگران در مرحله دوم توانستند مشتقات پیچیده‌تری را تولید کنند. آنها بررسی‌های خود را طی روندی ساده و در شرایط عادی انجام دادند و نهایتا توانستند شش ترکیب جدید را به دست بیاورند.

این مواد جدید، گروه‌هایی از اتم‌های دارای بار مثبت را در برداشتند و فرضیه پژوهشگران این بود که این مواد می‌توانند در کار عناصر دارای بار منفی موجود در دیواره‌های سلول باکتری‌ها تداخل ایجاد کنند.

پژوهشگران، این فرضیه را روی دو ریزارگانیسم‌ “استافیلوکوک اورئوس”(S.aureus) و “اشریشیا کلی”(E.coli) آزمایش کردند. آنها در این آزمایش، به مقایسه شش پلیمر جدید و دو آنتی‌بیوتیک‌ “آمپیسیلین” و “جنتامایسین” پرداختند. در این آزمایش، بیشتر مشتقات کیتین و نانوذرات آن، نتایج بهتری نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها نشان دادند.

“آندری کریچنکوف”(Andreii Kritchenkov)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما موفق شدیم پلیمرهای ناشناخته قبلی را به گروه مشتقات محلول در آب کیتین اضافه کنیم. این مواد جدید، سمی نیستند، فعالیت ضد باکتریایی بیشتری نشان می‌دهند و می‌توان از آنها به عنوان کاتالیزور در سنتزهای آلی استفاده کرد. ما به بررسی ویژگی‌های این ترکیبات جدید ادامه می‌دهیم. گروه ما در حال حاضر، به بررسی توانایی این ترکیبات در درمان عفونت‌های باکتریایی حیوانات آزمایشگاهی مشغول است.

این پژوهش، در “International Journal of Biological Macromolecules” به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است