خانه اقتصادیگزارش و تحلیل جرقه‎های تغییر فاز در معاملات گروه پلیمری بورس کالا

جرقه‎های تغییر فاز در معاملات گروه پلیمری بورس کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Petrochemical-product2

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از دنیای اقتصاد: داده‌های معاملاتی مواد اولیه پلیمری در بورس کالا حکایت از جرقه‎های تغییر فاز در این بازار دارد. رشد تدریجی حجم معاملات از سه هفته گذشته آغاز شده و در هفته قبل با ۴۰/ ۱۹ درصد رشد هفتگی، به میزان ۵۶ هزار تن در بازار فیزیکی به ثبت رسید. دلایل رشد حجم معاملات را می‌توان از چند مسیر رهگیری کرد. مسیر اول را می‌توان مدیریت صحیح معاملات بازار دانست که سرانجام آن ایجاد تغییرات بنیادین در بستر دادوستدهای مواد اولیه پلیمری است. اینکه میزان رشد حجم معاملات بیش از رشد تقاضا به ثبت رسیده است گواهی بر این ادعا به شمار می‌رود. زیرا می‌توان گفت تقاضا تنها در گریدهای جذاب مسکوت نمانده به‌طوری که سرایت تقاضای واقعی به کلیت بازار موجب رشد حجم معاملات شده است.

هفته گذشته حجم تقاضا برای خرید مواد اولیه پلیمری از بورس کالا با رشد ۴۸/ ۱۱ درصدی به ۸۳ هزار و ۶۶۶ تن افزایش یافت. انتظار برای افزایش بهای جهانی محصولات پتروشیمی فراتر از گمانه‌زنی‌های پیشین ظاهر شد و به‌عنوان محرک رشد تقاضا عمل کرده است. از این رو متقاضیان با ترس از این مساله سعی کردند پس از سه هفته پیاپی انتظار، به شکل فعال‌تری در بازار ایفای نقش کنند و با رشد نسبی خریدهای خود، در کنار حفظ سیاست محافظه‌کارانه به پوشش ریسک ناشی از تغییرات قیمت جهانی بپردازند که پس از بیم و امید از تجربه‌ نوسان بهای ارز، نشان می‌دهد حضور خریداران در این بازار بیشتر از مسیر تولید واقعی است و می‌تواند رشد حجم تولید صنایع پایین دستی در نیمه اول سال جاری را استمرار بخشد.

البته هفته گذشته یک بام و دو هوای بهای ارز و در نهایت رسیدن به بهای 26 هزار تومانی سبب تزریق زیرپوستی دورنمای مثبت قیمتی به انتظارات اهالی بازار شد. این امر در کنار جرقه‌های افزایشی بهای نفتا به‌عنوان مهم‌ترین خوراک صنایع پتروشیمی در جهان، سبب تحریک تقاضا شده و در نهایت 67 درصد عرضه محصولات پلیمری طی هفته گذشته مورد دادوستد قرار گرفت. این رقم فاصله چندانی با متوسط 6ماه ابتدایی سال جاری ندارد و شاید از سوی برخی اهالی فن، به نوعی تداعی‌کننده خوش‌بینی به خروج از رکود معاملات محصولات پلیمری از مسیر تولید واقعی باشد. اما ملاک رشد بازار پلیمرها نشانه کافی برای رونق این بازار به شمار نمی‌رود. چرا که محصولات شیمیایی بعد دیگر این بازار است که با وجود رشد محدود در برخی داده‌های معاملاتی همچنان از دو مسیر حجم معاملات و میزان تقاضا تحت فشار است آن هم در شرایطی که حجم عرضه‌ها به میزان 38 هزار تن به ثبت رسید که در مقایسه با عرف بازار چندان قابل قبول ارزیابی نمی‌شود. هفته گذشته از این میزان عرضه‌ها تنها 27 هزار و 984 تن آن مورد دادوستد قرار گرفت.

اگرچه این میزان از حجم معاملات در مقایسه با هفته ماقبل از رشد 16 درصدی برخوردار شده است اما همچنان نشان از نوسان حجم معاملات این محصولات در سطوح پایین دارد. رشد 18 درصدی تقاضا در دادوستدهای مواد اولیه شیمیایی بورس کالا سبب شد 32 هزار و 404 تن تقاضا طی هفته گذشته به ثبت برسد. برآیند همه این عوامل در این دو بازار حاکی از عدم قطعیت‌هایی است که خریداران به‌طور جدی با آن مواجه شده و تقاضا را هنوز تحت تاثیر قرار داده است. با توجه به تمامی این موارد گویا جرقه‌های رشد بازار پتروشیمیایی‌ها جدی و البته واقعی است که در روزهای آینده بیشتر به آن می‌پردازیم.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است