خانه تکنولوژي استفاده از فناوری برای ساخت پلاستیک قابل بازیافت

استفاده از فناوری برای ساخت پلاستیک قابل بازیافت

توسط مدیر سایت
0 نظرات
بازیافت پلاستیک

مرجع پلیمر در بازار ایران: بیشتر بسته ‌بندی‌های مواد غذایی از جنس پلاستیک است و ازآنجا که پلیمرها کیفیت‌های متفاوتی دارند، معمولاً چندین نوع از پلاستیک‌ها با هم ترکیب شده و در بسته ‌بندی‌های مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌همین دلیل این پلاستیک‌ها قابل بازیافت نیستند و یک دردسر بزرگ برای محیط‌ زیست به‌شمار می‌روند.

بازیافت پلاستیک

استفاده از فناوری برای ساخت پلاستیک قابل بازیافت

دانشمندان برای حل این مشکل به‌دنبال راهکاری بوده‌اند تا در بسته‌بندی مواد غذایی، از مواد قابل بازیافت بهره ببرند. یکی از این راهکارهای فناورانه، STRAP است که توسط محققان دانشگاه ویسکانسین مدیسون ارائه شده است. در این راهکار فناورانه از سیستم کامپیوتری COSMO-RS استفاده می‌شود.

این سیستم میزان انحلال پلیمرهای مختلف را وقتی در مقابل حلال‌ها قرار می‌گیرند اندازه‌گیری می‌کند. حتی در این آزمایش‌ها دانشمندان میزان دمای حلال‌ها را نیز به طور دائم تغییر دادند تا مشخص شود این پلیمرها در مقابل چه حلالی و در چه دمایی قابل تجزیه و بازیافت می‌شوند. این موضوع در مواد پلاستیکی چند لایه از اهمیت بیشتری برخوردار است. فناوری STRAP تاکنون در جداسازی و بازیافت لایه‌های گوناگون برخی پلاستیک‌های چندلایه مورد استفاده قرار گرفته است. پلیمرهایی همچون پلی اتیلن، اتیلن و وینیل الکل و پلی اتیلن ترفتالات از مواردی هستند که دانشمندان موفق شده‌اند آنها را توسط این فناوری بازیافت کنند.

درحال حاضر دانشمندان این حوزه تلاش دارند تا سایر ترکیبات پلاستیک‌های بسته‌بندی مواد غذایی را نیز با کمک این فناوری مورد بازیافت قرار بدهند.

همچنین آنها امیدوارند که این روند را از مرحله آزمایشگاهی خارج کرده و به سطح تجاری‌سازی برسانند تا بتوان پلاستیک‌های چندلایه بیشتری را بازیافت کرد. به این ترتیب نقش پلاستیک‌ها به‌عنوان یکی از بلایای اصلی طبیعت کمتر خواهد شد.
البته یکی از موضوع‌هایی که در زمینه انحلال این پلاستیک‌های چند لایه بسیار مورد بحث قرار دارد این است که حلال‌های مورد استفاده برای بازیافت این پلاستیک‌ها، دوستدار محیط زیست نیستند. دانشمندان بخشی از تحقیقات خود را نیز به این موضوع معطوف کرده‌اند تا حلال‌های دوستدار محیط زیست با کمترین میزان خسارت به مادر طبیعت را تولید کنند. در صورت محقق شدن این امر می‌توان گفت انقلابی بزرگ در عرصه بازیافت پلاستیک و نجات کره زمین به وقوع خواهد پیوست.

منبع: http://www.ion.ir

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است