خانه تکنولوژي ساخت جلیقه‌های ضدگلوله فوق سبک در دانشگاه آزاد کرمانشاه

ساخت جلیقه‌های ضدگلوله فوق سبک در دانشگاه آزاد کرمانشاه

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران: براساس آمارها، سالیانه نزدیک به صد هزار جلیقه ضدگلوله در کشور ما مورد استفاده قرار می گیرد. نیروهای نظامی و انتظامی، نیروهای محافظت ویژه، حافظان محیط زیست، حافظان جنگل‌ها و حیات وحش و همچنین ورزشکاران رشته‌های تیراندازی از جمله افرادی هستند که به واسطه تهدیدات احتمالی و به منظور محافظت از جانشان به جلیقه های ضدگلوله نیاز دارند.

 

دکتر افشین زین الدینی رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه که چندسالی است در زمینه طراحی و ساخت جلیقه های ضدگلوله فوق سبک ورود کرده، با اشاره به وارداتی بودن بخشی از این تجهیزات، گفت: از سال 1389 فعالیتم را در حوزه کامپوزیت های پایه پلیمری آغاز کردم و طرح های مختلفی را تا پنج سال پیش در تیم تحقیقاتی پرفسور شکریه در دانشگاه علم و صنعت انجام دادم.

این محقق جوان کرمانشاهی افزود: سال 1396 کارگاه کامپوزیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه راه اندازی شد و طی چندسال اخیر دانشجویان زیادی فعالیت های تحقیقاتی را در حوزه کامپوزیت ها در این کارگاه انجام دادند.

رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه اضافه کرد: همچنین با راه اندازی واحد فناوری در دانشگاه نیز این فرصت پیش آمد که فعالیت های نوآوران بیشتری را در حوزه کامپوزیت ها داشته باشیم.

وی اضافه کرد: از آنجایی که ماده اصلی بکار رفته در پنل های جلیقه ضدگلوله کامپوزیت ها هستند، برای همین طرح ساخت جلیقه ضدگلوله توسط مهندس تقی بیگی یکی از اعضای تیمی که در کارگاه تشکیل داده بودیم، مطرح و پیگیری شد.

زین الدینی اضافه کرد: نیاز مبرمی که در کشور به جلیقه های ضدگلوله سبک وجود دارد، اصلی ترین هدف از توجه تیم ما به طراحی و ساخت این جلیقه ها بود.

وی با بیان اینکه برای ساخت جلیقه های ضدگلوله فوق سبک از مواد مرکب استفاده شد، گفت: مواد مرکب از ترکیب دو یا چند ماده ساخته می‌شوند تا مواد جدیدی را با خواص بهبود یافته نسبت به هر یک از مواد تشکیل دهنده ایجاد کنند.

رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه با تاکید براینکه مواد استفاده شده در این طرح، پلیمر تقویت شده با الیاف است، عنوان کرد: “الیاف” و “فاز زمینه” هر دو نقش اساسی در خواص نهایی ماده مرکب دارند، الیاف باعث تقویت و سفتی ماده مرکب و فاز زمینه باعث محافظت و انتقال بار بین الیاف می‌شود.

 وی یادآورشد: در این طرح از نانوذرات برای کاهش وزن و افزایش مقاومت در مقابل گلوله استفاده شده است.

زین الدینی خاطرنشان کرد: بطور کلی شش کلاس از جلیقه‌ها شامل جلیقه مقاوم به اسلحه ژ-3، جلیقه مقاوم به اسلحه 5.56، جلیقه مقاوم به اسلحه دراگانوف، جلیقه مقاوم به اسلحه زیگ زائور،  جلیقه مقاوم به اسلحه رولور و جلیقه مقاوم به اسلحه کلاشینکف وجود دارند که تیم ما همه انواع جلیقه‌ها را طراحی و ساخته است.

وی به تفاوت جلیقه های ضدگلوله ساخته شده توسط تیم تحقیقاتی پرآو دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: وزن نمونه‌های ساخته شده توسط تیم ما بسیار کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی است، بگونه ای که نمونه های خارجی بصورت میانگین بین 8 تا 16 کیلو وزن دارند، اما جلیقه‌های ساخته شده توسط گروه ما بصورت میانگین حدود چهار کیلو گرم وزن دارند. همچنین هزینه‌ها نیز به نصف کاهش یافته است.

رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه متذکر شد: از لحاظ فنی نیز استفاده از کامپوزیت‌های هیبریدی در ساختارهای مقاوم در برابر گلوله سبب بهبود پارامترهایی همچون استحکام بالا، افزایش جذب و انتقال انرژی های وارده، افزایش ضریب تحرک فردی به دلیل وزن پایین تر جلیقه، افزایش مقاومت در برابر آب و مواد شیمیایی در نمونه‌های ما شده است.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو از انجام رایزنی ها برای تجاری سازی این محصول خبرداد و اعلام کرد: با حمایت های رئیس و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد استان قدم هایی را برای تجاری سازی آن  برداشته ایم و امیدواریم دستگاه های ذیربط در استان برای تحقق این هدف کمک کنند.

زین الدینی گفت: به منظور جلوگیری از خروج ارز از کشور، می توان جلیقه های ضدگلوله تولید داخل را با حدود 30 تا 50 درصد ارزان تر از مشابه خارجی تولید کرد که البته این منوط به حمایت مسئولین ذیربط است.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است